
България 14.10.2025 10:12 Снимка: АР/БТА
Всеки нов километър от магистрала "Хемус" носи 61 млн. евро на икономиката ни
Един-единствен допълнителен километър от стратегическата магистрала "Хемус" осигурява икономическо въздействие на обща макроикономическа стойност от близо 61 милиона евро в дългосрочен план, което оправдава инвестициите в тесни участъци или сегменти с висок трафик. Това е един от изводите в анализ на Симеон Дянков, председател на Фискалния съвет, цитиран от БТА.
Анализът оценява икономическото въздействие от изграждането на един допълнителен километър от магистрала "Хемус", при условие че всички материали и строителни услуги се доставят на местно ниво.
Дянков отбелязва, че магистрала "Хемус" (А2) улеснява регионалното развитие в Северна България, като уточнява, че разглежда три основни компонента на икономическото въздействие:
- ефекти, предизвикани от строителството, използвайки макроикономически мултипликатори;
- ползи за потребителите от спестяване на време за пътуване и намаляване на експлоатационните разходи на превозните средства;
- ползи от намаляване на произшествията, при допускане за 50% намаление на смъртните случаи и нараняванията.
Анализираните обеми на трафика са 10 000 превозни средства на ден, което е правдоподобно ниво за магистрала с интензивно движение. Стойността на средното време на водача е консервативно оценена на 5 евро на час, се посочва в анализа.
Дългосрочният мултипликатор се оценява на 1,2, като се използват оценки от други източноевропейски страни. Това води до добавена стойност от 9,6 милиона евро, изчислява Дянков.
Строителството генерира 267 еквивалентни на пълно работно време работни години, с допълнителни косвени ефекти чрез веригите за доставки. Спестяванията на време за пътуване се оценяват на приблизително 1 520 225 евро, а годишните икономии от експлоатационни разходи за превозни средства — на 182 500 евро. При допускане за 30 години полезен живот на магистралата и 5% амортизация годишно, настоящата стойност на този мултипликатор достига 26 160 000 евро.
Годишната полза от намаляване на произшествията — при 50% по-малко инциденти благодарение на подобренията в безопасността — се изчислява на 1 625 000 евро, с настояща стойност от 24 970 000 евро. Така намаляването на произшествията допринася с около 42% за общото икономическо въздействие, подчертава Дянков.
Общото въздействие върху икономиката в дългосрочен план възлиза на 60,73 милиона евро, показва анализът. Това оправдава инвестициите в тесни участъци или сегменти с висок трафик. Освен това спестяванията от време за пътуване и разходи за превозни средства се увеличават пряко с интензитета на трафика, а по-високият трафик вследствие на съкратеното време би донесъл още по-големи ползи — ефект, който не е включен в допусканията.
Намаляването на произшествията допринася за близо половината от общите ползи, което показва, че подобренията в безопасността носят значителни дългосрочни икономически ефекти, заключава Симеон Дянков.
В началото на този месец бе пуснат в експлоатация нов 10-километров участък от магистрала "Хемус" между пътните възли "Боаза" и "Дерманци, припомня БТА. Очакванията са до края на 2029 г. или началото на 2030 г. цялата магистрала "Хемус" да бъде построена, заяви пред журналисти министърът на регионалното развитие и благоустройството Иван Иванов по време на инспекция на новия участък
Още по темата
![]() |
1 | 2.10214 |
![]() |
1 | 2.25404 |
![]() |
10 | 3.84431 |
![]() |
100 | 4.04393 |
![]() |
1 | 1.69058 |
Последни новини
- 12:51 Проф. Димитър Луджев: Ние бяхме партизаните на Сорос
- 12:44 Шефът на щангите за Карлос Насар: Ако не присъства на лагерите, не може да му дадем един лев
- 12:37 Проф. Михаил Константинов: Вече 34 години изборите у нас са честни и свободни
- 12:29 Иво Сиромахов за раздялата със Слави: Досега нямаше опит за цензура, но и това се случи
- 12:21 МВФ към Европа: По-малко бюрокрация, повече единство
- 12:14 Русия: Нищо не е решено, докато не бъде създадена пълноценна палестинска държава
- 12:06 Насар отново коментира за отношенията си с федерацията
- 11:58 Зеленски предложи три варианта за финансиране, ако САЩ одобри доставката на “Томахок”