Корейска кола се сгъва наполовина и паркира сама
Наука 10.09.2013 20:04
Няма ли да бъде страхотно, ако автомобилът ви може да се сгъва по някакъв начин и да го съберете в куфар? Така вместо да обикаляте като луди в търсене на местенце за паркиране, просто ще го нарамите на гръб.
На този етап това може да се случи само в някой научно фантастичен филм, но едно е сигурно - вече има реални опити в тази насока.
Наскоро бе представен прототипът Armadillo-T, който буквално променя представите за типичния градски автомобил. Електрическият модел може да се сгъне почти наполовина, преди самостоятелно да се паркира на невъзможни за останалите коли места. От вас се иска само да си свалите приложение за смартфон, с което да направлявате чудатия автомобил.
Революционният прототип е конструиран в Южна Корея и по всяка вероятност никога няма да бъде пуснат в серийно производство. Това обаче е първият модел на компания, която ще се занимава единствено с конструирането на екологични градски автомобили.
Armadillo-T е кръстен на животното броненосец, което също има свойството да променя формата си чрез еластични пояси. Градският мъник се придвижва единствено на ток и при нормален режим може да измине около 100 километра. Любопитното е, че литиево-йонните му батерии се зареждат до максималния капацитет за едва 10 минути. Максималната скорост на движение пък е 65 км/ч, което е напълно достатъчно за града, където ограничението обикновено е 50 км.
Динамичните показатели и бързото зареждане определено не са основните предимства на "броненосеца". Големият му плюс е свързан с паркирането. След като получи навигация за избраното място, Armadillo-T се захваща за работа и без особени проблеми изпълнява задачата. За броени секунди задната част се повдига към покрива и в крайната фаза захлупва предната. Така практически мъникът се сгъва наполовина и дължината му намалява до едва 1,65 метра.
"Нашият автомобил може да се паркира на всеки ъгъл, независимо дали е на улицата, пред жилищна сграда или търговски център", обясни проф. Сух Ин Су от корейския институт за наука и технологии, който е главен ръководител на проекта. Су и колегите му са намерили много интересен начин да заменят до болка познатите странични огледала.
Вместо тях корейците са поставили миниатюрни дигитални камери, които показват какво се случва встрани и отзад на специален екран в купето. Базираната на Windows компютърна система се свързва със смартфона на водача посредством споменатото по-горе приложение. След това трябва само да се активира програмата и Armadillo-T паркира сам.
Автомобилният броненосец не може да се движи по улиците в Южна Корея, тъй като все още не покрива стандартите за безопасност.
Основната му слабост в това отношение е недостатъчната сигурност на купето при страничен удар. Според Су местното правителство трябва да промени наредбата в частта, която засяга малките градски автомобили.
"Все пак те са предназначени за управление в точно регламентирани условия, а скоростта им е относително ниска, за да има опасност за водача и пасажера", убеден е професорът. Това обаче едва ли ще се случи скоро, да не говорим за подобна промяна в регулациите на европейския пазар.
Със сигурност обаче интересът към подобни коли е огромен не само заради екзотичния им вид. Хората явно наистина са отегчени от големите разходи в града и перманентните проблеми с паркирането. Близо 800 000 зрители са гледали клипчето от представянето на Armadillo-T в интернет, което е показателно, че може би е въпрос на време да видим сгъваем автомобил на улицата. /24chasa.bg
На този етап това може да се случи само в някой научно фантастичен филм, но едно е сигурно - вече има реални опити в тази насока.
Наскоро бе представен прототипът Armadillo-T, който буквално променя представите за типичния градски автомобил. Електрическият модел може да се сгъне почти наполовина, преди самостоятелно да се паркира на невъзможни за останалите коли места. От вас се иска само да си свалите приложение за смартфон, с което да направлявате чудатия автомобил.
Революционният прототип е конструиран в Южна Корея и по всяка вероятност никога няма да бъде пуснат в серийно производство. Това обаче е първият модел на компания, която ще се занимава единствено с конструирането на екологични градски автомобили.
Armadillo-T е кръстен на животното броненосец, което също има свойството да променя формата си чрез еластични пояси. Градският мъник се придвижва единствено на ток и при нормален режим може да измине около 100 километра. Любопитното е, че литиево-йонните му батерии се зареждат до максималния капацитет за едва 10 минути. Максималната скорост на движение пък е 65 км/ч, което е напълно достатъчно за града, където ограничението обикновено е 50 км.
Динамичните показатели и бързото зареждане определено не са основните предимства на "броненосеца". Големият му плюс е свързан с паркирането. След като получи навигация за избраното място, Armadillo-T се захваща за работа и без особени проблеми изпълнява задачата. За броени секунди задната част се повдига към покрива и в крайната фаза захлупва предната. Така практически мъникът се сгъва наполовина и дължината му намалява до едва 1,65 метра.
"Нашият автомобил може да се паркира на всеки ъгъл, независимо дали е на улицата, пред жилищна сграда или търговски център", обясни проф. Сух Ин Су от корейския институт за наука и технологии, който е главен ръководител на проекта. Су и колегите му са намерили много интересен начин да заменят до болка познатите странични огледала.
Вместо тях корейците са поставили миниатюрни дигитални камери, които показват какво се случва встрани и отзад на специален екран в купето. Базираната на Windows компютърна система се свързва със смартфона на водача посредством споменатото по-горе приложение. След това трябва само да се активира програмата и Armadillo-T паркира сам.
Автомобилният броненосец не може да се движи по улиците в Южна Корея, тъй като все още не покрива стандартите за безопасност.
Основната му слабост в това отношение е недостатъчната сигурност на купето при страничен удар. Според Су местното правителство трябва да промени наредбата в частта, която засяга малките градски автомобили.
"Все пак те са предназначени за управление в точно регламентирани условия, а скоростта им е относително ниска, за да има опасност за водача и пасажера", убеден е професорът. Това обаче едва ли ще се случи скоро, да не говорим за подобна промяна в регулациите на европейския пазар.
Със сигурност обаче интересът към подобни коли е огромен не само заради екзотичния им вид. Хората явно наистина са отегчени от големите разходи в града и перманентните проблеми с паркирането. Близо 800 000 зрители са гледали клипчето от представянето на Armadillo-T в интернет, което е показателно, че може би е въпрос на време да видим сгъваем автомобил на улицата. /24chasa.bg
![]() |
1 | 2.09314 |
![]() |
1 | 2.24705 |
![]() |
10 | 3.85484 |
![]() |
100 | 4.15759 |
![]() |
1 | 1.69116 |
Последни новини
- 23:50 Хороскоп за вторник, 5 август 2025 г.
- 19:39 Правителството на Литва подаде оставка след решението на премиера да се оттегли от поста си
- 19:32 След големия пожар в Струмяни: 14 постройки са изцяло или частично изгорели
- 19:24 След "инвазията" на 8000 посетители само за ден: В Доломитите искат туристите да плащат такса
- 19:17 5 години затвор за жена, откраднала над 128 000 лева от възрастен мъж
- 19:09 Към Тръмп: Натиснете Нетаняху да спре войната в Газа, зоват бивши шефове на Мосад и армията
- 19:02 Каролин Галактерос: Как си представя Тръмп, че Русия ще се откаже от целите си?
- 18:54 Запрянов: Активирахме клауза от ПСР, според която разходи за отбрана да не се отчитат през бюджета