Хакнаха най-мощния радиотелескоп в света

Наука 03.11.2022 18:12 Снимка: ДНЕС+

Хакнаха най-мощния радиотелескоп в света

Радиотелескопът АЛМА в чилийските Анди е станал обект на кибератака тази събота, съобщава "Франс прес".

Стигнало се е до блокиране на уебсайта и спиране на работата му.

АЛМА е най-мощният телескоп в света за наблюдение на молекулен газ и прах, изучава градивните елементи на звездите, планетарните системи, галактиките и самия живот, според Европейската южна обсерватория (ESO), която е негов сътрудник.

Хакерската атака срещу компютърните му системи не е компрометирала мощните антени на телескопа или каквито и да е научни данни, съобщиха от обсерваторията в Туитър дни след инцидента.

Кибератаката обаче наложи спирането на астрономическите наблюдения, остави обсерваторията с ограничени имейл услуги, а уебсайтът ѝ все още не работи четири дни по-късно.

Заплахата е овладяна и нашите специалисти работят усилено за възстановяване на засегнатите системи, уверяват още обсерваторията.

Радиотелескопът АЛМА разполага с 66 високопрецизни антени, разположени на разстояние до 16 км. Чрез тях той открива далечни галактики, образуващи се на ръба на наблюдаваната вселена, отбелязват от Европейска южна обсерватория.

Построен е на едно от най-сухите места на земята - в пустинята Атакама, на повече от 5000 метра над морското равнище.

През април АЛМА помогна да бъде открито това, за което се предполага, че е най-отдалечената галактика, наблюдавана до момента - на около 13,5 милиарда светлинни години от Земята.

В АЛМА работят около 300 експерти - 40 от тях инженери и компютърни техници, които отговарят за мощните компютри, сървъри, системи за съхранение на данни и екрани на съоръжението.