По празниците: Само 6 онлайн измами, но фирма даде 400 000 лева, а влюбени - 200 000

Крими 20.01.2024 09:31 Снимка: ДНЕС+

По празниците: Само 6 онлайн измами, но фирма даде 400 000 лева, а влюбени - 200 000

Четат ни есемесите срещу 20 долара

С над 600 хиляди лева олекнаха българите по време на празниците заради киберизмами. За пръв път обаче при пазаруване са изгорели само 3-ма души, а голямата сума е резултат от схема, при която от фирмена сметка са източени пари. Но и от любовна заблуда - сценарият е мнимият влюбен чужденец да пристигне в България, но преди това жертвата му у нас трябва да прати едни пари.

Опитите за измама при пазаруване бележат пик през декември вероятно заради покупките на подаръци за Коледа. Те най-често се случват в сайтовете за публикуване на обяви и фейсбук маркетплейс, където хората обявяват неща за продан.

Петър обявява, че продава новите си дънки, защото са му малки. Иска им 50 лева. Качил е телефонния си номер. Тогава с него по вайбър се свързва мъж или жена.

Пише съобщение, че иска да купи дънките. То е на перфектен български, не личи, че се ползва машинен превод, създаден от изкусвен интелект.

Фалшивият клиент изобщо не се пазари за цената - нещо, което е рядкост в подобни сайтове. Всъщност не я споменава със сума. При внимателен поглед на продавача ще му направи впечатление, че купувачът нарича дънките “продуктът”. Именно заради този детайл са били предотвратени няколко измами - Петър имал няколко обяви и попитал за коя стока иде реч, но винаги получавал за отговор “продуктът”.

Тези, които нямали неговия късмет обаче, продължили комуникацията. При нея менте купувачът предложил да плати чрез суперсигурната система за плащане на сайта, в който била публикувана обявата. За целта изпращал линк. Той изглеждал точно като сайта, но имало малка разлика в името - например вместо prodavam.bg било prodavan.bg. Във фалшивата платформа продавачът трябва да даде номера на банковата си карта, докога е валидна, име и секретния трицифрен код на гърба. Вместо да си получи парите, той изпраща данните на измамника, който може да си пазарува в интернет с чуждата карта. В подобни случаи хората трябва да се усетят, че за получаване на пари се иска айбанът, а не номер на картата. Трима българи обаче се подлъгали по празниците и олекнали средно с по хиляда лева.

Други се спасили, след като решили да се обадят на купувача по телефона. Вдигнали им хора, които нямали и представа за “сделката”. Твърдели и че нямат вайбър. Всъщност това е част от измамата - мошениците пускат приложението на български номера, за които са проверили, че нямат апликацията. За да вземат номера, се иска да го потвърдят с есемес, който се получава от телефона. Начинът за заобикаляне е прост и струва едва 20 долара.

За целта измамникът ползва сайт в тъмния интернет. В него се вкарва мобилният номер. Той лъже доставчика, че телефонът е в роуминг и за да си получи съобщенията, трябва да ги даде на сайта. Така мошениците реално четат всеки есемес. Услугата е вадилна за 15 минути, което е предостатъчно.

Схемата с есемеса е използвана и при най-голямата финансова измама, станала по дните преди Нова година. Тя е за 400 хиляди лева и жертва е фирма, търгуваща с хранителни добавки. Преди Коледа служителите получили на пощите си мейл. В него се приканвало да въведат потребителското си име и парола, в противен случай акаунтът им щял да бъде изтрит. Повечето се усетили, че става дума за измама. Един обаче сглупил и подал данните, защото сайтът изглеждал подобен на техния.

Получили данните, мошениците успели да влязат в пощенската кутия, а оттам и до централната система с помощта на хакерски инструменти. Следели комуникацията и внимавали за получаване на фактура за плащане. Когато се появила, просто сменили банковата сметка със своята. Счетоводителката видяла фактурата и вместо да използва старо нареждане, копирала айбана. После обяснила, че изобщо не забелязала новата сметка. Така превела парите на мошениците, а трансферът бил потвърден с помощта на трика с есемеса - някои банки го изискват само при превод към нова сметка, какъвто бил случаят.

Тази е и последната такава измама от 65-те за 2023 г. Общо загубите са за 22 млн. лева, а най-голямата, за която “24 часа” ексклузивно съобщи, бе за 12,3 млн. лева през юли. Пострада фирма от топ 10 на българския бизнес. Най-малката пък е за 2000 лева. От дирекция “Киберпрестъпност” на ГДБОП съветват да внимавате при всеки превод, а ако забележите, че сметката е нова, да проверите по алтернативен начин дали тази промяна е реална.

И докато тези суми са от фирми, при романтичните измами хора изгарят с много пари. Около Коледа жена се простила с над 120 000 лева, а друга - с 80 000. И двете били преметнати по сходен начин.

Първата от няколко месеца си пишела с мъж - уж американски военен, който бил в Украйна, за да обучава армията. Бил любезен, а дамата - на 68 г., си пишела всеки ден с него. Дни преди Коледа той я зарадвал, че може да я посети за няколко дни по празниците. Нямало начин обаче да мине границата със спечелените на мисията парите. Затова предложил да ги изпрати в колет - таксите за банкови и други парични преводи били твърде големи.

По сценарий после “адмиралът е спрян на митниците, а служителите открили парите и искали подкуп”. Развръзката е, че заблудената жена дава всичките си спестявания и повече никога не чува за своя американец.

Другата пострадала, загубила 80 000 лв., също е на възраст над 65 г. Тя била измамена по схемата, че дава пари за лечение на дъщерята на мъжа, в когото се влюбила онлайн. Обещаната ѝ “компенсация” били бижута. И те обаче били спрени на митницата и трябвало да се плати за освобождаване на пратката.

Димитър Мартинов /24 часа

CHF CHF 1 2.00064
GBP GBP 1 2.28771
RON RON 10 3.93061
TRY TRY 100 5.63473
USD USD 1 1.82447