Сушата разкри руините на древен град в река Тигър

Наука 31.05.2022 19:23 Снимка: ДНЕС+

Сушата разкри руините на древен град в река Тигър

Руините на древен град от бронзовата епоха, на 3,5 хиляди години, потопени преди десетилетия след построяването на язовир Мосул в Ирак, се появиха на повърхността на река Тигър, съобщи ТАСС, цитирана от БТА.

Иракският информационен портал Шафак нюз уточнява, че заради силната суша екип от учени от Германия и Ирак успява да проучи и документира обекта два месеца, преди водите да го погълнат отново.

Някогашният град Захику е важен център на империята Митани (около 1550-1350 г. пр. н. е.), която контролира по-голямата част от Северна Месопотамия и Сирия, и се споменава във вавилонските ръкописи.

Доскоро историците не знаеха нищо за града, тъй като при изграждането на язовира Мосул преди повече от 40 години не са правени археологически проучвания.

Едва през 2018 г., при спадането на водите на язовир Мосул, отново заради силна суша, учените научават за съществуването на древния град и дори успяват да очертаят карта на разкопките за много кратко време.

През зимата на тази година, когато нивото на водата във водоема отново пада значително заради сушата, учените незабавно изпращат експедиция за извършване на разкопки.

Според германския професор Петер Пфалцнер от университета в Тюбинген, експедицията до село Кемуна, в провинция Дахук в Северен Ирак „е организирана съвсем спонтанно“. „Разкопките бяха извършени през януари и февруари тази година. Успяхме частично да разкопаем и документираме този важен град, преди да потъне отново под вода.“

За кратко време изследователите успяват да картографират града. Освен двореца, който вече е проучен през 2018 г., са открити още няколко големи сгради – масивно укрепление със стена и кули, монументална многоетажна складова сграда и индустриален комплекс.

Учените остават поразени от добре запазените и високи няколко метра стени, въпреки факта, че някога са били изграждани от кирпичени тухли и са прекарали повече от 40 години под вода. „Дължи се на факта, че когато градът е разрушен от земетресение около 1350 г. пр. н. е., рухналите горни части на стените затрупват сградите, като по същество ги консервират“, обяснява ученият.

Особен интерес за археолозите представлява откриването на пет керамични съда с повече от 100 клинописни плочи вътре, датиращи от периода на Средна Асирия, който хронологично започва след земетресението.

Учените се надяват, че това откритие ще даде важни сведения за края на града от периода Митани и началото на асирийското управление в региона.

Археолозите се опитаха да защитят обекта от вода, като плътно обвиха всички фрагменти от сгради и конструкции с пластмасово фолио и ги покриха с чакъл. Те се надяват да продължат изследванията си, когато водите на Тигър отново спаднат, за да имат възможност за ново проучване на древния град.

TRY TRY 100 5.61962