Дискриминацията е основната бариера пред адаптирането на деца от малцинствата в училище

Варна<+> 22.10.2013 15:00

Увеличаването на неграмотността сред ромите представлява огромна опасност за цели поколения, принадлежащи към тази етническа група. Това застрашава не само ромите, но и цялото общество. Европа не приема на своя територия хора, лишени от образование и квалификация, които трудно ще се впишат в европейския трудов пазар.Това стана ясно по време на дискусия „Предизвикателствата на осъзнатите равни възможности“ или  „Как да използваме партньорството с местната, държавната власт и неправителствения сектор, за да въведем успешно децата-билингви в детска градина и училище“ на сдружение Евроинтеграция, с ръководител Нели Кирякова.
 
Проектът „Осъзнатите равни възможности“ се финансира по програма на община Варна за образователна интеграция на деца и ученици от различни етнически групи и в неравностойно положение през 2013 г. на отдел Образование към ресорната дирекция 
 
Целта е да се помогне за увеличаване посещаемостта на деца-билингви в детска градина и училище. Да се стимулират родителите да бъдат техни партньори при разбирането на процеса „образоване на децата им“.

В представянето на проекта участваха педагози, експерти в социалната сфера, специалисти работещи на терен деца в неравностойно положение. Според директори на варненски училища от райони с етническо население, добра практика е работата с медиатори. „Тези хора се приемат много добре от населението, защото говорят техния език, познават техните обичаи и помагат в образованието на децата им“, заявиха педагозите.
Точно с това се занимава Центърът за социална рехабилитация и интеграция на деца в неравностойно положение към „Фондация Владиславово“. Това разясни неговият управител Симеон Киряков, който е от турско-ромски произход. Той коментира пред Днес+, че първото нещо в работата на неговия екип е мотивация на родителите.

„С това започваме във фондацията. След като родителите запишат децата си в училище минаваме на етап по адаптацията им. Това включва много психологическа работа с децата и интензивна комуникация с училищното ръководство. Дискриминацията е основната бариера, която трябва да бъде преодоляна, за да се адаптират и интегрират децата в училищната среда.
След адаптационния период, работим по развиването на личните качества на детето – да придобие самочувствие, умение за общуване и себереализация“, разясни Киряков.

Според него, силната страна в работата на фондацията е, че изгражда центровете вътре в социално-икономически изостаналите райони от града. Резултатите са на лице - 25 деца са завършили училище и са напълно интегрирани. Някои са постигнали висок успех на матурите и в момента са студенти в различни университети в страната.

В представянето и дискусията по проекта участва и председателят на социалната комисия към местния парламент д-р Медиха Хамза. По нейните думи, Варна се нуждае от единен център за образование на момчетата и момичета от етническите групи. Целта е те да бъдат ангажирани, целодневно, коментира д-р Хамза.
Специалисти от общината допълниха, че е необходимо да се работи и за промяна на общественото мнение, за да могат повече деца – билингви, да посещават училище и родителите им да осъзнаят потребността.


CHF CHF 1 2.0909
GBP GBP 1 2.27132
RON RON 10 3.86108
TRY TRY 100 4.16919
USD USD 1 1.66766