НАСА откри ново глобално енергийно поле около Земята

Наука 02.09.2024 16:23 Снимка: ДНЕС+

НАСА откри ново глобално енергийно поле около Земята

То започва на височина около 250 км над полюсите

Учени от НАСА откриха трето глобално енергийно поле около Земята, наречено амбиполярно електрическо поле, което задвижва заредени частици в космоса над полюсите.

Известни са две основни глобални енергийни полета около Земята - гравитационното, създавано от масата на планетата, и електромагнитното, генерирано от металите в ядрото.

Трето такова поле беше хипотезирано десетилетия наред, но ново изследване на НАСА най-накрая го потвърди.

От 60-те години насам космически апарати, прелитащи над земните полюси, са засичали много повече частици, излитащи в космоса, отколкото се е очаквало. Тази "полярна вихрова струя" се състои от частици, движещи се с надзвукова скорост, но оставащи "студени".

Това странно явление кара учените да предположат, че то е причинено от амбиполярното електрическо поле.

Според хипотезата, това поле започва на височина около 250 км над полюсите, където електроните се отделят от водородните и кислородните атоми, оставяйки положително заредени йони. Тези йони, въпреки че са по-тежки, остават привлечени от електроните, създавайки поле, което удължава височината на атмосферата над полюсите.

Амбиполярното електрическо поле е изключително слабо и трудно за измерване.

Мисията на НАСА "Endurance", която стартира на 11 май 2022 г., успя да го засече. Инструментите на борда измериха промяна в електрическия потенциал от 0.55 волта на височина от 250 км до 768 км.

Тази малка стойност е достатъчна, за да обясни полярния вятър и силата, с която водородните и кислородните йони се изстрелват в космоса. Това откритие ще позволи на учените да изследват как това електрическо поле е повлияло на развитието на атмосферата през историята на Земята.

Изследването е публикувано в списание Nature.

GBP GBP 1 2.31959