Българчето изкарва в учене 12,3 г., германчето - година повече

България 19.09.2020 19:44 Снимка: ДНЕС+

Българчето изкарва в учене 12,3 г., германчето - година повече

Доклад на Световната банка: шансът на децата у нас да се реализират пълноценно е като в Малайзия и Тайланд

България и Украйна са двете страни, дадени като пример от Световната банка за спад в равнището на образованието през последните 10 години - от 2010 до 2020 г. в периода до избухването на пандемията. В същото време държави като Албания, Черна гора и Молдова са посочени сред тези, в които е постигнат забележим напредък. Това става ясно от най-новия доклад за актуализирания Индекс на човешкия капитал (HCI), разпространен от институцията.

България попада и в друга проблемна група - на страните, в които очакваните години на обучение намаляват. В тази група сме с Молдова, Румъния и Украйна.

Като цяло тенденцията се наблюдава общо в 21 страни, като сред тях са и богати европейски държави като Италия и Люксембург. Средният спад на времето за обучение в тези 21 страни е 0,09 години. Очакваните години, в които едно българче ще прекара в учене (основно и средно образование, като се включва и предучилищното), са намалели от 12,9 на 12,3 през последното десетилетие, а за Германия например е 13,3 г. В доклада са обхванати 174 държави в света, или 98% от световното население.

Индексът на човешки капитал (HCI) на Световната банка разглежда пътя на едно дете от раждането му до 18-годишна възраст, използвайки показатели като оцеляване (от раждането до 5-годишна възраст); очаквани години на основно и средно образование, като се включва и предучилищното, като е взето предвид и качеството му; нарушено детско развитие заради недохранване; нива на оцеляване при възрастните. Резултатите се движат в диапазона между 0 и 1, като колкото една държава е по-близо до единицата, толкова е по-напред в реализацията на човешкия капитал. Индексът, най-общо казано, показва казва продуктивност като бъдещ работник би имало едно родено в съответната страна дете.

В доклада 174-те държави са разделени в 6 групи. В групата на лидерите попадат страните и с индекс 0,80 или повече.

На първо място в света се нарежда Сингапур с резултат 0,89. С други думи, децата, родени там, се очаква да реализират 89% от потенциала си, тъй като са добре образовани и се радват на качествено здравеопазване. Попадналите в тази елитарна група се броят на пръсти. Освен Сингапур там са още Хонконг, Япония, Южна Корея, Макао, Канада, а от европейските страни - единствено Швеция и Финландия.

Повечето европейски държави са във втората група (с индекс между 0,70 и 0,80). Тук водят Ирландия, Нидерландия, Великобритания и Естония, като в същия списък са още Словения, Франция, Норвегия, Португалия, Белгия, Швейцария, Кипър, Дания, Полша, Чехия, Германия, Австрия, Италия, Испания, Литва, Латвия, Хърватия и др. Интересно в тази група, макар и на последна позиция, е Беларус - страната, която днес се раздира от протести срещу властта и от безредици.

България се е наредила в третата група с индекс 0,61, което означава, че средно родените в България деца ще постигнат 61% производителност като възрастни (нито една от всички наблюдавани държави не достига не само 100, но даже 90%). Страната ни бележи отстъпление от 2010 г., когато индексът е бил 0,64. Със същия резултат като нас по отношение на човешкия капитал днес са Монголия, Мексико, Малайзия, Тайланд, Оман и Перу. От държавите с ЕС единствено Румъния изостава с индекс 0,58 и дори изпада в 4-ата група. Водещата позиция сред държавите, където сме и ние, се държи от Гърция, следвана от Виетнам, Люксембург и Унгария. По-висок от нас индекс в третия ешелон имат още Русия, Сърбия, Турция, Черна гора и Албания.

Като цяло регионът на Европа и Централна Азия отстъпва единствено на региона на Северна Америка. Вероятността за оцеляване на европейчетата до 5 г. е 99%, а средното време на очаквано пребиваване в училище - 13,1 г. Средният индекс на региона е 0,69 при 0,75 за Северна Америка. В дъното по резултати са преди всичко държави от Африка, както и такива, които са раздирани от дългогодишни военни конфликти. Най-нисък е индексът на Централноафриканската република - едва 0,29.

Младите хора в Европа и Централна Азия получават възможностите, необходими за израстване като продуктивни възрастни, благодарение на продължителните инвестиции в здравеопазването и образованието през тяхното детство и тийнейджърските години, констатира СБ. Резултатите обаче са измерени преди началото на пандемията, която заплашва постигнатия до момента напредък, тъй като правителствата се борят да поддържат здравни и образователни услуги, налагайки ограничения в защита на общественото здраве, включително затваряне на училища, се посочва в доклада.

Документът показва обаче, че невинаги нивото на БВП е определящо колко висок ще е индексът. Естония например е посочена като пример за държава, която се представя много по-добре, отколкото нивото ѝ на доходи предполага. Има и обратните примери - САЩ, да речем, са с еднакъв индекс като Беларус - 0,70./24 часа

CHF CHF 1 1.82532
GBP GBP 1 2.15509
RON RON 10 4.0113
TRY TRY 10 2.10115
USD USD 1 1.65021