Космосът е на път да стане "Дивият Запад". Остарелите закони не могат да се справят

Наука 21.03.2025 17:24 Снимка: ДНЕС+

Космосът е на път да стане "Дивият Запад". Остарелите закони не могат да се справят

През първите няколко месеца на 2025 г. се наблюдава засилена активност на частни космически мисии. Някои от тях са успешни - например, американската компания Firefly Aerospace успя да приземи своя космически апарат Blue Ghost Mission 1 на Луната. Това беше първото успешно кацане на частна космическа сонда на лунната повърхност.

Но също така имаше и неуспехи, най-големите от които бяха поредицата от експлозии на ракетите Starship на SpaceX, собственост на милиардера Илон Мъск, през януари и март.

По принцип, съществуват международни закони, които уреждат тези дейности. Повечето от тях обаче са приети преди около половин век - по времето, когато космосът беше достъпен само за държавни агенции и нямаше частни компании, стремящи се да го изследват и използват неговите ресурси.

С оглед на тези промени, е наложително законодателството, свързано с космоса, да бъде актуализирано, за да се предотврати превръщането му в "Дивия Запад", където технологичните милиардери и техните компании действат безотговорно и без реални последствия, пише ScienceAlert.

Закони от времето на Студената война

Космическите дейности се регулират предимно от договори на ООН. Това включва:

  • Договора за космоса (1967 г.)
  • Конвенцията за отговорността (1972 г.)
  • Споразумението за Луната (1979 г.)

Тези споразумения са създадени в ерата на Студената война, когато космическите изследвания се ръководеха основно от военни съображения и бяха изцяло в ръцете на националните държави.

Днес обаче частните компании са основни играчи в космоса. В момента около 11 000 активни спътника в орбита са частна собственост. И космосът става все по-достъпен

Държавните агенции като НАСА и Европейската космическа агенция (ЕКА) разчитат на партньорства с частни компании, за да комбинират експертен опит и да намалят разходите. САЩ например са осигурили на SpaceX държавно финансиране на стойност 22,6 милиарда долара.

Частните мисии често съчетават комерсиални и национални цели. Например Blue Ghost Mission 1 беше част от програмата на НАСА за комерсиални лунни полезни товари и носеше научни инструменти на агенцията.

Само няколко дни по-късно друга частна компания - Intuitive Machines, приземи своята сонда Athena на Луната, но тя се преобърна и скоро беше обявена за неизползваема. Този апарат също носеше оборудване на НАСА.

Докато космическите агенции продължават да разчитат на частни компании, възникват важни въпроси: Кой носи отговорност при грешки? Как могат частните компании да бъдат подведени под отговорност, ако причинят щети или вреди върху други обекти или върху околната среда в космоса?

Космическият трафик

Рискът от сблъсъци между сателити, космически апарати и космически боклук расте. Съществуват механизми за предупреждение за сблъсъци, но няма глобален регламент за оценка на риска и управление на трафика в орбита

Конвенцията за отговорността от 1972 г. дава указания за търсене на отговорност при сблъсъци на сателити, но прилага само за държавите, а не за частните компании.

Ако частна компания причини щети, засегнатата страна може да подаде иск само чрез дипломатически канали срещу държавата, от която е изстреляна мисията, а не срещу самата компания. Процедурата е сложна, бавна и зависима от дипломатически споразумения.

Някои оператори на сателити предпочитат да се застраховат срещу такива инциденти, за да избегнат бюрократичните процедури. Въпреки това застраховката в космоса е изключително скъпа, поради което повечето сателити изобщо не са застраховани.

Договорът за космоса от 1967 г. задължава държавите да избягват замърсяване на космоса, но не урежда проблема с натрупването на космически боклук.

Освен това неговите разпоредби са неясни, тъй като само изискват държавите да действат с "дължимото внимание" и да провеждат "подходящи консултации" преди потенциално вредни действия.

Кой притежава ресурсите в космоса?

Идеята за добив и продажба на минерали от небесни тела става все по-реалистична. Фокусът засега е върху Луната, но въпросът е: На кого принадлежат тези ресурси?

Няма международно признат режим на собственост върху космически ресурси.

САЩ се опитват да наложат частна собственост в космоса чрез "Споразуменията Артемида" от 2020 г., които позволяват на частни компании да притежават и използват ресурси от космоса.

Това е сериозна стъпка към приватизация на космоса, но противоречи на концепцията за "общо наследство на човечеството", залегнала в Споразумението за Луната от 1979 г.

Досега 53 държави са подписали "Артемис Споразуменията", но само 17 държави са ратифицирали Споразумението за Луната. Това означава, че няма ясни и универсални правила, които да важат за всички участници в лунната надпревара.

Възможни са много проблемни сценарии - например, частен космически кораб може да се разбие върху база на дадена държава, тъй като няма ясни правила за лунния трафик.

Безопасност и устойчивост в космоса

Необходимо е осъвременяване на законодателството, за да се осигурят безопасност и устойчивост в комерсиалните космически пътувания и лунните изследвания.

Това ще изисква трудни международни дискусии по въпроси като:

  • Какъв тип щети на Луната трябва да бъдат възстановявани и от кого?
  • Как да се определи компенсация за пострадалите страни?
  • Как да се управлява нарастващият трафик в космоса?
  • Как държавите могат да бъдат мотивирани да засилят надзора върху частните си партньори?

Няма изгледи тези въпроси да се решат бързо. Всичко това създава реални условия космосът да се превърне в "Дивият Запад" поне за времето, в което технологията ще е изпреварила законите.

CHF CHF 1 2.04499
GBP GBP 1 2.33699
RON RON 10 3.92982
TRY TRY 100 4.7513
USD USD 1 1.80544