Как легендарният лайнер "Queen Mary" щеше да плава под български флаг
Варна<+> 04.12.2018 12:23
България е участвала в търга за закупуването на лайнера "Queen Mary". Това съобщи Морски вестник, цитирайки думите на Кирил Костов - писател-маринист, бивш главен редактор на вестник „Маяк” и бивш директор на фирмата на ДСО „Воден транспорт” в Лондон „Болкан анд Бляк сий шипинг къмпани”.
През 1984 г. той подписва договора за закупуването на турския (бивш съветски) траулер Altinel-I , който по-късно става научно-изследователския кораб „Академик“ на Института за морски изследвания и океанология (днес Институт по океанология) към БАН.
Преди да закупи лайнера „Варна”, България е участвала в търга за закупуването на легендарния "Queen Mary" Как се стига до тази ситуация? Назначеният на 16 ноември 1966 г. директор на Параходството „Балканшип” Андрей Премянов получава задачата от правителството през 1967 г. да бъдат превозени по море 40 000 чужденци и 10 000 българи. Правят се проучвания за строителството на нов или закупуването на голям пътнически кораб „втора ръка”. Надделява второто становище.
В помощ на Кирил Костов в Лондон е изпратен главният механик инж. Георги Апостолов. На него принадлежи идеята България да участва в търга за закупуването на "Queen Mary". Сондажът със съответните фактори в София е направен и нашите представители получават разрешението да участват в търга за закупуването на знаменития кораб.
Условието на „Кунард Лайн“ - собственик на лайнера, е, че победител в търга е този участник, който е подал най-високата оферта. И на 24 юли 1967 г. от трансатлантическата параходна компания обявяват, че "Queen Mary" е продаден на САЩ срещу 3 милиона и 450 000 долара (1,5 милиона фунта стерлинги). Очевидно, българската оферта е била по-ниска.
Само можем да гадаем какво би се случило, ако емблематичният лайнер бе станал българска собственост.
Но нашите специалисти в Лондон не си губят времето. И на 10 август 1967 г. в английското пристанище Фалмът е вдигнат български флаг на най-големия в историята ни пътнически кораб - 13 500-тонният „Варна”. По-късно инж. Георги Апостолов става негов главен механик. /dariknews.bg
През 1984 г. той подписва договора за закупуването на турския (бивш съветски) траулер Altinel-I , който по-късно става научно-изследователския кораб „Академик“ на Института за морски изследвания и океанология (днес Институт по океанология) към БАН.
Преди да закупи лайнера „Варна”, България е участвала в търга за закупуването на легендарния "Queen Mary" Как се стига до тази ситуация? Назначеният на 16 ноември 1966 г. директор на Параходството „Балканшип” Андрей Премянов получава задачата от правителството през 1967 г. да бъдат превозени по море 40 000 чужденци и 10 000 българи. Правят се проучвания за строителството на нов или закупуването на голям пътнически кораб „втора ръка”. Надделява второто становище.
В помощ на Кирил Костов в Лондон е изпратен главният механик инж. Георги Апостолов. На него принадлежи идеята България да участва в търга за закупуването на "Queen Mary". Сондажът със съответните фактори в София е направен и нашите представители получават разрешението да участват в търга за закупуването на знаменития кораб.
Условието на „Кунард Лайн“ - собственик на лайнера, е, че победител в търга е този участник, който е подал най-високата оферта. И на 24 юли 1967 г. от трансатлантическата параходна компания обявяват, че "Queen Mary" е продаден на САЩ срещу 3 милиона и 450 000 долара (1,5 милиона фунта стерлинги). Очевидно, българската оферта е била по-ниска.
Само можем да гадаем какво би се случило, ако емблематичният лайнер бе станал българска собственост.
Но нашите специалисти в Лондон не си губят времето. И на 10 август 1967 г. в английското пристанище Фалмът е вдигнат български флаг на най-големия в историята ни пътнически кораб - 13 500-тонният „Варна”. По-късно инж. Георги Апостолов става негов главен механик. /dariknews.bg
![]() |
1 | 2.07471 |
![]() |
1 | 2.29074 |
![]() |
10 | 3.88988 |
![]() |
100 | 4.28956 |
![]() |
1 | 1.68693 |
Последни новини
- 20:58 Хороскоп за петък, 13 юни 2025 г.
- 19:35 Подкрепяна от Китай милиция осигурява контрол върху нови мини за редкоземни метали в Мианмар
- 19:28 Доц. Борислав Цеков: Времето за провеждане на референдум за еврото е отминало безвъзвратно
- 19:22 Христо Ковачки: Плащам си данъците и ще съдействам на проверяващите органи
- 19:14 Ивайло Мирчев: Екотаксите скачат с 1000%, ще има сериозно поскъпване на бялата и черна техника
- 19:07 Виктор Орбан: Украйна не може да се присъедини към ЕС, това би означавало края на ЕС
- 19:00 Електрохолд инвестира над 10 млн. лв. в модернизация на услугите
- 18:57 Кмет в сянка в Столична община? Общински съветник от ГЕРБ пита защо експерт ръководи администрацията