България 29.04.2022 09:16 Снимка: ДНЕС+
МОН предлага нови правила за академично развитие и оценяване на университетските преподаватели
Министерството на образованието и науката (МОН) предлага актуализирани минимални изисквания на национално ниво за придобиване на научни степени и за академични длъжности във висши учебни заведения и научни организации. Разработен е и общ подход за академично развитие на университетските преподаватели и периодичната им атестация въз основа на единни критерии, съобразени със спецификите на професионалните направления и научните области.
Това предвиждат два пакета от промени в подзаконови нормативни актове, които са публикувани за обществено обсъждане от днес до 30 май 2022 г., съобщиха от МОН
Новите изисквания са групирани по показатели за различните научни степени и академични длъжности в деветте области на висше образование и съответстващите им професионални направления. Те обвързват постиженията на кандидатите с възможностите за тяхното академично израстване.
Критериите са разпределени в три групи в таблици с наукометрични показатели.
В първата група са включени научните постижения и постиженията в художествено-творческата или спортната дейност в зависимост от конкретното професионално направление, както и отззивите на тези постижения в научната литература. Показателите отчитат броя научни публикации, включени в базите данни Web of Science и/или Scopus, монографии, дисертации, научни публикации в специфични за даденото направление бази данни, цитирания и т.н. Минималните точки, необходими в тази група, са по-голям брой за научните организации, отколкото за университетите.
Показателите от втората група касаят възпроизводството на научния състав и включват научно ръководство, изготвяне на учебни помагала за студенти и обучение извън учебния план. В това отношение е от значение дали ученият е ръководил успешно защитили докторанти, дипломанти, постдокторанти, дали е публикувал учебник или помагало, дали има лекции в чужбина или водени курсове и др. Минималният брой точки при тази група показатели, е по-висок за висшите учебни заведения, отколкото за научните организации.
Показателите от първите две групи до голяма степен са общи за всички професионални направления.
В третата група са показателите, свързани с приложението на научните знания, които са специфични за отделните професионални направления. От значение са получените средства от научни и иновационни проекти или по програмата "Еразъм", ръководството на и участието в такива проекти, наличието на научно-популярни публикации, участието в изготвяне на стратегически документи, в квалификация на учители и др.
Предвижда се и въвеждане на обща методика за атестиране на преподавателите във всички държавни висши училища, изготвена спрямо Стратегията за развитие на висшето образование в Република България за периода 2021 - 2030 г. Нейната задача е да осигури висока квалификация на целия академичен състав, като стимулира постоянното актуализиране на знанията, уменията и компетентностите на преподавателите.
С промените се регламентират нормативно общи изисквания за образователни, научни и научно-приложни резултати, които всеки преподавател трябва да постигне съобразно своето академично ниво и съгласно минималните критерии за академично израстване в съответното професионално направление. Възприемането на подобен подход се очаква да повиши мотивацията на преподавателите и да създаде допълнителен стимул за млади учени, които са готови да работят интензивно през целия си професионален път.
Методиката включва показатели като учебно-преподавателската дейност, която се измерва чрез учебната натовареност, както и студентското мнение, което се отчита по правила, утвърдени от Академичния съвет на съответния университет. Атестирането включва и резултатите и отзвука от научните постижения на преподавателите, участието им във възпроизводството на научния състав и приложението на научните им резултати по показатели, съобразени със спецификата на конкретните професионални направления и научни области.
Предвижда се до два месеца от влизането в сила на промените всяко висше училище да представи в МОН правилник за атестиране на академичния състав, съобразен с приетите и подробно разписани критерии, показатели и методика. Комисия към министъра на образованието и науката ще оцени правилниците и ще предложи как да се разпределят 20-те милиона лева, отпуснати за увеличение на преподавателските възнаграждения съгласно §17 от преходните и заключителни разпоредби на Закона за държавния бюджет за 2022 г.
Новите минимални национални изисквания към учените и проектът за критерии, показатели и методика за атестиране на академичния състав в държавните висши училища са публикувани в сайта на МОН.
Още по темата
CHF | 1 | 2.09493 |
GBP | 1 | 2.35656 |
RON | 10 | 3.93029 |
TRY | 100 | 5.34333 |
USD | 1 | 1.88187 |
Последни новини
- 00:02 Честито Рождество Христово!
- 19:06 Алтepнaтивнитe ĸoлeдни бaзapи в Eвpoпa зa 2024-тa и ĸoгa мoжe дa ги пoceтитe
- 18:50 Бългapcĸитe дoмaĸинcтвa дължaт вeчe нaд 45 милиapдa лeвa пoд фopмaтa нa ĸpeдити
- 18:38 Koй e нaй-ĸacoвият ĸoлeдeн филм нa вcичĸи вpeмeнa в cвeтoвeн мaщaб?
- 18:23 Зеленски: Фицо отказа компенсация, за да не ползва руски газ
- 18:08 Турция търси споразумение за морските граници с новите сирийски власти
- 17:55 Опозиционните фракции в Сирия минават под контрола на управляващите
- 17:40 Патриарх Даниил: Нека Рождество Христово бъде начало на благодатна промяна