Как някои здравословни храни могат да ни навредят?

Любопитно 17.04.2023 14:04 Снимка: ДНЕС+

Как някои здравословни храни могат да ни навредят?

Покрай Великденските празници, почивните дни и емоциите от срещите с роднини, често може да се случи да попрекалим с хапването. В такива случаи, масовото изречение, след като откопчаем още едно копче на панталона, е да си кажем „от понеделник съм на диета и започвам да се храня здравословно“. Когато говорим за здравословни храни, най-често се сещаме за зърнените закуски, салатите, сезонните плодове и зеленчуци.

Оказва се обаче, че понякога и здравословните на пръв поглед храни могат да бъдат не толкова здравословни и полезни за организма ни. Даже обратното. Такива примери ни дава здравният инструктор Ники Суков. Единият от тях е свързан с вредите от морковите, тиквата и други оранжеви плодове и зеленчуци, в случай, че ги консумираме сготвени.

"Съвсем наскоро покрай мои клиенти се натъкнах на случай с две деца, които бяха започнали да развиват макулна дегенерация. Тя е нова тенденция сред болестите, при която хората първо започват да губят фокус и чистотата на образа, а след това и зрението си постепенно. Всичко това се дължи на мастни отлагания, които се съдържат в дъното на кръвоносните съдове на окото. Причина за това е витамин А. Като мастно разтворим витамин, той има способност да образува и натрупва плака. Специално при този казус, това което може да се направи е да се намалят храните с витамин А като моркови, тиква, пъпеши, манго, папая и други", обясни Суков. Той допълни, че колкото по-голяма термична обработка минават тези продукти, толкова повече се увеличават свойствата на витамин А. Като алтернатива за набавяне на витамин А той посочи портокаловия сок, предава БНР.

И докато готвенето на оранжевите зеленчуци и плодове може да се окаже не чак толкова полезно в случаи като описания по-горе, то при зелените е обратното.

"Зелените зеленчуци като спанак, лапад, коприва и кейл (къдраво зеле) съдържат оксилати. Ролята на тези оксилати е да изхвърлят калция и магнезия от нашия организъм. Затова те са и антинутриенти. За разлика от витамин А, топлинната обработка при оксилатите намалява техния ефект и готвените спанак, коприва и лапад са по-добър вариант от суровите", съветва специалиста.

Въпреки появата на някои статии, описващи зърнените закуски като не толкова здравословни, Суков е на мнение, че единственият проблем при промишлено произведените зърнени закуски е количеството на захарта, което не можем да контролираме.

Добре е да се контролираме и по време на празници. И тъй като яйцата са един от главните герои на трапезата ни по Великден, здравният инструктор припомни, че е полезно на ден да изяждаме по едно яйце. На празник обаче може и да са две, но по-голямото количество не е препоръчително.

Ники Суков посъветва на такива празници, в които хапваме повече мазни храни, да си правим пюре от ябълки или да ги консумираме директно, тъй като пектинът има благоприятно въздействие върху организма ни.

И напомни, че всяко нещо в умерени количества е полезно.

CHF CHF 1 2.05078
GBP GBP 1 2.31374
RON RON 10 3.9295
TRY TRY 100 5.57012
USD USD 1 1.82993