8 опасни грешки на пътя, за които всички забравят

Любопитно 22.10.2023 10:49 Снимка: ДНЕС+

8 опасни грешки на пътя, за които всички забравят

Те могат да бъдат направени не само от начинаещи, но и от опитни шофьори. За съжаление, автошколите не винаги се фокусират върху тези грешки, а те могат да доведат до големи катастрофи. Нека да разгледаме най-опасните грешки, които най-често допускат дори опитните водачи.

Независимо от шофьорския опит, не трябва да пренебрегвате тези наглед рутинни ситуации, това може да доведе до значителни проблеми за вашата кола и другите участници в движението.

Снимка 373546

Източник: iStock

Давате силно газ, когато светне зеленият светофар

Можете ли да възразите "В крайна сметка зеленият светофар позволява свободно начало на движение, каква грешка може да има"? Напълно сте прави, правилата за движение позволяват това на кръстовището точно под зеления сигнал, но има нюанси.

Често шофьорите, особено тези с голям опит, се доверяват сляпо на интуицията си и натискат силно газта. Но в крайна сметка на кръстовището може да има друго превозно средство, което не е имало време да премине напълно и завършва маневрата на жълта или дори червена светлина.

И "здравей, катастрофа". Вече няма значение кой е виновен и кой не. Важното е, че аварията вече е станала, ще си харчите времето, парите за бъдещи ремонти. Е, дано да няма човешки жертви.

Но това може да се избегне.Когато започвате да се движите на кръстовище със зелена светлина, трябва да се уверите, че то е свободно, на него няма автомобили, които се движат с мигащи светлини и сирена.

Преминаване на кръстовище на жълт светофар

Жълтата светлина на светофара може да се тълкува по различни начини: някои вярват, че жълтата означава, че се приготвяте да спрете, други - натискат газта, за да изпреварят червената светлина. Въпреки че правилата за движение ясно казват, че ако светофарът свети жълто, движението е забранено.

Но има случаи, когато зелената светлина се промени на жълта, водачът не може да спре преди кръстовището, без да приложи аварийно спиране.Тогава е разумно да продължите движението си, за да не ви ударят идващите зад вас коли. Тоест, избегнали сте инцидент, като сте преминали през кръстовище на жълта светлина.

Снимка 460368

Източник: iStock

Не спирате на знак "Стоп"

Чудили ли сте се защо поставят такъв знак на кръстовищата? Това не е за да те хване КАТ, а за да се гарантира безопасността на кръстовището. Обикновено такъв знак се поставя на интензивни кръстовища с лоша видимост, където гледката е блокирана от растителност, сгради или други характеристики на терена.

Никога не пренебрегвайте този знак! Безотговорно подминавайки излизате на пътя, където се движи шофьор сигурен в предимството си , очаквайки да сте спрели пред знака, вместо да продължите да карате. Тогава има голям нещастен шанс да се срещнете трагично на кръстопътя.

Снимка 615373

Уморено шофиране

Много шофьори, особено опитни, надценяват способността си да шофират. Те вярват, че могат да карат кола във всякакви условия, уморени, сънени - не ги интересува, защото са "професионалисти".

Това надценяване на собствените възможности често изиграва лоша шега на такива водачи. Заспивайки зад волана дори за няколко секунди, вие застрашавате не само себе си и пътниците си, но и останалите участници в движението.

Седнете зад волана бодър, с добра кондиция на силите. Дори и да се изморите по пътя, спирайте от време на време, за да отпочинете. Изпийте кафе, чай, разходете се, раздвижете мускули и кости.

Снимка 323920

Източник: МРРБ

Карате бавно в лявата лента

Разбира се, вие се смятате за краля на пътя, всеки е длъжен да ви пропусне. И ако същият "цар" се срещне на пътя с друг "цар", тогава кой ще пусне другия да мине?

Или когато шофьор се движи по лявата лента с ниска скорост? Заради него колите, които се движат с висока скорост, трябва да се рязко да намаляват, да престрояват. Това създава вероятност от инциденти, тъй като трябва да се правите резки маневри, аварийно спиране и т.н. Благодарение на "костенурките" на левите ленти безопасността на пътя е намалена.

Забравяте да включвате или изключвате мигачите

Често сте попадали на шофьори, които са забравили да пуснат или изключат мигачите си? Как се чувствахте на пътя зад тях? Много е трудно да се предвиди накъде ще завие и дали изобщо ще завие автомобилът.

Или ситуацията на кръстопът . Пред вас се движи кола, без мигач, завива рязко надясно. Как ще се почувстват другите автомобили на кръстовището и какво ще кажете за пешеходците, които са искали да пресекат кръстовището, но след това някой внезапно е искал да завие?

Мигачът трябва да бъде включен достатъчно преди началото на маневрата. В града на 100-50 метра, извън града на 200-150 метра, като се вземе предвид скоростта на движение.

Или обратното, забравили са да изключат мигача. Искате да вървите направо, а всички други коли по пътя са сигурни, че ще завиете. Развива се опасна ситуация, в най-добрия случай "ще споменат" всичките ви роднини от страна на майка ви.

Снимка 387678

Източник: iStock

Говорите по телефона, докато шофирате, като го държите в ръка

Това е изрично забранено от правилника за движение, може да причини инцидент. Много хора смятат, че имат достатъчно шофьорски опит, за да реагират навреме на променящите се условия на движение, докато говорят с телефон в ръка. Това е грешно и опасно.

Имате заета една ръка, която може да е необходима за бързо завъртане на волана при спешни случаи, включване на мигачи, смяна на скорости и т.н.

Говоренето по телефона отвлича ума ви от пътя. Не може да изпълнява добре няколко функции едновременно. Това намалява реакцията и увеличава времето за вземане на решение, което е опасно по време на шофиране.

Много хора вярват, че разговорът по телефона е като слушането на музика. Но слушането на музика е пасивно занимание, а разговорите по телефона изискват действие и концентрация.

Снимка 352301

Източник: iStock

Не поставяте предпазни колани и не контролирате пътниците си

Според около 10% от шофьорите смятат предпазния колан за безполезна функция за безопасност. Много хора се закопчават за пред полицията, за да не ги глобят. Но да припомня резултатите от краш тестовете.

При челен сблъсък със скорост 60 км /ч водач с тегло 80 кг е подложен на натоварване от 3 тона. Такова натоварване е съизмеримо с падане от петия етаж. 9 от 10 водачи или пътници без колан загиват./money.bg

CHF CHF 1 1.99554
GBP GBP 1 2.27467
RON RON 10 3.93068
TRY TRY 100 5.61747
USD USD 1 1.81162