Европейските градове, които забраняват употребата на автомобили

Любопитно 01.11.2024 12:59 Снимка: ДНЕС+

Европейските градове, които забраняват употребата на автомобили

Вчера, 31 октомври, стана ясно, че забраната за влизането на някои автомобили в центъра на София - в зависимост от екокатегорията, в т.нар. "малък ринг", ще важи от 1 декември 2024 г. до 28 февруари 2025 г. Целта на общината е да се подобри качеството на въздуха. 

В т. нар. малък ринг е забранено влизането на коли първа и втора втора евро категория. Това са автомобили с двигатели бензин с първа регистрация преди 1 януари 1998 г. и дизел преди 1 януари 2007 г.

Малкият ринг включва пространството между бул. "Васил Левски", ул. "Опълченска", бул. "Патриарх Евтимий", бул. "Сливница" и бул. "Ген. Скобелев", а ограниченията важат за автомобили на бензин и дизел.

По повод това ограничаване, което искрено се надяваме наистина да допринесе за качеството на въздуха в столицата в месеците, когато има крещяща нужда, се замислихме за европейските градове и автомобилите в тях. Всъщност повечето европейски градове са едни от най-добрите в света, що се отнася до наличието на обществен транспорт, но автомобилът все още е крал в повечето градски райони. Въпреки това някои общини на Стария контитинент - от малки до по-големи градове, тихомълком водят революция, която се стреми да върне обществените пространства към начина, по който са били в далечното минало, а именно без автомобилен трафик.

Защото откакто един германец на име Карл Бенц реши да направи карета, която да се задвижва не от коне, а от двигател на изкопаеми горива, светът не е същият. Хората са отстъпили улиците на колите и в резултат на това градовете са станали много по-прашни и по-шумни. Някои места обаче показват, че е възможно да се обърне тенденцията, която сега изглежда толкова вкоренена в нашата съвременна психика. Именно затова нека видим 9 такива примера, подбрани от Тhe Mayor.

Понтеведра, Испания

Няма как да не започнем с този очарователен град, сгушен в северозападния ъгъл на Испания, който Politico описва като "пионер на бъдещето без коли в Европа". Трансформацията започва през 1999 г., когато дългогодишният и все още настоящ кмет Мигел Анхо Фернандес Лорес встъпва в длъжност с идеята, че иска да направи нещо драстично, което да превърне Понтеведра в блестящ пример за добродетел.

Градът с 80 000 жители е бил признат многократно за успешен пример за правилна пешеходна зона. Последният пътен инцидент на негова територия е през 2011 г. и е причинен от камион за доставки. Като цяло обаче това е може би най-безопасният град в Испания за пешеходци.

Според кмета град без никакви автомобили не би бил напълно осъществим. Ето защо превозните средства за доставка все още работят там. Това обаче показва, че за да функционира правилно едно градско селище, се нуждае от много малко превозни средства.

Венеция, Италия

Историческото ядро ​​на Венеция, разположено в голяма лагуна със същото име, няма коли по тесните си улици. Превозните средства така или иначе биха били доста непрактични там. Нещо повече, Венеция също не позволява велосипеди. Това прави древния град най-голямото градско пространство само за пешеходци в Европа.

Сякаш XX век никога не е идвал там и това е просто прекрасно. Средновековният град има 438 моста, 183 канала и безброй тесни улички. Основният начин на придвижване са емблематичните кабинкови лодки. Все пак от време на време се чува рев на двигатели по Canale Grande, тъй като в близост има и моторни лодки, както и фериботи до близките острови.

Гитхорн, Нидерландия

Споменавайки Венеция, защо да не поговорим и за Северната Венеция, както често наричат ​​живописното холандско селце Гитхорн. И каналите, пълни с лодки, не са единственото нещо, което прилича на по-известния италиански аналог.

Пътищата тук не съществуват и в следствие на това няма и моторни превозни средства. Това, че е Нидерландия обаче, означава, че едно нещо отличава този град от истинската Венеция - велосипедите не само са разрешени, но всъщност са предпочитаният начин за придвижване. Забраната на двуколесните би била богохулство.

Халщат, Австрия

Да, това е онзи австрийски град, който редовно присъства във всички списъци на най-красивите градове, но често не си спомняме точното му име. Та, той се оказва и град без автомобили. Предполагаме, че това допринася изключително много за чара му.

Обектът на световното културно наследство на ЮНЕСКО обаче е осигурил зони за паркиране в периферията си, където посетителите, гостите на хотелите и персоналът могат да паркират. Центърът на града обаче има бариери, които показват, че автомобилите са забранени.

Ровин, Хърватия

Предполага се, че това адриатическо бижу, по-малко известно от Дубровник, но също толкова пленително, е най-голямата пешеходна зона в Хърватия. Това включва калдъръмените и достойни за Instagram алеи на целия средновековен град.

Ако решим да останем в стария град, трябва да проверим отново при мястото за настаняване дали предоставят паркинг в околността и безплатен трансфер до хотела. Хотелите в стария град обикновено използват колички за голф, за да прехвърлят гостите си от паркоместата. Но градчето не е голямо и разходката из него сама по себе си е дар за сетивата.

Лутро, Гърция

Лутро се намира на най-големия гръцки остров Крит - по-точно на южния бряг на западната му част, скрит в лазурен залив. Има само два начина да стигнем до там - с лодка или пеша. И както всички се досещаме, вторият вариант е само за най-отдадените и издръжливи души. Лутро е част от региона Сфакия, който традиционно е известен като донякъде изолиран и дом на горди, непокорни и независими хора.

За да стигнем до там с ферибот е удоволствие. Буквално пристигането в малкото пристанище с неговите девствени води и бели къщи е сбъдната мечта. Цялото село наброява около 300 жители, а пътищата са още по-малко - нула.

Чивита ди Баньореджо, Италия

Този град на хълм е направо излязъл от приказка и точно като в приказките неговата система за доставка на храна и ресурси дълго време се основава на... магарета. Да, само тези здрави и упорити животни имат достъп до единствения тесен пешеходен мост, свързващ града с останалия свят. Не можем да вкараме коли там дори и да искаме - древните градоустройствени планове са се погрижили това да бъде така завинаги.

В наши дни обаче магаретата също са пенсионирани - или поради опасения за трудовите права на животните, или просто защото не са толкова много, колкото са били преди време. Малкото ресторанти в града сега се снабдяват от мотопеди - хм, това малко намалява автентичността, но поне не са коли.

Лувен-ла-Ньов, Белгия

И от Средновековието скачаме направо в модерността с Лувен-ла-Ньов, град, който е построен през 1969 г. специално с цел да бъде домакин на Католическия университет в Лувен-ла-Ньов. Неговият академичен характер и младежки дух се отразяват във факта, че той е проектиран да бъде почти свободен от трафик дори във време, когато колите са толкова разпространени, колкото мухите.

Тези дни привлича туристи благодарение на своя музей Hergé, където феновете на комиксите могат да се запознаят с Тинтин. Единственото нещо е, че ако идваме с кола, трябва да паркираме на подземен паркинг и след това да ходим десет минути пеша до града.

Обидус, Португалия

Нека се впуснем за последен път в Средновековието, защото в крайна сметка това е Европа. Ограденият със стени град Обидус в Португалия си остава ограден с причина - най-добрият начин да се предпазят нашествениците и това важи особено за автомобилите.

Просто е страхотно усещането да можем да се разхождаме и да не поглеждаме тревожно през рамо всеки път, когато пресичаме улица. Между стените на града има много красота за откриване и също можем да се разходим по самите стени, което ни предлага някои зашеметяващи гледки.

CHF CHF 1 2.07802
GBP GBP 1 2.33524
RON RON 10 3.9314
TRY TRY 100 5.24801
USD USD 1 1.79731