Време е за сезон 2025: Хамилтън в червено, бунт на младите и един шампион с разклатен трон

Спорт 15.03.2025 11:51 Снимка: ДНЕС+

Време е за сезон 2025: Хамилтън в червено, бунт на младите и един шампион с разклатен трон

Люис Хамилтън в червено, куп нови имена, рекордни 24 състезания и обещания за драматична битка - новият сезон във Формула 1 е тук и нямаме търпение.

Първият състезателен уикенд за сезон 2025 е в разгара си, а утре от 06:00 часа сутринта наше време (Диема спорт 3) е и дебютната за кампанията надпревара. По добре позната традиция, всичко започва в Мелбърн, Австралия.

Това е последният сезон с настоящите правила и регулации около задвижващите системи и аеродинамиката на болидите, защото от следващата кампания се задава готвената дълго време революция в спорта.

От 2026-а ще видим нови като дизайн и размери, по-леки болиди, в които електрическата батерия ще заема доста по-голяма част от задвижващата мощност. Нови правила, които ще улеснят изпреварванията, но до този нововъведения има цяла година. А сезон 2025 ще премине с познатите ни от последните 11 години регулации.

Той ще бъде достатъчно дълъг и изтощителен за пилотите, но и наситен от състезания за феновете - подобно на миналата година ще видим рекордни 24 старта, разпръснати в 21 различни държави.

Този път нови писти няма да има. Връща се традицията всичко да започва в Австралия - нещо, което бе прекъснато от пандемията, а всичко ще приключи чак на 7 декември в Абу Даби.

Любопитен детайл е, че водещата причината началото на сезона да е в Мелбърн не идва само от желание за възвръщане на традицията от организаторите. А свещеният месец Рамадан, заради който в Бахрейн и Саудитска Арабия сами не са пожелали първите два старта от сезона, както бе в последните години.

Новина е, че тази година Гран При на Испания за последно ще се проведе на пистата "Каталуния" край Барселона, а от следващия сезон домакин на състезанието ще е градско състезание в Мадрид. Тема, която бе инициирана от правителството в страната и породи куп политически спорове по оста Барселона - Мадрид, но в крайна сметка решението е окончателно.

А също така Лас Вегас ще продължи екстравагантната традиция да е единственото съботно състезание.

И този път ще видим шест спринтови надпревари, като те ще се проведат в Китай, Маями, Белгия, американското Гран При в Остин, Бразилия, както и в предпоследното състезание за сезона в Катар.

Новост в правилата през този сезон е премахването на точката за най-бърза обиколка. След няколко сезона шефовете от ФИА прецениха, че това поражда доста манипулации и решиха да се лишат от този шанс за допълнителна точка.

Причината бе, че в доста случаи пилоти, които вече не се борят за нищо в състезанието, сменяха гумите си 1-2 обиколки преди края и с леките си от липсата на гориво болиди правеха бързи обиколки, отнемайки точка от някой в челото - често пряк опонент на техен съотборник.

Така от този сезон подобно правило няма да има. Може и това да ви се струва незначителна промяна, но при 24 състезания точките за бърза обиколка можеше и да имат своето влияние в края.

Сезон 2025 във Формула 1 бележи и значителни промени в списъка с пилоти и техните отбори.

Някои анализатори го определиха като сезон на талантите. Няколко пилоти ще получат първия си шанс за ключова роля във Формула 1, като някъде измежду тях може да се появи бъдещ шампион, човек никога не знае.

Австралиецът Джак Духън получи шанс за дебют в последното състезание от миналия сезон, а сега ще бъде пилот на "Алпин-Рено".

Британецът Оливър Беърмън вече накара света да говори за него като за бъдеща звезда, след като през миналия сезон записа три състезания в ролята си на резервен пилот на "Ферари" и "Хаас". Той дори спечели 7 точки - повече, отколкото някои негови колеги събраха за цял сезон.

Сега Беърман ще кара за "Хаас".

Със състезателна кръв и символично презиме Кими, своя дебют в спорта ще направи и италианецът Андреа Антонели. Той го прави с отбора на "Мерцедес" и сънародниците му едва ли ще викат разпалено за него, но на Ботуша силно вярват, че този младеж в бъдеще ще носи слава на страната в моторните спортове.

Сред хората, които за първи път ще видим във Формула 1 добавяме Исак Хаджар от "Рейсинг Редбулс", който под френски флаг ще е първия пилот с арабски корени, както и бразилецът Габриел Бортолето, който ще кара за "Заубер".

Но всички тези новаци, някои от тях може би бъдещи шампиони, бяха засенчени от сделката не на сезона, а вероятно на декадата във Формула 1.

Люис Хамилтън в червено - това е нещото, за което всеки говори.

Толкова дълги години седемкратният шампион бе основен конкурент на "Ферари", а от този сезон той ще бъде в един от двата червени болида на пистата - нещо, което по думите му е негова детска мечта.

А в крайна сметка един въпрос пред сезона стои на дневен ред пред всички останали въпросителни.

Ще свали ли някой Макс Верстапен от трона?

Нидерландецът от "Ред Бул" спечели последните четири титли, а нови трофей ще го направи вторият след Шумахер, успял да стори това.

Във втората половина на миналия сезон обаче всички видяха пропукването не толкова в Макс, колкото в болида на "Ред Бул", защото това със сигурност не бе най-бързата машина на пистата.

Показателен е и фактът, че фаворит на букмейкърите е Ландо Норис от "Макларън".

Легендарният британски отбор си върна титлата при контрукторите след 26 години чакане, а сега целта е и титлата при пилотите и никой не крие това.

Коефициент от 2.50 за Ландо Норис, срещу 4.50 за Макс Верстапен, следвани от 5.00 за Шарл Леклер с "Ферари".

Очевидно битка за титлата ще има, а за неутралните фенове това ще е основната причина да са пред екраните 24 недели през годината.

CHF CHF 1 2.02866
GBP GBP 1 2.32331
RON RON 10 3.92989
TRY TRY 100 4.89715
USD USD 1 1.79615