Подаване на сигнал за интернет измама: топ експертни съвети

Любопитно 23.07.2025 22:22 Снимка: Adobe Stock

Подаване на сигнал за интернет измама: топ експертни съвети

В ерата на дигиталните технологии киберпрестъпниците дебнат отвсякъде и са заплаха за все повече потребители - от финансови измами в интернет, през фишинг имейли и фалшиви сайтове до злоупотреби с лични данни, фалшиви онлайн магазини и измами в социални мрежи. Независимо дали човек е станал жертва на измама или е станал свидетел на съмнително поведение онлайн, подаването на сигнал навреме може да предотврати щети както за самия него, така и за други потребители.

Подаването на сигнал не е само право, а и отговорност – то помага на компетентните органи да разкриват престъпления, да блокират вредни сайтове и да изграждат ефективни стратегии за превенция. Има някои важни стъпки, които ще помогнат да подадеш ефективен сигнал за измама в интернет. В този материал разказваме кои са те:

1. Не отлагай – времето е критичен фактор

Колкото по-рано бъде подаден сигнал за интернет измама, толкова по-голям е шансът органите да предприемат действия навреме. При забавяне измамниците често успяват да изтрият следите си – да затворят фалшиви акаунти, да прехвърлят средства или да променят уебсайтовете. В случай на съмнение, по-добре е да се подаде сигнал, отколкото да се чака потвърждение.

2. Събирай и съхранявай доказателства

Преди да подадеш сигнал, събери възможно най-много информация и запази всякакви цифрови следи, които могат да помогнат в разследването. Това включва:

  • Скрийншоти на съобщения, чатове, имейли или обяви
  • Линкове към фалшиви сайтове или профили
  • Данни за изпратени пари (ако има такива)
  • Имейл адреси, телефонни номера, потребителски имена
  • Дата и час на инцидента

Важно: Не трий и не променяй нищо – всяка информация може да бъде полезна за разследването.

3. Къде да подадеш сигнал в България

В България има няколко компетентни органа, към които може да се подаде сигнал в случай на интернет измама:

ГДБОП – Главна дирекция „Борба с организираната престъпност”

Специализирано звено „Киберпрестъпност“

CERT Bulgaria (национален екип за реакция при компютърни инциденти)

  • Поддържа списък с активни заплахи и уязвимости
  • Приема сигнали за фишинг, зловредни сайтове и др.
  • Сайт: cert.bg

КЗП – Комисия за защита на потребителите

  • Подходяща при измами в онлайн магазини, фалшиви търговци и нелоялни практики
  • Сайт: kzp.bg

4. Как да подадеш сигнала за онлайн измама?

Сигналът трябва да бъде ясен, кратък и съдържателен. Препоръчва се:

  • Да опишеш какво точно се е случило – хронология, как е осъществен контакт с измамника, каква информация е поискана и какво е предоставено.
  • Да прикачиш доказателства – изображения, линкове, имейли.
  • Да посочиш вредите – ако има финансови или лични загуби.
  • Да добавиш контакти за обратна връзка, ако се изискват.

Подаването на цялата тази информация не е задължително, но добре структурираният сигнал увеличава вероятността за бърза и ефективна реакция.

5. Какво да НЕ правиш след измама

  • Не комуникирай повторно с измамника – това може да влоши ситуацията.
  • Не предоставяй допълнителни лични данни или средства.
  • Не споделяй подробности в социалните мрежи – дори и да искаш да предупредиш други, не публикувай чувствителни данни като банкови транзакции или лични данни, ако случаят е още в процес на разследване.

6. Допълнителни мерки за сигурност при съмнение за измама

При съмнение за попадане в капана на киберпрестъпниците, експертите съветват да се подаде сигнал, а успоредно с това да се следват някои стъпки.

  • Да се смени паролата на засегнатия имейл или профил.
  • Да се активира двуфакторна автентикация (2FA).
  • Да се уведоми банката, ако са предоставени данни на дебитна или кредитна карта, онлайн банкиране или други чувствителна информация.
  • Да се сканира устройството за зловреден софтуер с надеждна антивирусен софтуер.

Превенция - проактивни мерки за сигурност

За да намалиш риска от това да станеш жерта на интернет измама, предприеми няколко основни стъпки за сигурност.

  • Използвай силни и уникални пароли за всеки акаунт, като комбинираш букви, цифри и символи.
  • Активирай двуфакторна автентикация (2FA) за допълнителна защита.
  • Отваряй линкове и прикачени файлове с повишено внимание.
  • Проверявай дали сайтовете, където въвеждаш лични данни, използват SSL сертификат (https://).
  • Проявявай мнителност към прекалено добри оферти.

Това са част от начините да намалиш риска от това да станеш жертва на измама и да се защитиш.

Подаването на сигнал за интернет измама не само помага за личната ти защита, но и подпомага борбата с киберпрестъпността в по-широк мащаб. Колкото по-активни са потребителите, толкова по-малко пространство остават за измамници. Ключът е в бързата реакция, събирането на доказателства и подаването на сигнал до правилната институция. Професионалната, навременна комуникация с органите на реда, информираността и бдителността са най-добрите защити срещу все по-честите онлайн измами.

CHF CHF 1 2.11487
GBP GBP 1 2.24138
RON RON 10 3.84748
TRY TRY 100 4.01234
USD USD 1 1.68432