10% повече стъклени козметични опаковки ще се равнява на емисиите на 200 хил. автомобила годишно

Наука 09.07.2023 14:47 Снимка: ДНЕС+

10% повече стъклени козметични опаковки ще се равнява на емисиите на 200 хил. автомобила годишно

Все по-осезаемите проблеми с климатичните промени карат много хора да се замислят над моделите си на пазаруване. Това обхваща и индустрията за красота, която се бори с редица предизвикателства по отношение на устойчивостта в производството, опаковането и изхвърлянето на продукти.

По данни на "Винтидж маркет рисърч" (Vantage Market Research) бизнесът с козметични продукти е четвъртият най-голям потребител на пластмасови опаковки в световен мащаб - след храните и напитките, индустриалните опаковки и фармацевтичните продукти, като около 67 на сто от обема на опаковките, използвани в индустрията, е от пластмаса.

Същевременно се увеличава процентът на потребителите, които залагат на устойчиви продукти. Това подтиква много брандове за красота да си поставят екологични цели: да изпоставят опаковките за еднократна употреба и пластмасата, да осигурят опаковки за рециклиране, многократна употреба и многократно пълнене, както и да предлагат по-голяма прозрачност относно съставките на продуктите, така че клиентите да могат да преценяват точно колко "зелени" са техните покупки.

"Според изследване 74 на сто от хората гледат опаковката и се интересуват, а 47 на сто не биха купили продукт в опаковка, вредна за околната среда", сподели пред БТА Николай Лазаров, основател на бранда за натурална козметика "Л'али" (L’ali).

Според него за някои клиенти рециклираната пластмаса е достатъчно екологична, докато други по никакъв повод не биха купили продукт в пластмасова опаковка. Лазаров подчерта, че пластмасата може да бъде произвеждана от различни природни суровини, но крайният ефект на готовия продукт е един и същ – той не се разгражда.

"Много са направленията, в които трябва да мислим, защо да не използваме пластмаса – тя е удобна, лека, евтина, но цената, която плащаме, е здравето ни. Осъзнатият избор ще доведе до осъзнаването, че не можем да мислим само за себе си и за настоящия момент. Пластмасата е като синтетичната козметика – евтина, удобна, трайна, лесна за изкарване на пари. Ние не искаме да изкарваме пари, а да се грижим за хората и земята, защото ако всеки е с тази нагласа и следва този тип социално предприемачество, то тогава всички ще живеем по-добре", отбеляза Лазаров.

Той определя своя бранд като "емоционална козметика", чиийто създатели залагат в голяма степен на ритуалите, свързани с начина на мислене, тъй като именно него искат да променят. "Когато човек промени вътрешната си нагласа и прави избори по-осъзнато, тогава той ще започне да прави и малките промени, свързани например с екологията. Промяната се случва, когато всеки ден правим малки крачки", смята Лазаров. Той допълни, че околната среда е връзката между това, защо е важно да използваме щадящи опаковки и стресорите, които водят до повишената чувствителност – в световен мащаб 85 на сто от хората имат чувствителност на кожата на лицето, а 70 на сто - на друг участък от тялото.

В тази връзка компанията е инициирала кампания, наречена "5 за 5" – всеки клиент може да запази 5 опаковки, да ги изпрати обратно към фирмата, която поема разходите по куриерската услуга и дава на клиента 5 процента отстъпка. Така се насърчава повторното използване на опаковката. Кампанията включва и стъклени опаковки, които могат да бъдат използвани многократно. Според Лазаров това е най-добрият вариант. Когато опаковката вече е повредена, тогава се стига до втория най-добър вариант – рециклиране. За тази цел пластмасовите накрайници се махат, почистват се и се насочват за рециклиране.

Според данни, които той цитира, в световен мащаб ежегодно се произвеждат над 120 млрд. козметични опаковки и 70 на сто от тях попадат на сметища или в околната среда. 95 на сто от козметичните опаковки се изхвърлят само след една употреба и едва 9 на сто от пластмасовите  отпадъци стигат до заводите за рециклиране. Същевременно, ако се запази целостта на една стъклена опаковка, тя може да се използва 30 пъти. Ако само 10 процента от използваните козметични опаковки в света се заменят със стъклени за многократна употреба, то това ще се равнява на емисиите на 200 000 автомобила за година, допълва той.

Лазаров изрази мнение, че компаниите трябва да дадат на потребителя лесно за изпълнение решение. 

По думите му  осъзнатият избор на опаковка е едно възможно решение, но желанието на бранда е да стимулира и други компании да започнат да копират неговия модел. "От една сфера това може да се мултиплицира и в други. Ролята ни е точно в това – да представим модела като добра практика, да стимулираме хората да го изберат и тогава той ще се мултиплицира и в България, и в чужбина", каза създателят на "Л'али".

Той все пак подчерта, че стъклото е най-ефективната опаковка, ако се прилага локален принцип. Ако трябва да се транспортира надалеч, то "сметката не излиза" от гледна точка на емисиите.

"Използваме предимно стъклени опаковки, но имаме и някои пластмасови, като самият тип продукт го изисква. Особено при натуралната козметика. По регламент 1223 от 2009 г. има определени изисквания за производството, опаковането, съхранението на продукти", посочи Лазаров.

Той уточни, че тъй като продуктите на компанията са натурални, те са по-уязвими, особено когато се използва по-малко консервант, а всеки продукт, съдържащ вода, трябва да бъде консервиран. "Ние използваме 0,2-0,3 процента консервант, докато стандартно се използва около 1 процент. Целта ни е всички продукти да бъдат над 99 процента натурални", коментира основателят на козметичния бранд.

По думите му типът продукт определя опаковката. Целта е всеки продукт да бъде максимално защитен както при опаковането след производство, така и при използване, т.е. да не се бърка в него, за да не се вкарват бактерии, което би компрометирало продукта.

Това е и причината кремовете на компанията да са в пластмасови опаковки – на пазара в момента не се предлага стъклена алтернатива. Лазаров сподели, че плановете на фирмата за в бъдеще, когато продължи да се развива, е да създаде свои опаковки, но засега се фокусира върху производството на козметика. 

"Във всяко нещо гледаме да спестим емисии и да то е ефективно, затова комуникираме и с аудиторията, за да ѝ обясним колко е важно. Друг пример е вторичната опаковка – да речем, картонената опаковка на пастата за зъби, която просто изхвърляме, защото нямаме нужда от нея. Затова ние предлагаме продуктите си без вторична опаковка, а когато се оформи комплект, той е в кутия от рециклиран картон с дървени стружки, които представляват отпаден продукт от производството на екологични дървени къщи", обясни Лазаров.

Той цитира проучване, според което 63 на сто от жените не познават кожата си, не познават нуждите ѝ и избират грешни продукти. Неправилно избраните продукти водят до увреждане на кожата в дългосрочен план и преждевременно стареене, както и до повече купени продукти, а свръхпроизводството от своя страна води до свръхзамърсяване. 

Това кара компанията да разработи онлайн научно базиран алгоритъм, който да помага на клиента да избира точните продукти. "Първата стъпка при използването на продуктите е най-важна - тя е почистване. Втората е специализираната грижа, която е за индивидуалните несъвършенства, третата стъпка е защитата от замърсяване и регенерация на принципа "отвътре навън". Това касае както козметичния ритуал, така и философията за тяло, ум, душа, холистичния подход", разясни Лазаров.

Той подчерта, че всичко се отразява на кожата ни, тъй като тя е най-големия ни орган, а живеем в реалност, в която се сблъскаме с различни видове замърсяване – градско, дигитално, хранително. "Всяко решение, което сме мислили, е на база реален проблем. Затова имаме и блог, в който на разбираем език преразказваме научни теми. Не сме типичната компания, която иска да произвежда продукти и да продава много. Ние искаме да продаваме само точните продукти, не повече отколкото трябва. Идеята не е да направиш много продажби, а да направиш някаква промяна и да се чувстваш удовлетворен от това, което правиш", заключи Лазаров. 

CHF CHF 1 1.97959
GBP GBP 1 2.28624
RON RON 10 3.93132
TRY TRY 100 5.59248
USD USD 1 1.80078