България 06.05.2022 08:15 Снимка: ДНЕС+

Прогноза на петролния бранш: Рязък скок на горивата при забрана на руския нефт

Евентуална пълна забрана за вноса на руски суров петрол у нас, с какъвто преимуществено работи "Нефтохим", ще доведе до сериозен ръст на горивата, който дори не може да бъде предвиден.

Това каза председателят на Българската петролна и газова асоциация (БПГА) Живодар Терзиев, който участва в срещата между премиера Кирил Петков и транспортния бранш.

И още - въпреки че при подобен сценарий на ръст на цените ще се разиграе в цяла Европа, негативният ефект за нас щял да бъде още по-сериозен.

"В такъв случай Европа очаква увеличение на цените, а нашия регион - Балканският полуостров и Източна Европа, ще има дори по-високо увеличение. Защото ако си въобразяваме, че имаме море, което може да обслужва танкери - това е едно затворено морско пространство, което зависи от Босфора. Има и геополитически аспект - българската рафинерия произвежда горива, които в момента захранва румънския, молдовския и украинския пазар. Ако този пазар загуби своята възможност да произвежда горива и премине към внос, ще потърси алтернативен внос от Средиземно море, което ще увеличи цените значително", обясни Терзиев.

Затова от петролната асоциация настояват правителството да предприеме стъпките, за които анонсира и Асен Василев, България да поиска изключение от готвеното на ниво ЕС ембарго на вноса на руски нефт.

"Българското правителство трябва да настоява да бъдем включени в групата към Унгария и Словакия. Това трябва да е приоритет номер едно. В противен случай без горива няма да останем. Но по темата цени не би трябвало да говорим, защото това ще бъде разказ с неочакван край", подчерта председателят на БПГА.

Терзиев коментира още и че искането на превозвачите за намаляване на акциза на горивата с 50% към момента не изглежда изпълнимо. Проблематично е и искането за отпадане на биокомпонентата - първо това нямало да доведе до значително намаляване на цената, и второ рискуваме сериозни санкции от ЕС.

Той обаче каза, че „държавата трябва да помогне на превозвачите специално в дизеловото гориво. Тук има следващ аспект, който трябва много ясно да се обсъди на сериозно държавно ниво. Производството на биокомпонент е алтернатива в порядъка на 500 000 тона на годишна база и ако ние се откажем от него ще трябва да увеличим обема на руски петрол, а ние търсил алтернативи."

„С други думи, освен, че ще нарушим едно цяло производство, ние в един момент ще трябва да потърсим на годишна база по-голям обем нефтопродукти, ако изоставим биокомпонента. И накрая, не забравяйте, че ако искането бъде прието в останалия период от годината ние ще трябва да наваксаме пропуснатия биокомпонент, което не може да бъде направено в зимните месеци“, предупреди Терзиев.

По думите му нямаме полезен ход. „Ако го направим без да компенсираме до края на годината, държавата трябва да си даде ясна сметка най-вероятно ще претърпим санкции от стотици милиони евро“, заяви Терзиев.

Още по темата

CHF CHF 1 2.10939
GBP GBP 1 2.35062
RON RON 10 3.92997
TRY TRY 100 5.43683
USD USD 1 1.87844