Любопитно 15.12.2025 18:38 Снимка: ДНЕС+
Китай за първи път одобри автономни автомобили за масовия пазар
Китайският регулатор на индустрията одобри два китайски автомобила с автономни възможности за шофиране ниво 3, съобщава "Ройтерс".
Това е първият път, когато такива превозни средства са одобрени от националния регулатор като легитимни продукти, готови за внедряване на масовия пазар.
Министерството на промишлеността и информационните технологии одобри двата електрически седана от държавните автомобилни производители Changan Auto и BAIC Motor в най-новата си категория автомобилни продукти.
Двата модела имат право да активират условно автономно шофиране в определени райони на Чунцин и Пекин с ограничения на скоростта съответно 50 км/ч и 80 км/ч. Производителите ще проведат пробна експлоатация с автомобилите по специфичните пътища чрез своите устройства за споделено пътуване.
Автомобилната индустрия е определила пет нива на автономно шофиране - от круиз контрол на ниво 1 до напълно автономни автомобили на ниво 5, а ниво 3 позволява на шофьорите да откъснат поглед от пътя и ръце от волана в определени ситуации.
Този ход подчертава амбицията на Китай да бъде лидер в разработването и приемането на автономно шофиране - технология, готова да революционизира автомобилната индустрия в световен мащаб. Миналата година Китай подготви девет автомобилни производителя за публични тестове, за да ускори приемането на автономни автомобили.
По-рано тази година китайските регулатори засилиха контрола върху технологиите за асистирано шофиране след инцидент с участието на седан Xiaomi SU7 през март. При този инцидент загинаха трима пътници, когато колата им се разби секунди, след като водачът пое контрола от системата за асистирано шофиране.
Правителствени служители обаче оказват натиск върху китайските автомобилни производители бързо да внедрят още по-усъвършенствани системи. В своя стремеж към ниво 3 китайските регулатори повишават регулаторните изисквания, като държат автомобилните производители и доставчиците на части отговорни, ако системите им се повредят и причинят инцидент.
Разработчици на автономни шофьорски решения, като Pony AI и WeRide, тестват своите автомобили от ниво 4 с лицензи, издадени от местните власти в цял Китай.
Системата за пълно самостоятелно шофиране на Tesla - система за асистирано шофиране от ниво 2, е частично одобрена в Китай от февруари и не достига възможностите си в Съединените щати.
Още по темата
CHF
|
1 | 2.09561 |
GBP
|
1 | 2.2309 |
RON
|
10 | 3.84219 |
TRY
|
100 | 3.91645 |
USD
|
1 | 1.66723 |
Последни новини
- 21:15 Хороскоп за вторник, 16 декември 2025 г.
- 19:36 БНБ: В края на ноември парите в обращение у нас намаляват с близо 21 на сто
- 19:30 Шефът на YouTube ограничи екранното време на децата си, притеснява се за психичното им здраве
- 19:27 Румяна Коларова: Ако Радев не напусне президентството, ПП-ДБ ще са радостни
- 19:19 Джефри Сакс: Сигурността на Европа е невъзможна без признаване на изискванията на Русия
- 19:12 Димитър Ганев за Радев: Очаква го катастрофа! Андрей Райчев: Ако не направи партия, той приключва!
- 19:04 Bild: Зеленски определи "червените линии" на Киев - никакво изтегляне от Донбас
- 19:01 Проучване: Украинците губели вяра в САЩ и НАТО и били готови да воюват сами срещу Русия