Любопитно 23.07.2025 22:22 Снимка: Adobe Stock
Подаване на сигнал за интернет измама: топ експертни съвети
В ерата на дигиталните технологии киберпрестъпниците дебнат отвсякъде и са заплаха за все повече потребители - от финансови измами в интернет, през фишинг имейли и фалшиви сайтове до злоупотреби с лични данни, фалшиви онлайн магазини и измами в социални мрежи. Независимо дали човек е станал жертва на измама или е станал свидетел на съмнително поведение онлайн, подаването на сигнал навреме може да предотврати щети както за самия него, така и за други потребители.
Подаването на сигнал не е само право, а и отговорност – то помага на компетентните органи да разкриват престъпления, да блокират вредни сайтове и да изграждат ефективни стратегии за превенция. Има някои важни стъпки, които ще помогнат да подадеш ефективен сигнал за измама в интернет. В този материал разказваме кои са те:
1. Не отлагай – времето е критичен фактор
Колкото по-рано бъде подаден сигнал за интернет измама, толкова по-голям е шансът органите да предприемат действия навреме. При забавяне измамниците често успяват да изтрият следите си – да затворят фалшиви акаунти, да прехвърлят средства или да променят уебсайтовете. В случай на съмнение, по-добре е да се подаде сигнал, отколкото да се чака потвърждение.
2. Събирай и съхранявай доказателства
Преди да подадеш сигнал, събери възможно най-много информация и запази всякакви цифрови следи, които могат да помогнат в разследването. Това включва:
- Скрийншоти на съобщения, чатове, имейли или обяви
- Линкове към фалшиви сайтове или профили
- Данни за изпратени пари (ако има такива)
- Имейл адреси, телефонни номера, потребителски имена
- Дата и час на инцидента
Важно: Не трий и не променяй нищо – всяка информация може да бъде полезна за разследването.
3. Къде да подадеш сигнал в България
В България има няколко компетентни органа, към които може да се подаде сигнал в случай на интернет измама:
ГДБОП – Главна дирекция „Борба с организираната престъпност”
Специализирано звено „Киберпрестъпност“
- Онлайн сигнализация: cybercrime.bg
- Имейл: report@cybercrime.bg
CERT Bulgaria (национален екип за реакция при компютърни инциденти)
- Поддържа списък с активни заплахи и уязвимости
- Приема сигнали за фишинг, зловредни сайтове и др.
- Сайт: cert.bg
КЗП – Комисия за защита на потребителите
- Подходяща при измами в онлайн магазини, фалшиви търговци и нелоялни практики
- Сайт: kzp.bg
4. Как да подадеш сигнала за онлайн измама?
Сигналът трябва да бъде ясен, кратък и съдържателен. Препоръчва се:
- Да опишеш какво точно се е случило – хронология, как е осъществен контакт с измамника, каква информация е поискана и какво е предоставено.
- Да прикачиш доказателства – изображения, линкове, имейли.
- Да посочиш вредите – ако има финансови или лични загуби.
- Да добавиш контакти за обратна връзка, ако се изискват.
Подаването на цялата тази информация не е задължително, но добре структурираният сигнал увеличава вероятността за бърза и ефективна реакция.
5. Какво да НЕ правиш след измама
- Не комуникирай повторно с измамника – това може да влоши ситуацията.
- Не предоставяй допълнителни лични данни или средства.
- Не споделяй подробности в социалните мрежи – дори и да искаш да предупредиш други, не публикувай чувствителни данни като банкови транзакции или лични данни, ако случаят е още в процес на разследване.
6. Допълнителни мерки за сигурност при съмнение за измама
При съмнение за попадане в капана на киберпрестъпниците, експертите съветват да се подаде сигнал, а успоредно с това да се следват някои стъпки.
- Да се смени паролата на засегнатия имейл или профил.
- Да се активира двуфакторна автентикация (2FA).
- Да се уведоми банката, ако са предоставени данни на дебитна или кредитна карта, онлайн банкиране или други чувствителна информация.
- Да се сканира устройството за зловреден софтуер с надеждна антивирусен софтуер.
Превенция - проактивни мерки за сигурност
За да намалиш риска от това да станеш жерта на интернет измама, предприеми няколко основни стъпки за сигурност.
- Използвай силни и уникални пароли за всеки акаунт, като комбинираш букви, цифри и символи.
- Активирай двуфакторна автентикация (2FA) за допълнителна защита.
- Отваряй линкове и прикачени файлове с повишено внимание.
- Проверявай дали сайтовете, където въвеждаш лични данни, използват SSL сертификат (https://).
- Проявявай мнителност към прекалено добри оферти.
Това са част от начините да намалиш риска от това да станеш жертва на измама и да се защитиш.
Подаването на сигнал за интернет измама не само помага за личната ти защита, но и подпомага борбата с киберпрестъпността в по-широк мащаб. Колкото по-активни са потребителите, толкова по-малко пространство остават за измамници. Ключът е в бързата реакция, събирането на доказателства и подаването на сигнал до правилната институция. Професионалната, навременна комуникация с органите на реда, информираността и бдителността са най-добрите защити срещу все по-честите онлайн измами.
CHF
|
1 | 2.09448 |
GBP
|
1 | 2.26108 |
RON
|
10 | 3.85416 |
TRY
|
100 | 4.04663 |
USD
|
1 | 1.67065 |
Последни новини
- 21:12 Хороскоп за четвъртък, 11 септември 2025 г.
- 19:33 Ванс: Тръмп не вижда смисъл в икономическата изолация на Русия
- 19:24 "Ограда се крепи на три кола...": Путин, Си и Хурелсух подписаха за 50 млрд. куб. м газ
- 19:17 Руски дронове в небето над Полша? НАТО се въздържа от оценка
- 19:10 Пламен Димитров, КНСБ: Има огромна вероятност за картел при цените на млечните продукти
- 19:03 Александър Вучич за евродепутатите на протест в Сърбия: Не трябваше да ги наричам измет
- 18:56 Киев поиска от съюзниците си 60 млрд евро за отбраната на Европа и Украйна през 2026 г.
- 18:48 Кремъл предупреди за страшни последствия от изпращането на западни войски в Украйна