Любопитно 28.12.2025 15:58 Снимка: ДНЕС+
Колекционер даде 51 милиона евро за Mercedes-Benz W196 R Stromlinienw на 70 години
Бърз, красив и много рядък, пилотиран някога от легендарни състезатели като Хуан Мануел Фанджо и сър Стърлинг Мос
Най-скъпата кола, продадена на търг през 2025 г., е Mercedes-Benz W196 R "Stromlinienwagen", достигнала цена от 51 милиона евро, докато Gordon Murray S1 LM стана най-скъпият нов автомобил, продаден за 20.63 милиона долара, а Red Bull RB17 е един от най-скъпите нови суперавтомобили с цена около $5.6 милиона, с доставки през 2025 г..
Mercedes W196 R Stromliniengen достигна космическата цена при наддаване на търг през февруари и се превърна също в най-скъпия състезателен автомобил за всички времена.
Бърз, красив и много рядък, пилотиран някога от легендарни състезатели като Хуан Мануел Фанджо и сър Стърлинг Мос. Като се добавят спечелените победи в моторните спортове, ясната и проследима история плюс отличното състояние се получава комбинация, която автоматично катапултира цената в небесата. Точно така се получи с продаденото за 51 милиона евро шаси номер 00009/54 на Mercedes W196 R Stromlinienwagen.
Специалното тук изключително аеродинамичният дизайн на каросерията, откъдето идва допълнението Stromlinienwagen към името. Това е допълнително разработена версия на модела с открити колела W196, при която каросерията е с подобрена обтекаемост (особено в задната част), която придава на болида не само по-висока максимална скорост, но и уникална красота. Създадени са само четири такива екземпляра. Реално конструкторите на Mercedes са създали един автомобил с два аеродинамични пакета, които се използват в зависимост от конфигурациите на състезателните писти. На трасета с бързи прави и дълги завои се пуска именно конфигурацията със закрити колела Stromlinienwagen.
Историята на автомобила, който бе купен на търг за 51 милиона евро, е крайно любопитна.
Той е произведен през 1954 г. и след десетина години е бракуван от състезателния отдел на Mercedes.
През 1965 г. шефът на марката Валтер Хитцингер дарява колата на човека, спасил и възстановил порутената писта в Индианаполис - Антон Хълман, който е създал и музей на трасето.
Ето как въпросният Mercedes W196 R Stromliniengen става собственост на пистата Индианаполис - абсолютно безвъзмездно. По това време Mercedes дарява още три други екземпляра W 196 R на различни музеи.
В последните 60 години автомобилът не е забравен и участва в различни събития, като в някои дори се пали и се движи. Почти всеки километър от неговата история е документирана с исторически снимки, доклади от състезания, протоколи, официална кореспонденция, много автентични снимки и видеа.
Естествено, най-ценната част от историята на колата са надпреварите през 50-те години на миналия век, в които зад волана седят петкратният шампион във “Формула 1” Хуан Мануел Фанджо и младият му британски колега Стърлинг Мос.
Ако някой се пита защо музеят на пистата в Индианаполис се разделя с това “съкровище”, отговорът е прозаичен - заради пари. Ръководството на музея реши да продаде на търг част от колекцията от редки и скъпи коли, които нямат пряка връзка с Индианаполис и с американските моторни спортове, за да се финансират скъпоструващи и наложителни ремонти.
Така автомобилът се озова в ръцете на новия си собственик, който засега е анонимен. За коли в такъв ценови диапазон има много малък и ограничен кръг от колекционери - също както и на много скъпите произведения на изкуството.
Така че някой ден ще се разбере кой е платил 51 милиона евро за този автомобил на възраст над 70 години.
Втори по цена за всички времена
С цената си от 51 милиона евро Mercedes W196 R Stromliniengen е най-скъпо продаденият автомобил през 2025 г. и вторият най-скъп в историята изобщо. На първо място е друг рядък екземпляр от същата марка - Mercedes 300 SLR Uhlenhaut Coupe, от който съществуват само два броя и те се различават само по цвета на интериора. През 2022 г. за един от тях беше платена рекордната цена от 135 милиона евро на търг.
Името Uhlenhaut Coupe идва от неговия създател и главен инженер Рудолф Уленхаут, който превръща 300 SLR Coupe в автомобилна икона. Той е “бащата” и на Mercedes W196 R Stromliniengen. Така че двата най-скъпи автомобила в историята са създадени от един и същ човек.
В пазара на най-скъпите колекционерски автомобили от миналото освен редките модели на Mercedes много високо се котират и състезателните модели на Ferrari, особено серията 250 GTO. Но вероятно най-желаните коли са единствените два оцелели от общо четири произведени екземпляра Bugatti Type 57 SC Altlantic - единият е собственост на автомузея Milun в Калифорния, а другият е на дизайнера Ралф Лорън. Ако някой от тях бъде обявен за продан, веднага би станал най-скъпият автомобил в историята.
Още по темата
CHF
|
1 | 2.10599 |
GBP
|
1 | 2.24061 |
RON
|
10 | 3.84295 |
TRY
|
100 | 3.87452 |
USD
|
1 | 1.65945 |
Последни новини
- 17:53 US икономист алармира: Гаранциите за Киев са бомба със закъснител, Западът готви мащабна провокация
- 17:42 Поставиха последния кристал в новогодишната „Топка на съзвездието” в Ню Йорк
- 17:32 Киев възстанови електричеството на 748 000 домакинства след масираните руски удари
- 17:21 Съветите на експертите за еврото: Не бързайте да обменяте левове преди Нова година
- 17:08 Бриджид Бардо - жената, която гори мъжете
- 16:56 Проф. Михаил Константинов: Християнската цивилизация е заплашена от соросоидите и мигрантските вълни
- 16:45 "Гардиън": България се готви за еврозоната на фона на страхове от руска дезинформация
- 16:35 Зеленски с нов коварен план за инфраструктурна война срещу Русия