Строителна площадка в Помпей разкрива древните римски методи за градежа на обекти като Колизея

Наука 26.03.2024 19:14 Снимка: ДНЕС+

Археолози откриха при разкопки в Помпей древна строителна площадка, която хвърля светлина върху градежни техники, използвани в древен Рим за създаването на емблематични обекти като Колизея и Пантеона, съобщиха Ройтерс и БТА, позовавайки се на италианското Министерство на културата.

На площадката вероятно се е работело до изригването на вулкана Везувий през 79 г., когато е унищожен Помпей, намиращ се в южната част на Италия, се посочва в изявлението на ведомството.

Археолозите са открили строителни инструменти, подредени керемиди и тухли, както и вар и камъни за изграждане на стени. Римляните имали оригинална техника за изработване на цимент, посочват от министерството и цитират археолозите, работили заедно с учени от Масачузетския технологичен институт от САЩ.

В древен Рим циментът се получавал чрез техниката на "горещо смесване", при която негасена вар се комбинирала с вулканична пепел и се добавяла вода непосредствено преди издигането на стените. Така сместа била още топла по време на използването на цимента заради протичащата реакция, изсъхвала по-бързо и се съкращавало времето за строителство.

Последните открития "ни помагат да разберем много аспекти на Великата Римска империя, не само използването на цимента", каза директорът на археологическия парк Помпей Габриел Цухтригел. Без цимент нямаше да го има Колизея, нито Пантеона, нито Термите на Каракала, добави той.

TRY TRY 100 5.61962