Само за два дни НАП провери 300 търговски обекта по Черноморието, откри близо 90 нарушения

Варна<+> 04.07.2025 18:07 Снимка: ДНЕС+

Само за два дни НАП провери 300 търговски обекта по Черноморието, откри близо 90 нарушения

Кампанията на приходната агенция обхваща ресторанти, заведения, стокови борси и тържища

Националната агенция за приходите провери известно заведение в местността Траката край Варна. Фискалните инспектори влязоха в ресторанта около 12 ч. в петък, като поискаха отчетите от всички фискални устройства в обекта, засякоха наличностите в касата и маркираните на касовия апарат стойности, документите за ПОС терминалите, направиха справка за служителите и сключените трудови договори. Нарушения в търговския обект не бяха констатирани.

„Проверката е част от лятната контролна кампания на НАП за спазване на данъчното и осигурително законодателство по българското Черноморие, която стартира на 30 юни и ще продължи през целия сезон. В рамките на контролните действия следим дали се отчитат коректно продажбите, имат ли сезонните работници договори, регистрирани в НАП, както и дали работодателите им ги осигуряват на реалното им възнаграждение. Основната ни цел е подобряване на фискалната дисциплина, увеличаване дела на бизнеса, който доброволно спазва правилата, осигуряване на равнопоставена бизнес среда и отчитане на реални обороти.

Тази година служителите на НАП, заедно с представители на други институции, като КЗК и КЗП, следят и противодействат на опити за необосновано повишение на цените на стоките и услугите във връзка с въвеждане на еврото в България“, коментира Анна Митова – директор на „Комуникации“ в приходната агенция.

От старта на контролната кампания по Черноморието до момента са проверени близо 300 търговски обекта. Това са предимно заведения за хранене, дискотеки, барове, атракциони, магазини за хранителни стоки, чадъри и шезлонги и др. Под активно наблюдение са поставени също над 40 борси и тържища, които снабдяват хотелите и заведенията с храни и напитки.

Екипите от приходната агенция са установили повече от 90  нарушения, като най-честите са за неиздаване на фискален бон – общо 12, и разминаване между сумите, маркирани на касовия апарат и наличностите в касата – 13. В 4 от проверените търговски обекти е липсвало фискално устройство.

В рамките на кампанията, при извършването на контролни покупки, проверяващите традиционно прилагат способът „таен клиент“. Фискалните инспектори правят и явни наблюдения, при които за определен период от време ще се проследяват продажбите и резултатите ще се сравняват с предходни периоди. Служителите на приходната агенция следят също и дали сезонните работници имат договори, регистрирани в НАП, както и дали работодателите им ги осигуряват на реалното им възнаграждение.

От НАП напомнят, че потребителите имат право да задържат плащането към търговеца до получаването на касова бележка. Това стана възможно след промяна в Закона за ДДС (в сила от 1 януари 2024 г.), която цели засилване противодействието на укриването на приходи и на нелоялната конкуренция, както и гарантирането на потребителските права.

Гражданите могат да осъществяват контрол върху отчитането на приходите и като използват мобилното приложение на приходната агенция – NRA Mobile, което сканира QR кода върху бележката. То може да се изтегли през App Store за телефони с операционна система iOS или през Google Play. Сигнали за неиздаване на касови бележки, фалшиви платежни документи или с липсващи реквизити, както и за други данъчни и осигурителни нарушения, могат да се подават на телефона на Информационния център: 0700 18 700 или по електронна поща на адрес: infocenter@nra.bg.

CHF CHF 1 2.09269
GBP GBP 1 2.26763
RON RON 10 3.86688
TRY TRY 100 4.17071
USD USD 1 1.66213