Китай гради своя четвърти самолетоносач

ЕС и Свят 09.03.2024 10:39 Снимка: ДНЕС+

Китай гради своя четвърти самолетоносач

"Скоро ще ви кажа" дали ще бъде с ядрен двигател." Това обясни Юан Хуажи, политически комисар на китайските военноморски сили.

Юан Хуажи, политическият комисар на китайските военноморски сили, беше изцяло усмихнат, когато отговори на журналистически въпрос за строителството на дългоочаквания, но така и не обявен официално четвърти китайски самолетоносач, уточни АФП.

Няма "техническа пречка при строителството на самолетоносачи", отговори адмиралът в кулоарите на Националния народен конгрес в Пекин на 5 март във видеоклип на Hong Kong Commercial Daily, публикуван в социалната мрежа Weibo.

"Ще ви кажа, ще ви кажа скоро", каза Юан Хуажи, като се позова на възможната ядрена задвижваща система, с която може да бъде оборудван корабът, известен като тип 004. Това ще бъде четвъртият самолетоносач за китайските военноморски сили, които постигат постепенен напредък по отношение на технологията на морската авиация.

Междувременно третият, тип 003 "Фуджиян", трябва да започне морски изпитания тази година.

Връщайки се назад във времето, първият е "Ляонинг", който влезе в експлоатация през 2012 г. Всъщност той е бивш съветски самолетоносач от клас "Адмирал Кузнецов", първоначално наречен "Варяг", но чието строителство е спряно при разпадането на Съветския съюз през 1991 г. Закупен от Пекин през 1998 г., той е завършен и модифициран от Китай.

Така той става първият самолетоносач на военноморските сили на Народноосвободителната армия. Оборудван с обикновен трамплин за излитане на самолетите и автоматични задържащи подпори за кацане (архитектура STOBAR), както и със стари парни котли за задвижване, Type 001 далеч не може да се конкурира със "суперсамолетоносачите" на ВМС на САЩ, но е важна първа стъпка за Пекин. С дължина от 300 метра и водоизместимост от 60 000 тона, в продължение на няколко години той беше най-големият кораб в китайския флот.

През 2019 г. китайците пуснаха в експлоатация "Шандун" - първия самолетоносач, построен изцяло в Китай. По отношение на архитектурата Type 002, който е малко по-голям от "Ляонинг" с около 70 000 тона, остава много близък до Type 001. Така той е ограничен със самолетите на борда и тяхното въоръжение.

Основната революция в китайската военноморска авиация ще се случи през следващата година с очакваното влизане в експлоатация на "Фуджиан" - третият самолетоносач и първият, който ще бъде оборудван с катапулти за излитане на самолети. Още повече, че те са електромагнитни - технология, която американците наскоро въведоха на своя нов клас самолетоносачи "Джералд Форд". Със своя тип 003 китайците направиха технологичен скок напред, като се отказаха от междинния етап, който представляваха традиционните катапулти, с които е оборудван френският самолетоносач "Шарл дьо Гол", например.

Официално обявен от Китай на 5 март, Type 004, според неофициални планове, които вече се появиха в китайските социални мрежи, може да съперничи на най-новото попълнение на американските ВМС. Изображенията са от корабостроителницата в Шанхай, където се твърди, че се строи самолетоносачът, посочи South China Morning Post, англоезичен ежедневник, базиран в Хонконг.

Освен това на борда му ще бъде разположен нов стелт изтребител J35, който ще замени старите J-15, произлезли от руския изтребител Су-27.

Китайците все още разработват самолет за въздушно наблюдение KJ600, който ще им позволи да използват еквивалента на американския E-2C Hawkeye.

Първите два китайски самолетоносача - "Ляонин" и "Шандун" - са технически недоразвити за далечни мисии и почти никога не излизат извън първия кръг от острови. Тип 003, а в бъдеще и Тип 004, биха били по-подходящи за тази роля, особено ако последният бъде оборудван с ядрено задвижване, което би му осигурило теоретично неограничена автономност.

Това не означава, че китайците се отказват от развитието на военноморските си сили, които са предназначени да контролират непосредствената им брегова линия. Всъщност е точно обратното.

След като в рекордно кратки срокове построи три амфибийни хеликоптероносача тип 075, които влязоха в експлоатация през 2021 и 2022 г., тази година Пекин ще поръча четвърти образец на този внушителен клас кораби - с тегло почти 40 000 тона, два пъти повече от френските хеликоптероносачи "Мистрал".

В резултат на това през тази година Китай може да се окаже с девет самолетоносача в експлоатация или в процес на изграждане, което е рекорд, ако се има предвид, че преди 10 години броят им е бил два. Съединените щати са далеч напред със своите 20 на въоръжение, включително леки самолетоносачи-амфибии, и 2 в строеж, но третата по големина военноморска сила в света, Франция, е далеч назад с един самолетоносач и три хеликоптероносача.

CHF CHF 1 2.00003
GBP GBP 1 2.2837
RON RON 10 3.93021
TRY TRY 100 5.61962
USD USD 1 1.82549