Светлини, камера, екшън! Шоуто, което "продава" фантастичен свят на туристите

Мултимедия 07.12.2024 18:40 Снимка: ДНЕС+

Светлини, камера, екшън! Шоуто, което "продава" фантастичен свят на туристите

Съвременните продукции стават все по-кинематографични и поглъщащи, те размиват границите между художествена литература, изкуството и пътуване, вдъхновявайки феновете да изследват дестинациите, които виждат на екрана

Новият филм "Гладиатор II" привлича хиляди посетители в Малта, те са като омагьосани от този невероятен свят и се отправят към нови филмови площадки. Т.нар. "екранен туризъм" се превръща в глобален феномен, вдъхновяващ желанието за пътешествие чрез магията на филмите и телевизията.

Съвременните продукции стават все по-кинематографични и поглъщащи, те размиват границите между художествена литература и пътуване, вдъхновявайки феновете да изследват дестинациите, които виждат на екрана.

"Гладиатор II", дългоочакваното продължение на класическия филм на Ридли Скот от 2000 г., вдъхва още живот на този феномен.

С участието на Пол Мескал и Дензъл Уошингтън, филмът разпали отново интереса към Малта, където е заснета голяма част от продукцията, и представя историческата архитектура на острова на фона на кинематографично зрелище.

Снимка: iStock by Getty Images

Макар че този архипелаг в централната част на Средиземно море отдавна е притегателна сила за филмовите ентусиасти, броят на посетителите се очаква да нарасне, тъй като феновете се стичат, за да се запознаят с местата, включени в новия филмов хит.

Посетете любимото си филмово място

През последните години екранният туризъм - или пътуването до снимачната площадка - се превърна в една от най-бързо развиващите се тенденции в туристическата индустрия.

"Това е област на туризма, която бележи експоненциален растеж през последните десет години", казва Серен Уелч, специалист по екранен туризъм.

Данните също потвърждават това: Проучването на тенденциите на Expedia през 2023 г. показва, че 40 % от пътуванията, резервирани през платформата на компанията, са повлияни от филми или телевизионни предавания.

Гигантите на стрийминг платформите като Netflix допълнително ускориха тази тенденция благодарение на глобалния си обхват. Сега зрителите стават свидетели на по-широк спектър от епични пейзажи и исторически места, което предизвиква любопитство и вдъхновява пътувания до филмови локации.

"Абонатите на Netflix са били 2,4 пъти по-склонни да поставят дадена дестинация на първо място в списъка си за пътуване, след като са я видели в сериал... нещо, за което туристическият борд може само да мечтае", казва Уелч за резултатите от стрийминг платформата през 2022 г.

"Платформите дори могат да проследят скоковете в търсенето на дестинации точно когато се появи ново предаване или филм.. както се видя при "Емили в Париж" и "Бриджъртън"," добавя тя.

Тази връзка между разказването на истории и проучването на реалния свят демонстрира емоционалното привличане на мечтаните места за снимане.

Зрителите вече искат физически да влязат в световете, които виждат на екрана, както отбелязва звездата от "Гладиатор II" Педро Паскал, "мястото е всичко, когато става въпрос за разказване на история".

Уелч е съгласна: "Незабавният процес на гледане на програма в предпочитаната от вас стрийминг платформа ускори връзката между "обичам да гледам" и "искам да посетя". "Гладиатор II" е напът да се превърне в трансформиращ момент за Малта, предлагайки на острова шанса да затвърди статута си на водеща дестинация за екранен туризъм.

Малта се превръща в кинематографичен двойник на Древен Рим

Изборът на Ридли Скот на Малта като основно място за заснемане на "Гладиатор II" е едновременно почит към оригиналния филм и практично решение. Със своята историческа архитектура и стратегическо средиземноморско местоположение Малта без усилие се превръща в двойник на Древния Рим.

Снимка: Aidan Monaghan/Paramount Pictures via AP/БТА

"Малта е герой", отбелязва Дензъл Уошингтън, който играе ролята на Макрин в продължението. Във видеоклип на Screen Malta той добавя: "Тук се усеща историята, това беше идеалното място за снимане."

Този остров, който отдавна е любим на Холивуд, се е появявал в епоси като "Троя", "Агора" и "Наполеон". Въпреки това мащабите на "Гладиатор II" са несравними.

Форт Рикасоли, бастионна крепост от XVII в., построена от рицарите на Свети Йоан, е в основата на амбициозната продукция

Форт Рикасоли, бастионна крепост от XVII в., построена от рицарите на Свети Йоан, е в основата на амбициозната продукция

Снимка: iStock by Getty Images

Известен с панорамните си гледки и историческия си чар, фортът е превърнат в огромен римски амфитеатър с възстановка на Колизеума в реален размер. Декорът се превръща в сцена на един от най-интензивните моменти във филма: битката на Пол Мескал с носорог, изработен по технологията CGI.

Ридли Скот си спомня за реакцията на Мескал на гигантския декор в интервю за GQ: "Мескал едва не умря. Не осъзнаваше, че ще бъде толкова голям."

Предизвикателството да пресъздаде такава емблематична структура се пада на дизайнера на продукцията Артър Макс, който казва пред CN Traveller: "Искахме Колизеумът да бъде познат за хората, които обичат "Гладиатор" и се идентифицират с него. Но също така искахме да увеличим мащаба."

Резултатът е епична структура с размерите на футболно игрище, допълнително подобрена с помощта на CGI, за да пресъздаде величието на Древен Рим.

Снимка: Screen Malta

Това амбициозно преобразяване на историческите обекти на Малта в кинематографични забележителности подчертава природната красота на острова и способността му да съчетава културното наследство и Холивуд по един наистина впечатляващ начин.

Снимането на филми играе огромна роля за културата и икономиката на дестинацията

Блокбастърните продукции не само създават кинематографична магия - те генерират икономически вълни, които могат да преобразят даден регион.

"Продукции като "Гладиатор" и "Игра на тронове" разкриха Малта, привличайки фенове от цял свят", казва Ван Дер Мерве, от Visit Malta.

"Очакваме "Гладиатор II" да насочи глобалната светлина към нашия остров и да увеличи още броя на посетителите."

Числата разказват убедителна история и в много други дестинации

Според доклад на VisitBritain "Бриджъртън" е стимулирал икономиката на Обединеното кралство с впечатляващите 275 милиона паунда, като 5 милиона паунда (6 милиона евро) са били от пряка полза за град Бат.

По подобен начин нашумелият сериал на HBO "Игра на тронове" трансформира туризма в Северна Ирландия, като предизвика рязък ръст на посетителите и създаването на атракции като Game of Thrones Studio Tour. Да не говорим за Дубровник.

За Малта "Гладиатор II" предлага нещо повече от краткосрочен тласък на броя на посетителите: той е мощна платформа за представяне на уникалното наследство на острова пред световната публика.

Филмовите локации като Форт Рикасоли, Голямото пристанище на Валета и Мдина са отворени за посетители и са включени в обиколки с екскурзовод.

Снимка: iStock by Getty Images

Тези обиколки осигуряват на посетителите и почитателите на филмите едно завладяващо пътешествие през кинематографичното и историческото значение на най-известните места в Малта.

Популярните места за снимане трябва да изпреварят успеха на блокбастърите

Макар че екранният туризъм предлага неоспорими ползи, дестинациите трябва да се справят с предизвикателства като пренаселеност и натоварване на околната среда, които могат да възникнат в резултат на неочаквания скок на броя на посетителите.

Неконтролираният брой посетители може да претовари жителите и инфраструктурата, обяснява Уелч, и изисква устойчиво планиране: "Стратегическите, управляеми продукти, разработени съвместно с местните общности, са от ключово значение за предотвратяване на свръхтуризма".

Снимка: iStock by Getty Images

"Общностите могат да се почувстват претоварени, справяйки се с големия брой посетители с малка или никаква подкрепа от страна на службите", предупреждава Уелч, ако няма изградена стратегия. Тя дава примери като натоварването на местата в Обединеното кралство, които са включени в "Мечето Падингтън" и "Хари Потър".

Но посочва и иновативни решения като приложението SetJetters, което позволява на феновете виртуално да се поставят в любимите си сцени, намалявайки физически тълпите на чувствителните места.

Малта обаче изпреварва тенденцията. "Имаме установени работни взаимоотношения между туристическия борд и филмовата си комисия", обяснява Уелч.

Като се опира на фенската база и привързаността към първия филм "Гладиатор", Малта се позиционира като лидер в управлението на екранния туризъм.

И Ван дер Мерве признава потенциалните рискове, свързани с масовия туризъм: "Въпреки че увеличаването на посещенията е положителен резултат, свръхтуризмът в определени обекти като Мдина и Валета е проблем и ние работим по инициативи за устойчив туризъм, за да се справим с това."

Контролираното посещение в популярните места в Малта и алтернативните маршрути за туристите могат да помогнат за опазването на тези обекти, като същевременно гарантират безпроблемно преживяване за гостите.

Снимка: iStock by Getty Images

Кинематографичното бъдеще на Малта е обещаващо

Филмът "Гладиатор II" отново издигна Малта в киното, представяйки богатата ѝ история и култура през погледа на Ридли Скот. Ван дер Мерве смята, че това е възможност за трансформация, тъй като "домакинството на големи продукции като "Гладиатор II" повишава глобалния профил на Малта, насърчава дългосрочния растеж на туризма и укрепва икономиката".

Като инвестира в устойчиви практики за екранен туризъм и използва интереса, Малта може да се превърне в постоянна дестинация за киноманите, които искат да влязат в света на "Гладиатор".

Нещо повече, този средиземноморски остров би могъл да се превърне в самостоятелна звезда.

Режисьорът Ридли Скот заявява във видеоклип на Screen Malta: "Обичам атмосферата на Малта. Обичам усещането за живот в Малта, тя е постоянно жива".

CHF CHF 1 2.10372
GBP GBP 1 2.35742
RON RON 10 3.93037
TRY TRY 100 5.35046
USD USD 1 1.88242