Хванатата ръчичка. Ресурсните учители в училищата и ролята им в приобщаващото образование

Варна<+> 01.11.2022 10:39 Снимка: ДНЕС+

Хванатата ръчичка. Ресурсните учители в училищата и ролята им в приобщаващото образование

Допълнителната, общата подкрепа и подкрепата за успех в училищата са инструменти, изключително важни усвояване на учебния материал за деца със специални образователни потребности. С всеки изминал ден стават неизменна част от учебният процес.

В три части ще разгледаме работата на специалистите в училищата, които спомагат за интегрирането и преминаване успешно на децата в начален етап на образование по учебната програма.

Хваната ръчичка, блага усмивка, нежен глас, който шепне в малко ушенце най-ценното - знания.

Това са ресурсните учители в училищата, като част от приобщаващото образование и по-бързата и лесна адаптация на децата със специални образователни потребности. Те са онези учители, които занимавайки се индивидуално с детето, спомагат за по-лесно усвояване на учебният материал, използвайки различни методи на работа.

Много често детето не разбира какви точно са условията на дадена задача или упражнение, а ролята на ресурсният учител е да разясни и подаде на детето адаптирана информацията, според неговите потребности и образователни дефицити. Взаимодействайки с класният ръководител, който преподава, участва активно в структурирането на учебния час, като се стреми да стимулира детето да взема участие по време на урока. Това придава увереност на детето, което се обучава с помощта на ресурсен учител, усещайки подкрепа в защитена среда - класен ръководител и ресурсен учител.

При деца със СОП в училищата с децата се работи в екип от специалисти, който спомага според компетентностите - ресурсен учител, психолог, логопед, класен ръководител, учител по занималня, преподаватели по всички дисциплини от учебната програма, както и родител. Сформираният вече екип подготвя план, според потребностите на детето, и по който то ще се обучава през предстоящата учебна година. Планът е създаден след внимателно обследване и констатиране на дефицитите му. Следващата стъпка е насрочване на екипна среща, на която подробно се разяснява на родителят къде са пропуските на ученикът и какво се съдържа в програмата за обучение.

По така създаденият план за подкрепа, ресурсният учител влиза в класната стая и сяда до детето, което ще подпомага.

По време на урока, ресурсният учител внимателно разяснява новите знания , не позволява детето да се разсейва, обяснява на разбираем език преподаваният урок, използва дидактичен материал, съобразен с индивидуалните потребности на детето.  По този начин се работи индивидуално с ученика, като той се намира в интегрирана социална среда, а учебната материя се предлага на детето адаптирана към неговите способности и ниво на подготовка. Специалистът подпомага ученика, който придобивайки нужната увереност да взаимодейства и участва активно по време на учебния час. 

По предварително изготвен график, ресурсният учител има занимания по няколко пъти в седмицата индивидуално, извън класната стая. По време на тези занимания, учителят работи по посока на затвърждаване на знанията от учебния ден, като подпомага и самоподготовката на детето.

Ресурсният учител не е просто учител. Той е онзи, който седи до детето, хванал ръчичка, редящ клечки, които детето брои, с топъл глас дава всичко от себе си, за да подари знания. Радва се на всеки пробив, всеки напредък и освен любов, дарява и най-ценното - знания. Знания за онези деца, които оцветяват училищата в по-различен цвят.

Ресурсният учител, чиято работа репортер на ДНЕС+ наблюдава е Елфина Христова, практикуващ ресурсен учител към ОУ "Христо Ботев" -Варна.

Очаквайте втора част - работата на училищният логопед!

CHF CHF 1 2.01549
GBP GBP 1 2.2841
RON RON 10 3.93068
TRY TRY 100 5.63583
USD USD 1 1.83147