Варна<+> 09.05.2023 16:59 Снимка: ДНЕС+
Летище Варна стана на 75 години
Днес летище Варна чества своята 75-годишнина. На 9 май през 1948 г. е извършено първото кацане на пътнически самолет на летището след неговото откриване, като полетът траел два часа и половина.
От тогава до сега на аеропорта са обслужени 62,4 милиона пътници.
Историята започва обаче по-рано
На 24 декември 1919 г. във Варна каца първият транспортен самолет по линията София-Варна на тогавашното летище "Тихина".
Самолетът е носил носещ пощенски пратки. Всяко писмо, препратено през въздушната поща, е било снабдено със специален, ударен с червено мастило кръгъл печат, по средата на който се намира държавният герб. Самолетите пренасяли само пощата, събирана през нощта, тъй като дневната заминавала с вечерните влакове.
По това време летището се е казвало "Тихина" и се е намирало край квартал "Аспарухово", на запад от Аспаруховия мост, с площ от 1000-1500 дка. В него е имало хангар и работилница. Управлението на полетите било примитивно - при предстоящо кацане на полосата поставяли голямо платнище с буква "Т" ("Тихина"), затиснато с камъни, а човек с флагчетата посрещал и изпращал самолетите. През нощта хора с ветроупорни фенери маркирали "пистата". Линията обаче просъществувала само за месец.
Едва през 1947 г. между Варна и София е открита постоянна въздушна линия. Същата година на летище "Тихина" каца първият Юнкерс 52. По време на полета пътниците са били четирима, а до края на годината на летището кацат шест самолета с общо 23 пътници.
На 9 май 1948 г. е открито новото летище на Варна, което се намира западно от центъра на морската столица, на територията на две общини - Варна и Аксаково.
През 1961 г. е завършена новата, вече бетонна писта, дълга 2500 метра и дебела 24-26 см. Към нея е изградена светлинна система, улесняваща нощните полети. През 1967 г. е завършено разширенито на стоянката и 4 нови рульожни пътеки. Монтирани са радиоплокационни и радионавигационни съоръжения. Внедрен е първия обзорен локатор AR1.
На 25 септември 1972 г. е открита новата приемна сграда (терминал) на летището, която има три блока - "Административно-технически", "Вътрешни линии" и "Външни линии".
Заради все по-големите пристигащи самолети на летището, пистата е удебелена през 1974 г. Сградата и пистата на летище Варна, които са в експлоатация и до ден днешен, са построени под ръководството на директора на летището от 1963 до 1986 г. полковник Христо Георгиев.
На Деня на Варна - 15 август 2013 г. е открит новият пътнически терминал на летище Варна, който разполага с обширни зони за пристигащи и заминаващи пътници, модерни системи за обслужване на пътници и багаж.
Самолетът е носил носещ пощенски пратки. Всяко писмо, препратено през въздушната поща, е било снабдено със специален, ударен с червено мастило кръгъл печат, по средата на който се намира държавният герб. Самолетите пренасяли само пощата, събирана през нощта, тъй като дневната заминавала с вечерните влакове.
По това време летището се е казвало "Тихина" и се е намирало край квартал "Аспарухово", на запад от Аспаруховия мост, с площ от 1000-1500 дка. В него е имало хангар и работилница. Управлението на полетите било примитивно - при предстоящо кацане на полосата поставяли голямо платнище с буква "Т" ("Тихина"), затиснато с камъни, а човек с флагчетата посрещал и изпращал самолетите. През нощта хора с ветроупорни фенери маркирали "пистата". Линията обаче просъществувала само за месец.
Едва през 1947 г. между Варна и София е открита постоянна въздушна линия. Същата година на летище "Тихина" каца първият Юнкерс 52. По време на полета пътниците са били четирима, а до края на годината на летището кацат шест самолета с общо 23 пътници.
На 9 май 1948 г. е открито новото летище на Варна, което се намира западно от центъра на морската столица, на територията на две общини - Варна и Аксаково.
През 1961 г. е завършена новата, вече бетонна писта, дълга 2500 метра и дебела 24-26 см. Към нея е изградена светлинна система, улесняваща нощните полети. През 1967 г. е завършено разширенито на стоянката и 4 нови рульожни пътеки. Монтирани са радиоплокационни и радионавигационни съоръжения. Внедрен е първия обзорен локатор AR1.
На 25 септември 1972 г. е открита новата приемна сграда (терминал) на летището, която има три блока - "Административно-технически", "Вътрешни линии" и "Външни линии".
Заради все по-големите пристигащи самолети на летището, пистата е удебелена през 1974 г. Сградата и пистата на летище Варна, които са в експлоатация и до ден днешен, са построени под ръководството на директора на летището от 1963 до 1986 г. полковник Христо Георгиев.
На Деня на Варна - 15 август 2013 г. е открит новият пътнически терминал на летище Варна, който разполага с обширни зони за пристигащи и заминаващи пътници, модерни системи за обслужване на пътници и багаж.
Още по темата
-
Гроздан Караджов посети Летище Варна
преди 2 месеца
-
-
CHF
|
1 | 2.09943 |
GBP
|
1 | 2.23728 |
RON
|
10 | 3.84401 |
TRY
|
100 | 3.88992 |
USD
|
1 | 1.66524 |
Последни новини
- 10:41 Лидерът на крайнодясната Партия на свободата в Австрия с рекордно висок рейтинг
- 10:37 9 дни до еврото: Превалутирането и какви са страховете на хората
- 10:33 NBC: Рубио трябвало да моли Уиткоф да го вземе на срещата с Макрон през април
- 10:26 Асим Адемов разобличи лицемерите от ПП-ДБ:Къде бяхте, когато Рашков искаше да уволнява други водещи?
- 10:20 Китайски блог: Кошмарът на Европа се сбъдва - Путин вкарва в строя ракетите "Орешник"
- 10:15 На 23 декември църквата почита Свети Наум Охридски
- 10:12 Гърция затяга мерките по пътищата, нови 2500 камери засичат нарушения
- 10:10 Внукът на загиналата 79-годишна жена във Варна: Пазарували, излезли са от магазина и са ги блъснали