Конфликтът с Москва носи рискове за АЕЦ “Козлодуй”, “Лукойл Нефтохим” и метрото

България 03.07.2022 08:17 Снимка: ДНЕС+

Конфликтът с Москва носи рискове за АЕЦ “Козлодуй”, “Лукойл Нефтохим” и метрото

Руснаците едва ли ще прекъснат отношенията, защото така няма как да влияят на обстановката у нас

Докъде ще стигне смразяването между България и Русия след затваряне на посолствата и евентуално прекъсване на дипломатически връзки, беше една от темите, които в петък депутати обсъждаха неофициално в кулоарите помежду си.

Кои биха били най-уязвимите точки у нас от ултиматума на руската посланичка Елеонора Митрофанова да оттеглим българското решение за изгонване на 70-те руски дипломати?

Разбира се, най-важно е какъв и колко сериозен ще бъде отговорът на Москва, за който пише посланичката.

В дипломатически порядък той може да варира от нейното изтегляне, през закриване на посолството у нас, до прекратяване на дипломатическите отношения с България.

Дали обаче е възможно да се прекратят дипломатическите отношения през 2022 година?

Русия едва ли би предприела толкова отчаяна крайна стъпка,

защото сама би се лишила по един категоричен начин от всички възможности да наблюдава и да влияе на ситуацията в България и региона, както прави чрез дипломатическото си представителство. Без значение на какво ниво е то.

В политически план това по-скоро би било позитивно за България и противопоказно за Русия. В икономически аспект обаче перспективата е обърната - България би изпитала трудности от скъсване на дипломатическите отношения.

Русия е един от основните външноикономически партньори на България. През 2020 г. 4% от външнотърговския стокообмен на България е бил с нея. За деветте месеца на миналата година вносът от Русия е бил за близо 3 милиарда лева, а износът – за 466 млн. лв.

По данни на министерство на икономиката внасяме предимно енергийни суровини, които имат дял от 67,2%, а също алуминий, мед и медни сплави, въглища и брикети.

Най-голям дял в износа ни към Русия са медикаментите – 26,5%. По данни на БНБ към декември 2020 г. обемът на инвестиции в България от Русия е 2,383 млрд. евро, което представлява около 5% от всички. Русия заема 9-о място сред чуждите инвеститори у нас.

Руските туристи у нас преди санкциите заради войната в Украйна бяха към 500 000 на година.

Миналата година търговският представител на Русия в България Константин Артюшин каза, че около 5 млрд. долара са инвестирани от руснаци в 74 хил. имота у нас.

Кои обаче се обектите в България, които биха усетили първи смразяването според прогнозите на депутати?

И вероятността българите да не получават визи за Русия може да се окаже най-малкият проблем.

При вледеняване на отношенията с Русия сериозни проблеми могат да се появят в АЕЦ “Козлодуй”, нефтената рафинерия в Бургас и софийското метро, убедени са депутати от БСП, ГЕРБ, “Има такъв народ”.

Причината - резервните части за атомната централа идват от Русия, същото важи за метрото, а

рискът при “Лукойл Нефтохим” е от спиране на доставките на гориво

“24 часа” потърси реакции по темата.

От рафинерията в Бургас отказаха коментар дали евентуалното скъсване на дипломатически отношения ще се отрази на доставките на руски нефт. Според източници от “Лукойл Нефтохим” вносът не би трябвало да спре, тъй като няма пряка връзка. “Лукойл Нефтохим” работи предимно руски нефт сорт  “Уралс”. За първото  тримесечие на 2022 г. той е 63% от общата преработка на рафинерията, но сега е 100%.

Не мога да прогнозирам как ще е в бъдеще, но в момента няма проблем с доставките на резервни части за влаковете на софийското метро. Последната доставка е от януари и засега нямаме потребност от друга, обясни шефът на “Метрополитен” ЕАД проф. Стоян Братоев.

Най-старите влакчета в метрото са руски,

по новите линии се движат влакове, произведени от “Сименс”.

Засега не се наблюдава забавяне и на изпълнението на договора за основен ремонт на най-старите влакчета в руски завод. През миналата година са били ремонтирани три влака, в началото на тази след основен ремонт в София са се върнали още три. За 2023 г. е предвиден ремонт на още 4 влака.

От АЕЦ “Козлодуй” очакват проблеми с доставките на резервни части

и дори не толкова с тях, колкото с присъствието на руски специалисти на площадката на централата, след като ще се закриват консулски служби. Ако не друго - то поне пристигането им би се затруднило.

Атомната централа има договори за доставки на резервни части, но тъй като внимателно следи ситуацията, от доста време върви по пътя за алтернативни поръчки - към чешката “Шкода”, към френската “Фраматом”, към други европейски компании.

С ядреното гориво засега няма проблем, казват експерти. През месец май е направена поредната доставка, през октомври се чака нова. Вероятно ще се осъществи и превоз на отработено ядрено гориво, като за целта се чака разрешение на европейската агенция./24 часа

CHF CHF 1 1.98461
GBP GBP 1 2.28258
RON RON 10 3.93116
TRY TRY 100 5.59045
USD USD 1 1.80361