Очите са ключът към разпознаването на deepfake изображения

Наука 05.08.2024 19:38 Снимка: ДНЕС+

Очите са ключът към разпознаването на deepfake изображения

Очите могат да бъдат ключът към дълбоките фалшификати. Изследователи от университета в Хъл, Англия, съобщиха на 15 юли, че отраженията в очите предлагат потенциален начин за разпознаване на изображения на хора, генерирани от изкуствен интелект. Подходът се основава на техника, която се използва и от астрономите за изследване на галактиките, съобщи "Сайънс Нюз".

В реалните изображения светлинните отражения в очните ябълки съвпадат, показвайки например еднакъв брой прозорци или светлини на тавана. Във фалшифицираните изображения обаче често има несъответствие в отраженията.

"Физиката е неправилна", казва Кевин Пимбълт, астроном, който е работил по изследването заедно с тогавашната аспирантка Адежумоке Оволаби.

За да извърши сравненията, екипът първо използва компютърна програма за откриване на отраженията и след това използва стойностите на пикселите на тези отражения, които представляват интензивността на светлината в даден пиксел, за да изчисли така наречения индекс на Джини.

Астрономите използват индекса на Джини, който първоначално е разработен за измерване на неравенството в богатството на обществото, за да разберат как светлината се разпределя в изображението на галактиката. Ако цялата светлина е в един пиксел, индексът е 1; ако светлината е равномерно разпределена между пикселите, индексът е 0. Това количествено определяне помага на астрономите да класифицират галактиките в категории като спирални или елиптични.

В настоящата работа разликата в индексите на Джини между лявата и дясната очна ябълка е ключът към автентичността на изображението. За около 70 % от фалшивите изображения, които изследователите проучват, тази разлика е много по-голяма от тези за истинските изображения. При истинските изображения разликата обикновено е никаква или почти никаква.

"Не можем да кажем, че определена стойност съответства на фалшификат, но можем да кажем, че тя е показателна за наличието на проблем и може би човек трябва да погледне по-отблизо", казва Пимбълт.

Той подчертава, че техниката, която може да работи и с видеоклипове, не е лесно решение за откриване на фалшификати. Едно истинско изображение може да изглежда като фалшиво, например ако човекът мига или ако е толкова близо до източника на светлина, че само едното му око показва отражение. Но техниката може да бъде част от набор от тестове - поне докато изкуственият интелект не се научи да разпознава правилно отраженията.