Гроздан Караджов отчете с 40% по-малко жп инциденти, спешните мерки за безопасност са изпълнени

България 13.05.2025 17:05 Снимка: ДНЕС+

Гроздан Караджов отчете с 40% по-малко жп инциденти, спешните мерки за безопасност са изпълнени

Намаление на инцидентите в жп транспорта отчете министърът на транспорта Гроздан Караджов. Предприемат се и допълнителни мерки, за да не се допуска употребата на алкохол и наркотици от машинисти и диспечери.

Караджов заяви, че ще има нулева толерантност към служителите на железниците, които нарушават правилата за безопасност - машинисти и на диспечери. Освен това се въвежда и видеоконтрол по гарите и жп спирките. Камери са монтирани вече в 52 гари и 11 спирки, като предстои да бъдат поставени в още 162 гари.

Видеонаблюдение ще има и в самите локомотиви, като там камерите ще заснемат всичко, което става вътре. Три са локомотивите, които вече имат такова заснемане. Обявена е и обществена поръчка за още 20 подобни камери.

"Има светлина в железопътния тунел. Спешните мерки са изпълнени на 100%, а дългосрочните се изпълняват, както бяха планирани. Общият брой на всички произшествия от януари до април е намалял с почти 40% спрямо предходните шест месеца. Общият брой на всички инциденти е намалял с 23%", обясни Гроздан Караджов.

Ето пълния текст на отчета на вицепремиера и министър на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов за изпълнение на мерките за безопасност в железопътния транспорт:

- Както всички знаете, мандатът ми като министър на транспорта започна ден след поредния тежък жп инцидент, при който, за съжаление, загинаха двама души, а още шестима бяха ранени.

- Тогава обявих, че безопасността ще е основен приоритет. Знам, че мнозина приеха това като поредния лозунг. Тези, които ме познават обаче, знаят, че не работя с лозунги, а с планове с конкретни мерки – спешни (1 месец), краткосрочни (6 месеца), средносрочни (2 години), дългосрочни, със срок и отговорник.

- Днес отчитаме спешните /1 месец изпълнение/ и част от краткосрочните /6 месеца изпълнение/ мерки.

- Общият извод е – има светлина в жп тунела.

- Спешните са изпълнени 100%, средносрочните се изпълняват даже преди графика.

- Имаме и първи положителни резултати:

- Общият брой на произшествията (значими и незначими) за периода януари-април 2025 г. спрямо предходните 4 месеца е намалял с почти 40% - от 129 на 74 случая. От тях 2:1 сблъсъци.

- Общият брой на всички инциденти (значими и незначими) са намалели с 23% - от 22 на 17 случая.

- Общият брой на всички ситуации, близки до инциденти, са намалели с 29% - от 220 на 156 случая.

- Надяваме се това да е тенденцията, защото мерките за безопасност не само ще продължат да се прилагат, но и ще се разширяват.

Какво сме направили досега?

Ще разделя мерките на няколко групи:

1. Първата е свързана с дисциплината на жп служителите

- По моя заповед в НКЖИ и БДЖ започна стриктно прилагане на всички изисквания на закона и нормативните актове. Знам, че звучи странно да се издаде заповед да се спазва законът, но явно в България сме я докарали дотам!

- Още в първите дни като министър бях шокиран от някои драстични нарушения на елементарни правила за безопасност, като преминаване на червен светофор. При това се оказа, че това е масово, а не изключение.

- Това веднага бе изрично забранено, освен в изключителни случаи, и то с подписан Образец 2А.

- Няма да скрия, че в началото някои приеха моята заповед само за сведение и продължиха да си действат постарому. Затова и има наказани служители. От 25.01.2025 г., когато е издадена заповедта, досега има 4 случая на преминаване на червен светофор – 1 през януари, 2 през февруари и 1 през март. Нарушителите са наказани дисциплинарно – с понижение и дори уволнение. От 17.03.2025 г. досега повече подобни нарушения няма!

- От НКЖИ – за сериозно нарушение на правилата през февруари са уволнени 2 души, през март – 1. С някои се разделихме „по взаимно съгласие“.

- За съжаление, продължава да има нарушения и на трудовата дисциплина, и на мерките за сигурност, макар те да стават все по-дребни. Затова и наказанията ще продължат, като те ще са съобразени с тежестта. В този смисъл и предвид окуражаващата статистика, ще се налагат наказания според Кодекса на труда, а не по правилото за нулева толерантност, което въведох през януари.

- Вече е създадена и от следващия месец ще бъде общодостъпна на сайта на ИАЖА база данни за показателите по безопасността и система за наказания на нарушителите. Така ще се вижда от всички дали става дума за системни нарушения или за инцидентни. Към рецидивистите ще продължа да имам нулева толерантност.

- Ние обаче няма да спрем дотук – предвиждаме закупуване на интерлокари с лицево разпознаване или дрегери за употреба на алкохол в локомотиви и мотриси – машините няма да тръгват, ако машинистът е употребил алкохол.

- Ще се монтират рамки-дрегери за диспечери – вратата ще се отваря, само ако служителят на смяна не е употребил алкохол.

- Въвеждаме и график за проверка за ползване на наркотици, като ще се правят и инцидентни проверки.

- Бяха предприети и мерки за елиминиране на човешкия фактор, където преминаването на композициите се регулира ръчно:

- На индустриалните клонове ще има монтирани автоматични изхвъргачки, които ще регулират преминаването на композициите. На 15 от общо 22 индустриални клона вече са монтирани такива, на 7 има проблем с електрониката и затова е въведена по-стриктна процедура за преминаване на композициите от клона към магистралния път.

- При участъци в ремонт и при т.нар. развързани гари ще има временни пултове за контрол, които ще се местят там, където е нужно.

- С всичко това се надяваме да сведем до минимум човешкия фактор, който би могъл да доведе до инцидент. Нищо не трябва да застрашава живота и здравето не само на пътниците, но и на служителите на БДЖ и НКЖИ!

2. Комплексни мерки за безопасност

- За мен бе шокиращо, че от 2002 г. влиза в сила ЗЖТ, но не е правена оценка на въздействието на закона и в частност по отношение на безопасността в жп транспорта. Явно никой не е обръщал внимание на това, въпреки поредицата от трагични инциденти. Сега такава оценка бе направена.

- В резултат на това се подготвят промени в Наредбите, с които ще бъдат актуализирани всички мерки за безопасност.

- Търсим възможности да осигурим необходимите средства за заплати за назначаване на още 44 инспектори по безопасността в ИАЖА, включително и чрез вътрешни резерви.

- Вече е проведено извънредно обучение на 100% от служителите по безопасността към БДЖ и НКЖИ.

3. Други мерки за безопасност

- Започна монтирането на камери по гарите - към края на април 2025 г. камери са монтирани в 52 гари и 11 жп спирки – общо 63 локации. Обявени са поръчки за закупуване на камери за още 162 гари.

- Започна монтирането на камери в локомотивите, които ще са двустранни – ще има аудио и видео запис вътре в кабината и отвън. Три от локомотивите вече са оборудвани, пусната е обществена поръчка за още 20. В следващите години ще се осигурят средства за оборудване на останалите локомотиви и мотриси, ако е необходимо.

- Слагаме видео наблюдение на прелезите, които са неохраняеми или са само със светлинен и звуков сигнал. Тук обаче искам да се обърна с призив към гражданите да не преминават на червено! 5 минути бързане може да им струва живота и здравето! Последните инциденти се случиха, точно защото граждани решават да преминат през прелез на червен сигнал или на неразрешено място.

4. Изненада

- За мен беше голяма изненада, че всъщност няма нужда да се закупува GPS система за планиране, документиране и отчитане на жп трафика. Оказа се, че вече е изградена такава система, но кой знае защо никога не е ползвана. При това системата мери не само скорост и позиция на влаковете, но и нивото на горивото, колко е заредено и колко е разходено. И може да се използва като превенция и срещу кражбите на гориво от БДЖ, които са голям проблем.

- Системата СУВР вече се свързва с GPS системата. Първо ще бъде свързан участъкът Пловдив-Бургас.

- При СУВР данните от GPS на локомотива се подават автоматично, като има информация и за планираното и прогнозното движение на влаковете. Така диспечерът получава цялостната картина на движението в неговия участък в реално време. Той ще вижда номера на влака, номера на локомотива, времето на последното получаване на данни от GPS, географски координати, скорост на движение. На базата на тези данни ще се изобразява местоположението на локомотива върху графика на движението на влаковете.

- Отчитайки всичко това, искам да благодаря на всички служители на БДЖ и НКЖИ, които всеки ден полагат усилия жп транспортът у нас да е безопасен.

- Предстоят още много промени, за да стане той и бърз, и удобен, както е в другите европейски страни. За тях е нужно време и сериозни инвестиции.

- Още през януари проведох разговори с Европейската комисия и поисках помощ от международни консултанти, които да направят обстоен преглед на системата за безопасност в жп транспорта.

- Имаме договореност с Jaspers, които ще направят анализ на всички отделни компоненти на системата и ще дадат своите препоръки за въвеждане на процедури за безопасност и съответно инвестиции в безопасност.

- Работим с експерти от Европейската инвестиционна банка, които се занимават с жп транспорт и целия наличен опит на банката ще бъде мобилизиран за тази задача.

CHF CHF 1 2.08755
GBP GBP 1 2.32036
RON RON 10 3.83338
TRY TRY 100 4.54208
USD USD 1 1.76106