Избрано 19.02.2022 16:51 Снимка: ДНЕС+
Кога и как Суецкият канал се превърна в златната мина на Египет
Суецкият канал. Някога гордост на Британската империя, по-късно и до днес символ на Египет. И буквално златна мина за него. Всяка година страната печели милиарди долари от над 150-годишното съоръжение, което се е превърнало в символ на национален престиж и икономически напредък.
Каналът бележи условната граница между Африка и Азия и се явява втората връзка между Атлантическия и Индийския океан. При първоначалното му откриване през ноември 1869 година каналът е с дължина 164 км и дълбочина 8 метра. След многократни разширения, през 2010 година Суецкият канал има дължина 193.30 км, дълбочина 24 м и ширина 205 метра.
В северния му край се намират градовете Порт Саид (египетски град при вливането на Суецкия канал в Средиземно море. Служи и като база за презареждане на корабите, минаващи през Суецкия канал) и Порт Фуад. В южния му край са градовете Суец и Порт Тауфик. Средната точка на канала е разположена на 3 км северно от третия по големина град в Египет - Исмаилия. Каналът се състои условно от две части, северна и южна, разделени от Голямото горчиво езеро.
Историята
Плановете за прокарването на търговски канал между Средиземно и Червено море съществуват отдавна. Още през 16 век османците мислят за свързването на двете морета. Много време след това, през 1798 година, Наполеон изпраща в Египет френски инженери за извършване на проучвания. Те обаче стигат до извода, че проектът е неосъществим.
До подобен извод стигат първоначално и британците. Докато в един момент, години по-късно, френският дипломат, инженер и предприемач Фердинанд дьо Лесепс успява да задвижи проекта.
В изкопните работи са заети хиляди европейски работници. Но тъй като не се намират достатъчно наемници, през 1861 година египетският владетел Мохамед Саид принудително ангажира и 10 000 работници от Горен Египет. Година по-късно са мобилизирани още 18 000 души и нещата се случват.
Египетското правителство обявява одържавяването на Суецкия канал през октомври 1956 година.
Търговията
Каналът значително съкращава транспорта на стоки между Европа и Азия, избягвайки продължителното заобикаляне на Африка. Преди да бъде открит транспортът между Средиземно и Червено море се осъществява чрез претоварване на стоките и придвижването им по суша през провлака.
Днес Суецкият канал е държавна собственост и се поддържа от специална Администрация на Суецкия канал със седалище в Порт Фуад. Съгласно Цариградската конвенция от 1888 година, която е в сила и в момента, каналът може да бъде използван по време на война и в мирно време от всеки търговски или военен съд без разлика на неговия флаг.
Ежедневно през Суецкият канал преминават три конвоя от морски съдове - два от тях в южна посока и един в северна. Египет печели от това милиарди долари на година. Нещо повече, морското съоръжение е символ е на национален престиж и на напредъка на страната. И дори кризи, като блокирането на канала заради заседналия през 2021 година контейнеровоз Ever Given, не могат да отнемат от блясъка му./money.bg
Още по темата
CHF | 1 | 1.98461 |
GBP | 1 | 2.28258 |
RON | 10 | 3.93116 |
TRY | 100 | 5.59045 |
USD | 1 | 1.80361 |
Последни новини
- 19:09 „Ню Йорк Таймс“: НАТО е на път да изпрати войници в Украйна
- 18:57 Йорданка Фандъкова: Опазването на живота на нашите деца може да ни обедини
- 18:47 Натали Трифонова след финала в "Dancing stars": Два дни само ям и само спя. Нищо друго не правя
- 18:42 Задържаха голямо количество нелегални цигари на ГКПП „Капитан Андреево“
- 18:39 Президентът на КНСБ: Имам уверение от МОН, че на 20 май по сметките на ВУЗ-овете ще са 39 млн. лв.
- 18:35 ISW: Русия стяга обръча около Часов Яр
- 18:28 Мицотакис предупреди Силяновска: Без нови провокации
- 18:25 Пловдивчанин е в неизвестност шести месец, в един и същи ден са продадени 3 негови апартамента