Какво означава „детето да е центъра“ – професионален и човешки поглед

Варна<+> 07.11.2025 09:47 Снимка: ДНЕС+

Какво означава „детето да е центъра“ – професионален и човешки поглед

Превеждане на принципа „най-добрият интерес на детето“ в реални действия

ДНЕС+  публикува поредица от материали, които ще разглеждат проблеми, свързани  с българските деца, които живеят в условията на родителски конфликт.

Когато семейството се разпада или живее в постоянен конфликт, светът на детето се променя дълбоко. Любовта и сигурността, които до вчера са били даденост, се превръщат в територия на напрежение, страх, и отчуждение. В такива моменти специалистите и обществото са изправени пред задачата да поставят детето в центъра – не като свидетел или инструмент, а като личност със свои чувства, потребности и право на защита.

Да поставим детето в центъра не значи то да решава съдбата на възрастните, а всички решения - от родителски договори до съдебни и социални мерки - да се справят, изхождайки от най-добрия интерес на детето. Гласът на детето да бъде чут и тълкуван професионално, с грижа. Емоционалната му сигурност да бъде приоритет пред комфорта или амбициите на възрастните.

Конвенция за правата на детето, член 3, параграф 1, дава на детето право неговите най-добри интереси да бъдат оценявани и взети  под внимание, като всички действия и актове, както в публичната, така и в частната сфера. Комитетът по правата на детето е приел „Декларация за правата на детето“ от 1959 г. В нея подробно се описват 10 основни принципа за правата на децата:

  1. Право на равни възможности;
  2. Право на специална закрила;
  3. Право на име и националност;
  4. Право на здравословно развитие;
  5. Право на специална грижа при увреждане;
  6. Право на любов и разбиране;
  7. Право на образование и игра;
  8. Право на защита от експлоатация;
  9. Право на защита от опасност;
  10. Право на възпитание в дух на мир и разбирателство.

Въпреки изброените права, които са задължителни от морална, етична и правна гледна точка, има елементи, които обуславят частния характер на всеки отделен случай.

Подходът трябва да е различен според нуждите и ситуациите. Някои елементи, които могат да се вземат предвид за оценката на детето: уязвимост, обстоятелства, тежестта на въздействие върху него, алтернативни мети за справяне със ситуацията, насоки към родителите за решаване на сложен казус между тях, закрила и безопасност, емоционална грижа, подход при вземане на решения, правата на детето да изрази възгледите си, механизми за справяне със ситуацията.

Има и някои рискове за детето в семейни конфликти. Когато е налице нестабилност в средата, в която живее, това може да се изрази в честа смяна на дом, училище или социална среда. Ако има манипулация и отчуждение от страна на единия родител. Емоционално натоварване, страх от изоставяне, тревожност чувство за вина. Загуба на доверие към възрастните, което може да има дълготрайни психологически последствия.

Да запазиш интереса на детето не означава само да спазиш закона, означава да проявиш човечност, емпатия и зрялост.


Материалът е част от рубриката "Детето в центъра" - поредица на Фондация "Владиславово", която насочва вниманието към преживяванията на детето и нуждата да бъде чуто и защитено.


Андрияна Русева, Фондация "Владиславово": Когато родителите се разделят, детето не бива да страда
Фондацията предоставя услугата „Контактен център“ в своите Комплекси за социални услуги в район „Аспарухово“ и „Владиславово“, и е единственият доставчик на територията на Варна с този вид дейност.

Детето в сянката на родителски конфликт
Как влияят родителските конфликти на емоционалния свят на детето

Между два огъня – когато детето е посредник между родители
Децата в ролята на "вестоносци" и как това ги натоварва

Емоционалните рани, които не се виждат
Невидимите травми при деца, изложени на хроничен конфликт

Детето не е инструмент: Kак да спрем родителската манипулация
Признаци на емоционално изнудване и начини за намеса

CHF CHF 1 2.09943
GBP GBP 1 2.22077
RON RON 10 3.84627
TRY TRY 100 4.02621
USD USD 1 1.69586