Васил Тренев: Планираме мащабни инвестиции от 634 млн. лв. до 2034 г.

България 19.12.2022 09:58 Снимка: ДНЕС+

Васил Тренев: Планираме мащабни инвестиции от 634 млн. лв. до 2034 г.

При пречистването на водите правим електричество, покриваме 85% от нуждите си, така че скъпата еленергия ни засяга в по-малка степен, казва изпълнителният директор на "Софийска вода", част от групата на  "Веолия"

Питейната вода в София е подходяща за всекидневна употреба дори и за бебета

- Г-н Тренев, Столичният общински съвет удължи концесията на “Софийска вода” преди две седмици до 2034 г. Срещу какви ангажименти?

- Удължаването на концесионния договор е с осем години и четири месеца. За това време предвиждаме мащабен план за инвестиции в размер на  634 млн. лв. до 2034 г., който не само ще обезпечи ресурси за поддръжка и надграждане на ВиК инфраструктурата, но в допълнение  ще осигури и разширяване на канализационната инфраструктура. В периода от  2010 г. до 2034 г. инвестициите ще достигнат 1,15 млрд. лв., като от 2022 г. ще бъдат средно по 53 млн. лв. годишно. Иначе разбивката е 165 млн. лв. до края на 2025 г., 337 млн. от 2026 до 2034 г., 113,1 млн. лв. са за канализационната система, за постигане на 100% енергийна неутралност влагаме 8 млн. лв. и има допълнителни инвестиции по бизнес плана от 2022 до 2026 г. от 10,8 млн. лв. Това са числата, а по същество - това означава много по-добри услуги за нашите потребители, гарантирано качество на водата, устойчив и надежден ВиК партньор на града.

- Какво предвиждате в бизнес плана за периода 2022-2026г., който още не сте внесли в КЕВР?  И защо не сте го направили?

-  Благодаря за въпроса, за да разсея някои объркващи публични твърдения. От общо 54 ВиК оператора 28 са с утвърдени бизнес планове, 26 нямат. Планът ни беше готов още миналата година, неговата продължителност е до 2026 г., а концесията по договор завършваше през 2025 г. Вече бяхме заявили интерес за удължаване на концесията, а това има своето отражение в бизнес плана, и то в положителна посока. Т.е. при хипотезата за удължаване на концесията можем да предложим по-големи инвестиции. При обратната хипотеза те са по-малко. А ние искахме да направим максимално за София. Защото това е ключовото - градът да има надежден и сигурен партньор, а хората да получават най-модерните и качествени услуги. Затова изчакахме общинските съветници да вземат своето решение и сега предстои да внесем плана в КЕВР, а одобрението му, предполагам може да очакваме към април. Бизнес планът ни е наистина амбициозен, а това, че все още не е приет, не означава, че сме спрели работа – напротив. Изпълняваме всички поети ангажименти.

- При тези главозамайващи повишения на цените на ВиК услугите в страната между 30 и дори до 60% “Софийска вода” не поиска  увеличение  през тази година, а какво е предложението за 2023 г.?

- На база на ефективността, която е постигната с инвестициите досега, ние няма да увеличаваме рязко цената на водата. Изчисленията ни в проекта от миналата година показват минимално покачване на цената с по 3% с изключение на 2022 г., в която няма увеличение. Кумулативно за целия период в проекта бяха заложени 11 на сто. Вероятно цената, която ще предложим, ще отрази инфлационните процеси, това е неизбежно. Една от причините да не искаме шоково поскъпване като други оператори е нашата енергийна независимост. Знаете, че на пречиствателната станция за отпадъчни води край Кубратово ние произвеждаме зелена електрическа и топлинна енергия, която задоволява 85% от нуждите на цялата компания. Така можем да спираме шоковото поскъпване и това се отразява на цената на водата, което е от полза и за потребителите.

- От пречистването на отпадъчните води правите ток, да го кажем така, нали?

- Точно така. И това се използва като еталон от Европейската комисия в новата директива за енергийната ефективност на пречиствателните станции. Според нея до 2040 г. всички пречиствателни станции за отпадъчни води в големите градове трябва да бъдат 100% енергийно независими. Ние сме постигнали 115% за нашата, така че скъпият ток не ни засяга до такава степен. Оптимист съм, че с инвестицията във фотоволтаични централи на терените на трите ни пречиствателни станции ще постигнем 100% енергийна неутралност за цялата компания не през 2025 г., а още през 2024-а. Ние произвеждаме 23  000 мегаватчаса на година сега, планираме да станат 25  000 - 26  000. Другата причина да не искаме високи цени е ефективността. Всяка година идентифицираме проекти, с които я постигаме. В това отношение сме новатори, които първи правят подобни мащабни неща във ВиК сектора в България, но искрено вярваме, че опазването на природата и нейните ресурси е отговорност и към обществото, и към бъдещето на децата ни.

- Какво казвате с това?

- В “Софийска вода” обръщаме изключително внимание на контрола на пътя на водата от водовземането: от язовира, през пречиствателните станции, резервоарите и разпределителната система до клиента. Чрез постигнатата степен на дигитализация следим водата, включително от канализацията чак до пречиствателната станция край Кубратово. Реагираме на всяко отклонение във водния поток в дадена зона, за нас това е сигнал за теч или нередност, които трябва да се отстранят. Така съумяхме да доведем загубите под 40%.

- Каква вода пият софиянци? Някои казват, че е много вкусна, други се оплакват. Защо се получава така?

- Гарантираме качеството на питейната вода до входа на сградите и общия водомер. Много често различният вкус, особено в стари сгради, се дължи на остарели вътрешносградни инсталации. Разбира се, всеки наш клиент може да подаде сигнал и ние ще направим проверка, за да сме сигурни откъде идва проблемът. Но почти винаги става дума за локален проблем с вътрешната инсталация. Твърдя, че столичани пият една от най-чистите води в Европа, като всички наши усилия  дори изведоха София до второ място в Европа и на шесто в света в изданието за 2021 г. на Индекса за оптимизация на водата на сп. “Икономист”, изпреварвайки градове като Лондон, Париж и Мадрид. Питейната вода в София е подходяща за всекидневна употреба дори и за бебета. Само за сравнение давам  ключовия показател на КЕВР за качеството на питейната вода в големите зони в сектора. Той предвижда 99,65%, а “Софийска вода” го изпълнява с 99,92%. В 86 точки в София, съгласувани с Министерството на здравеопазването, се вземат всекидневно проби, имаме дигитални системи, с които онлайн правим мониторинг на водата. Това са устройства на водопровода, които взимат проба, изпращат данните и получаваме резултатите в реално време. Такива сензори имаме и в язовирите. Така следим показателите, защото е важно и каква вода постъпва в системата.

-  И какво е отношението на клиентите към вас? Как го “измервате”?

- Поредното представително изследване излезе тези дни. То обхваща всички възрасти, професии, социален статус и е с хора, които отговарят за сметките в домакинството. Миналата година общата удовлетвореност на клиентите беше 90%. Смятах, че има насищане и не можем да постигнем повече. Тази година процентите са 92, което беше приятна изненада за мен и е истинската оценка за усилията на целия екип да предоставя най-доброто качество и услуги.

Това, което ми прави впечатление, е, че по всички показатели – качество на вода, непрекъснатост на водоснабдяване, нагласа за пиене на вода от чешмата, имаме подобрение. Хората, които не я пият, са намалели с 6 на сто, 58% пият вода от чешмата всеки ден. Това изследване се прави по утвърдена и световно призната методология от “Алфа Рисърч”. Тръгнали сме от 68% през 2016 г., през 2019 г. процентът е 87, а през 2022 г. – 92 на сто. Вървим в положителен тренд. Най-голям ръст има в доверието към питейната вода, 85% от интервюираните дават положителна оценка, те са с 5% повече от миналата година.

- “Софийска  вода” се стреми към дигитализиране  на дейностите си, но какво означава това за клиентите ви, които са всички домакинства и бизнеси в столицата?

- Две са посоките. Едната е дигитализация на клиентската част, другата е експлоатационната част. Мечтите ни са да постигнем 90% при експлоатацията, това означава да контролираме всяка капка вода, за да знаем във всеки един момент какво се случва в цялата водоснабдителна система на София. Внедрили сме и най-модерните системи в администрацията.

- Но това засяга вашата дейност и не интересува толкова хората.

- Това засяга ефективността, а оттам и цената, така че има ефект и върху хората. Но от гледна точка на клиентите, имаме нов интернет сайт с големи възможности. Имаме мобилно приложение, няма друг ютилити оператор в България, който да го е направил. Над 30% от хората сами подават отчетите си за водата през приложението или през сайта. Другите нововъведения са свързани с каналите и все по-модерните възможности за плащане.

- Колко от водата изтича в земята?

- Когато “Веолия” идва да управлява “Софийска вода” през 2010 г., загубите са били над 60%, сега са намалени до 39 на сто. В сравнение с 2010 г. съхранените водни ресурси през 2021 г. са 78 млн. куб. м благодарение на нашите ефективни планове за действие. С 60% ефективност на мрежата “Софийска вода” е далеч над нивото за страната от 40% и вече изпреварва дългосрочната цел от 51% към 2026 г. Целите ни са в следващия бизнес план да намалим загубите до 33% към 2026 г. След което да слезем под 30%, което е средноевропейско ниво. Имаме план за действие за това, но и там ключовата дума е контрол. Идентифицираме къде има аварийност и там подменяме водопроводи. За да се подмени цялата мрежа в София, са нужни милиарди левове, а и трябва да разкопаем целия град и да го направим непроходим. Това със сигурност ще е неприемливо за хората. Ако трябва да обобщя – в резултат на усилията ни в България сме сред дружествата с най-малко загуби и постоянно работим за редуцирането им./24 часа

CV

Васил Тренев e изпълнителен директор на “Софийска вода” - част от “Веолия”, и член на съвета на директорите. Бил е зам. изпълнителен директор на “Топлофикация София”, изпълнителен директор на Общинска банка. Работил е в ОББ, Насърчителна банка, в ИТ компании.

CHF CHF 1 2.00392
GBP GBP 1 2.27435
RON RON 10 3.93108
TRY TRY 100 5.65578
USD USD 1 1.82243