Сто жени бродират ленените покривки на папата, трудейки се доброволно и безплатно

ЕС и Свят 04.02.2024 18:38 Снимка: ДНЕС+

Сто жени бродират ленените покривки на папата, трудейки се доброволно и безплатно

Творенията за олтарите във Ватикана възпроизвеждат архитектурни орнаменти от Средновековието

Гледайки по телевизията литургиите на папа Франциск в базиликата “Свети Петър”, мнозина се питат откъде идват огромните и красиви покривки на олтара му. Всеки, който ги е виждал отблизо, си дава сметка колко умело са  изработени фигурите от конци върху финия лен.

Зад всички произведения от тъкан стои “армия” от стотина жени, които с куки и игли творят неуморно бродерии за папата. Майсторките на този занаят са от град Реджо Емилия и те безплатно и доброволно шият огромните покривки за олтарите във Ватикана. Това са пенсионерки, секретарки, служителки и хора с всякакви други професии, които са обединени както от любовта си към папата и Църквата, така и от страстта си по бродерията според правилата на т.нар. арс канузина. Така се нарича методът в бродерията, който пресъздава с конци върху фините материи елементи от архитектурния стил от Средновековието по времето на графиня Матилда от Каноса. Тя е първата знатна дама,  погребана във ватиканските  подземия заедно с папите заради заслугите ѝ към Църквата.

Жена бродира покривка по метода арс канузина.

От ръцете на жените, бродиращи за папата, е излязла след месеци денонощен труд и ценната Покривка на прошката, която до 17 февруари е изложена в зала 17 на Ватиканската пинакотека. След това ще бъде официално дарена на папа Франциск, а на 22 февруари ще бъде поставена на главния олтар в базиликата “Свети Петър”. Така ще бъде отдадена чест и на жената, известна още като Матилда от Тоскана (1046-1115 г.). Тя не е нито блажена, нито светица, но Католическата църква смята наследницата на властния феодален род Каноса за героиня заради посредничеството и дипломацията ѝ във вековната битка между папството и империята

Точно преди 947 години Матилда домакинства в замъка си в Каноса на папа Григорий VII. Пред портата стои в продължение на три денонощия бос и на колене разкаялият се германски крал и император Хайнрих IV, който е отлъчен от Църквата година преди това. Благодарение на посредничеството на Матилда папата го приема и му прощава. Оттам се ражда и изразът “Да отидеш в Каноса”, или с други думи, да се унизиш и смириш, за да се спасиш.

За майсторките на бродираните покривки от Реджо Емилия връзките с папа Франциск започват преди години, когато им поръчват покривка за олтара на капелата в “Санта Марта”, където живее светият отец. Веднага след това поръчките към тях се увеличават. Сега бродират голямата покривка за проектирания от Бернини олтар в “Свети Петър”, която ще го покрие през предстоящата през 2025-а юбилейна година за Църквата. За жените работата с игли и конци над ленената материя означава и споделяне на проблеми и радости, и въобще отмора от всекидневието. Всяка звезда, избродирана върху покривката, символизира една епархия в света. Творението трябва да бъде завършено до Коледа. За много от майсторките бродирането е и вид терапия, която им е препоръчана от лекари, дори от онколози. По този начин някои от тях са надмогнали депресията.

Покривки с избродирани елементи от арс канузина

В Италия все още се помни делото на психиатърката Мария дел Рио, на която в началото на миналия век хрумва гениалната идея за терапия на болните чрез бродерия.  Дел Рио била пристрастена по епохата на Матилда от Каноса и решила да трансформира средновековните архитектурни детайли, издялани върху камък и паметници, във фигурите на арс канузина. Чрез този стил те се пренасят върху тъкан или керамика. За пръв път в италианската история психиатърката въвежда креативността като терапия за пациентките на една лудница. Става въпрос за психиатричния институт “Сан Ладзаро” в Реджо Емилия. Така започват да лекуват млади пациентки, много често дори 10-годишни момичета. Те били затваряни в лудница от семействата си, които се срамували да ги покажат пред обществото.

Художественият занаят арс канузина помогнал за лекуването на онези момичета, които страдали от психично заболяване, но били  в състояние да се учат и да се грижат за себе си. По този начин малките момичета се научавали на труд и на занаят, но и се приобщавали към социалния живот.

Психиатърката, която обичала да изследва историята и традициите на зоната си, измислила своя художествен метод и стил и го нарекла арс канузина. По времето, когато била на власт, Матилда владеела територии, простиращи се от Ломбардия до Тоскана. Затова арс канузина включва елементи и рисунки от различни райони. През 1935 г. Дел Рио издала албум за арс канузина, в който описала характерните му черти.

В него са събрани рисунки и скици, получени от прехвърлянето върху хартия на фигури и орнаменти от камък и стени. Става дума за оригинални геометрични фигури, характерни за романската архитектура, но също и за такива, типични за конкретния район. След това тези фигури се рисували чрез бродерия върху коприна, керамика, дърво и кожа, в скулптури и стенописи.

След Втората световна война били направени опити арс канузина да бъде прилаган на индустриално ниво. През 1948 г. Дел Рио регистрирала патента на метода си.

Виолина Христова, "24 часа"

CHF CHF 1 2.01778
GBP GBP 1 2.26558
RON RON 10 3.93084
TRY TRY 100 5.65362
USD USD 1 1.83957