Audi спечели историческа победа в рали Дакар с хибрид

Спорт 20.01.2024 12:18 Снимка: ДНЕС+

Audi спечели историческа победа в рали Дакар с хибрид

За първи път Audi RS Q e-tron с електрифицирано задвижване победи в най-трудното пустинно рали в света

Заводският отбор на Audi спечели историческа победа в легендарното рали Дакар. Това е не само изключително постижение за Audi, но е и първата победа за електрифициран автомобил в историята на Дакар. На първо място се класира бъгито Audi RS Q e-tron с последователна хибридна система. Спортният прототип използва двигателя с вътрешно горене само като удължител на пробега.

Енергийното захранване се осигурява от високоволтова батерия и енергиен преобразувател, който работи с остатъчно гориво, като по този начин спестява 60% от емисиите на CO2 в сравнение с конвенционалните горива. Бензиновият агрегат е 2,0-литров 4-цилиндров турбодвигател 2.0 TFSI, заимстван от състезателния шампионат DTM на Audi и се задвижва с остатъчно гориво. Той е сдвоен с електромотор-генератор MGU05, взет директно от заводския болид от Формула Е. Мощността му е 299 к.с., като се използва за зареждане на батерията.

Ръководителя на Audi Motorsport Ролф Михл и победителя Карлос Сайнц

Ръководителя на Audi Motorsport Ролф Михл и победителя Карлос Сайнц

Снимка: Audi

Състезателното Audi RS Q e-tron се задвижва от два електромотора. Това са същите агрегати MGU05 по един на всяка ос, но тяхната комбинирана мощност е ограничена от разпоредбите на Дакар на 392 к.с. Това е достатъчно, за да ускори супербъгито с тегло над 2100 кг до 100 км/ч за 4,5 секунди и то на рохкави почви. Приблизително 370 кг се дължат на батерията с капацитет 52 кВтч, която се намира под пода на кабината и има сложна форма.

Шампионският автомобил Audi RS Q e-tron беше доведен първи до финала от много опитния испанец Карлос Сайнц, а като негов навигатор беше Лукас Круз. Белгиецът Гийом де Мевиус и французинът Хавиер Пансери стигнаха втори до финала с прототип на Toyota Hilux от отбора Overdrive Racing.

Стефан Петерханзел, Матиас Екстрьом и Карлос Сайнц

Стефан Петерханзел, Матиас Екстрьом и Карлос Сайнц

Снимка: Audi

Третото място зае екипажът, воден от легендарния французин Себастиен Льоб със супербъгито на Prodrive. Именно неговото злощастно оттегляне поради повредено окачване, което доведе до един час изоставане, позволи на Сайнц да стигне първи до финала. За 61-годишния състезател това е вече четвърта победа на Дакар.

Победното рали Дакар 2024 беше последното за заводския отбор на Audi. Вече беше обявено, че всички сили и ресурси на спортното подразделение на марката Audi Sport ще бъдат насочени към участие във Формула 1, където заводският отбор на четирите ринга ще дебютира през 2026 г./dir.bg

CHF CHF 1 2.00413
GBP GBP 1 2.2865
RON RON 10 3.93029
TRY TRY 100 5.64706
USD USD 1 1.82822