Антирекорд: 977 метра нов жп тунел след 50 години

България 11.03.2023 08:25 Снимка: ДНЕС+

Антирекорд: 977 метра нов жп тунел след 50 години

България отбеляза нов печален рекорд в пътната инфраструктура - след продължилото десетилетия и още незавършено строителство на магистрали, след 50 г. у нас бе открит нов жп тунел.

В петък вицепремиерът Христо Алексиев преряза лентата на съоръжението, което се намира между Вакарел и Ихтиман с дължина 977 метра. Тунелът е част от линията Елин Пелин - Костенец по трасето от София до Пловдив. Между Вакарел и Ихтиман ще има двоен железен път с тунел във всяка посока. Втората тръба ще е готова до две седмици. Изпълнител на ремонта за 498,8 млн. лв. без ДД на участъка Елин Пелин - Костенец е турската “Дойгу Иншаат”.

След пристигането на Алексиев строители и журналисти влязоха в тунела, който на 200 м навътре бе затапен. Отварянето му стана с разбиването на изкуствената стена с огромна машина. За този символичен жест освен виципремиера дойдоха посланикът на Турция Айлин Секизкьок, както и Исмаил Доган - председател на борда на директорите на “Дойгу”, и Джихад Доган - член на борда.

“Тунелното строителство в жп транспорта беше дълго време неглижирано. Заварих проектите спрели, направих всичко възможно те да започнат да се реализират с ускорен график. Първият резултат е факт”, заяви Христо Алексиев. Той изрази надежда, че с добрата мобилизация на държавата, на изпълнителя и на надзора проектът ще бъде изпълнен в срок – до 2027 г.

Алексиев допълни, че изпълнителят е сериозен партньор и при земетресението в Турция нито една тяхна сграда или съоръжение не са се съборили. У нас са работили година и половина над 200 човека със 100 машини, за да прокопаят тунела, добави още вицепремиерът.

В следващия етап на проекта трябва да се направят виадукт и още един тунел с дължина от 6,5 километра. Това го прави най-дългия не само у нас, но и на Балканите, коментират строители. В третия лот от трасета ще се правят още 7 тунела, четвъртият е в по-равнинна част. Голямата надежда е, че след поредния програмен период, през който този участък се финансира с пари от ЕС, по този път през 2027 г. през планината влаковете да минават със 160 км в час и така да е до Бургас./24 часа

CHF CHF 1 2.10939
GBP GBP 1 2.35062
RON RON 10 3.92997
TRY TRY 100 5.43683
USD USD 1 1.87844