5-те най-чести причини за подуване и газове

Любопитно 07.05.2022 15:09 Снимка: ДНЕС+

5-те най-чести причини за подуване и газове

Подуването и газовете са две от най-неприятните усещания, които изпитваме вероятно ежедневно. Но на всички хора ни се случва. В някои случаи нежеланото чувство може и да е по-засилено и за тези реакции в тялото ни си има обяснение.

За тревоги поводи няма, но е добре да имаме предвид няколко от най-честите причини за подуването и газовете. Така ще знаем какво да избягваме и за какво да внимаваме.

Храните, богати на фибри

Тук се включват пълнозърнестите, зърнените и бобовите, пресните плодове и зеленчуци като броколи, зеле и кейл. Всички те, разбира се, са все полезни и няма причина да ги изключваме от менюто си.

Но също е важно да ги консумираме умерено. В прекомерни количества фибрите просто не могат да бъдат добре обработени от тънкото черво.

Захарните заместители

Чревният ни тракт не се справя добре също и с разграждането на захарните алкохоли. Такива са например сорбитол, ксилитол, лактитол, манитол, малтитол.

Именно тях е добре да избягваме, за да си спестим подуването и газовете. Определено бихме направили услуга на тялото си, ако се откажем от "диетичните" газирани напитки и храните със заместители на захарта.

Поглъщането на много въздух

Може и да звучи странно, но поглъщането на голямо количество въздух е съвсем реална причина. А това обикновено се случва докато дъвчем дъвка, смучем бонбони или пък дишаме през устата вместо през носа докато спим.

Затова, ако сутрин често се будим с газове, вече знаем какво най-вероятно ги предизвиква.

Газираните напитки

Най-логично звучи подуването и газовете да са причинени от пиенето на газирани напитки, а и зловредното им действие е отдавна доказано.

Съдържанието им е буквално предимно от мехурчета въздух. Поглъщайки ги, ни карат да се оригваме, но понякога си проправят път и до червата.

Тъпченето с големи порции

Обилното количество храна, особено богатата на повече мазнини, отнема повече време да бъде храносмелена. Така тя преминава по-бавно през чревния тракт и това води до натрупването на газове.

За да избегнем усещането за подуване, добре е да ядем по-малки порции, и то спокойно, без да се тъпчем. Бързото хранене също води до поглъщането на много въздух и следователно вреди допълнително, пише Self Magazine.

CHF CHF 1 1.89243
GBP GBP 1 2.34167
RON RON 10 3.95517
TRY TRY 10 1.22252
USD USD 1 1.79648