Коритарова "разходи" депутатите по изоставената от 584 дни магистрала "Хемус"

България 18.07.2024 14:21 Снимка: ДНЕС+

Коритарова "разходи" депутатите по изоставената от 584 дни магистрала "Хемус"

Министърът на регионалното развитие заяви по време на изслушване в парламента, че пътят е можело да бъде готов през тази година

По време на изслушване в парламента министърът на регионалното развитие и благоустройството Виолета Коритарова представи фактическото състояние на дейностите по строителството на автомагистрала "Хемус".

Магистралата можеше да е готова през 2024 година, каза министърът, но отбеляза, че  около проекта са били създадени редица неуредици и спирането на строителството е отложило завършването й с няколко години. Забавянето за последните три години е 584 календарни дни, пресметна Коритарова, цитирана от БТА.

Реалното строителство започна едва сега, защото е било необходимо своеобразно саниране на обекта, за да може той отново, след дългия престой, да стане годен строителен обект, какъвто е бил през 2021 година, заяви министърът.

В изслушването участва и председателят на Управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" Йордан Вълчев.

За строителство на 134,14 км от автомагистралата - от Пътен възел "Боаза" до пресичането с Пътен възел 1-5 Русе - Велико Търново трасето е разделено на 6 участъка, обясни Коритарова информира за различните извършени дейности по обектите.

По участък 1 от Боаза до Пътен възел "Дерманци" - изпълнението е около 68 на сто, за участък 2 - от Пътен възел "Дерманци" до пресичането с път 3-3005, включително Пътен възел "Каленик" - изпълнението е около 23 на сто, участък 3 от Пътен възел "Каленик" до пътна връзка 2-35 Плевен - Ловеч, включително Пътен възел "Плевен", изпълнените строително-монтажни дейности дейности са около 53 на сто.

Пътната агенция е насочила усилията си към ускоряване на доизграждането и въвеждане в експлоатация на първия участък до края на 2024 година, а целта е трасето от близо 52 км от Боаза до връзката с пътя Плевен - Ловеч да бъде готово до края на 2026 година.

В АПИ е предвидено финансиране за проект за обходен маршрут на Плевен, както и срещи в областта, за да се прецени кои са най-добрите варианти за нуждите на населеното място. Желанието на Пътната агенция е проектите да бъдат заложени в програмата за 2025 г. възможно най-приоритетно, каза Йордан Вълчев.

"Целта е до началото на 2027 г., когато се очаква участъкът към Плевен да бъде да завършен, да сме готови с обходния път", отговори Вълчев.

В отговор на въпрос на народния представител Йордан Терзийски от парламентарната група на ПП-ДБ, Йордан Вълчев посочи, че от АПИ са избрали варианта за намален габарит до 27 метра и ограничение на скоростта до 120 км, за да не се забави началото на строителството, а също така и за по-добра интеграция с изпълнените след това лотове 9 и 10.

Участъци 4, 5 и 6 от връзката с пътя Плевен-Ловеч при пътен възел "Плевен" до път 1-5 Русе - Велико Търново са теренно осигурени. Предвижда се строителството да започне до края на 2024 година.

До три месеца може да се пристъпи към издаване на разрешение за строеж и строително-монтажните работи по лотове 4, 5 и 6 от автомагистрала "Хемус" да започнат до края на годината. Това обяви Йордан Вълчев, председател на УС на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ),

За участъци 7 и 8 от пресичането на път 1-5 до пътен възел "Ковачевско кале" и пресичането с път 2-50 от пътен възел "Ковачевско кале" до пътен възел "Лозница" на базата на разработен идеен проект е проведена екологична процедура и е постановено решение по ОВОС от 2015 година, напомни министърът.

За участък 7 в процеса на проектирана е установено, че се налага ситуационна геометрична промяна на одобреното трасе. Възприета е концепцията лотът да бъде разделен на три подучастъка с цел ускоряване на процедурите по издаване на разрешения за строеж, каза министърът. След уточняване на необходимите изменения за участък 7.2, ще се осигури възможност за извършване на допълнителни екологични процедури, поредно обезпечаване и започване на строителството.

За участък 8 е предприета концепцията трасето на магистралата да върви по одобрената от ОВОС следа. С решение Управителния съвет на АПИ от 17 юни 2024 г. е дадена възможност за започване на реалното проектиране на трасето, като срокът за изготвяне на техническия проект е 260 календарни дни, а проектните работи ще се правят в два междинни етапа, каза министърът. Първият е същинско проектиране и съгласуване на проекта, който е 200 календарни дни, а вторият е отстраняване на бележки и окончателно предаване на проекта и е 60 календарни дни. В момента работата е в първи междинен етап.

За участък 9, който е след пътен възел "Лозница", пресичането с път 249 до пътен възел "Буховци Юг" е изготвен технически проект и в момента е в ход уведомителна процедура до Министерството на околната среда и водите за преценка на необходимостта за провеждане на процедура по реда на глава 2 от Наредбата за опазване на околната среда. След приключването й ще бъдат издадени и съответните разрешителни за ползване на водни обекти на трасето, съгласно Закона за водите, каза министърът. Прогнозният срок за осигуряване на разрешителните е около 3 месеца, като той зависи от компетентния орган по околна среда и водите, след което ще се процедира и издаване на разрешения за строеж.

За участък 9 е постановен отчуждителен акт за отчуждаване на частни имоти с Решение на МС от 15 май 2024 г. с допуснато и влязло сила предварително изпълнение, каза министърът.

Магистрала "Черно море"

Министър Коритарова каза, че се очаква през 2025 г. да има постановено решение по ОВОС, което ще позволи последващите дейности по проекта за магистрала "Черно море". Предвижда се трасето с дължина около 113 км да започва с бъдеща връзка от автомагистрала "Хемус", в района на село Слънчево, да пресича Варненското езеро при Белослав, да се свърже с магистрала "Тракия" при с. Приселци и квартал "Ветрен" на Бургас.

През последните години бавно са вървели процедурите в МОСВ, отчете министърът, като посочи, че през юни 2024 г. е сключено рамково споразумение с предмет изработване на доклад по ОВОС за оценка за съвместимост и екологична оценка за пътните обекти, по които е инициирана и процедура за вътрешен подбор. След нейното приключване ще бъде подписан договор за изработване на ОВОС, оценка на съвместимост на автомагистрала "Черно море", каза министърът.

Разработването на втори и трети етап от идейния проект ще продължи по одобрения от МОСВ вариант на следа. Вторият етап продължава 130 календарни дни, включва разработване на Подробен устройствен план - парцеларен план, а третият етап е от 45 календарни дни и включва времето за окончателно предаване на съгласуван разширен идеен проект с включени заинтересованите институции и експлоатационни дружества, както и окончателен по ПУП парцеларен план. След окончателно приемане на разработката ще се пристъпи към процедиране на парцеларния план, одобряването му от регионалното министерство и отчуждаване на засегнатите имоти или части от имоти за теренно обезпечаване на обекта, обясни Коритарова.

CHF CHF 1 2.10372
GBP GBP 1 2.35742
RON RON 10 3.93037
TRY TRY 100 5.35046
USD USD 1 1.88242