Избрано 09.07.2024 19:01 Снимка: ДНЕС+
Започва ли нова търговска война между ЕС и Китай?
От Фейсбук профила на предприемача Цветомир Глоговски
Започва ли нова търговска война между ЕС и Китай?
Миналата седмица, следвайки великата си "мъдрост", ЕК вдигна тарифите за китайски електромобили.
Преди това, китайските компании плащаха 10% за всяко внесено в ЕС електрическо возило. Според новите ставки ще трябва да плащат между 17.4% до 37.6%.
Обяснението за драстичното вдигане на тарифите е, че Китай субсидира производителите си, което им дава възможност да продават на значително по-ниски цени от европейските им конкуренти. Чрез увеличаване на вносните такси, ЕС цели да защити своите производители.
На теория, ако се придържаме към учебниците по Икономика до 2-ра година на обучение, това е много правилно - така казват дебелите книги, че се засилва собственото производство.
Защо тогава европейските производители скочиха срещу решението?
VW дори излезе с официална позиция, че този ход ще навреди не само на европейските компании, но и на цялата икономика на ЕС в средносрочен и дългосрочен план.
Отговорът е доста елементарен, каквото явно е и мисленето на брюкселските бюрократи:
Когато Китай намали износа си на автомобили за Европа, те ще пренасочат усилията си в други части на света.
Европейските компании отбелязват силен спад с дългосрочна негативна тенденция в търсенето на "електрички" на Стария континент и разчитат главно на продажби извън ЕС, за да покрият разходите си.
Чрез "избутването" на Китай от ЕС пазара, Комисията де факто развързва ръцете на европейските компании в регион на замиращо търсене, като същевременно ги удря много сериозно в региони, които генерират печалбите им.
Nice, a?
За да сложи допълнително сол в раната, китайски компании вече отвориха заводи в съседни държави (примерно, BYD имат такъв в Тайланд). По този начин, те заобикалят увеличените вносни такси, които са за електрически автомобили "китайско производство".
ЕК и Китай уж водят преговори, за да се избегне пълномащабна търговска война, но преговорните екипи явно нямат кой знае с какво да се похвалят, защото ответните мерки от страна на Пекин са вече факт.
Китай започна "разследване" за дъмпингови политики при вноса на европейски алкохол. Такова "разследване" може много лесно да премине в политика на ограничаване, т.е. вдигане на таксите за внос. Може да звучи забавно, но Китай е един от най-големите вносители на европейски спиртни напитки.
Ако видите оборотите... ще разберете защо никой от производителите в ЕС не се смее!
Същото нещо се случи и със свинското месо, произведено в Европа и изнасяно за Китай (където обемите също са изключително сериозни) - води се "разследване за дъмпинг", което най-вероятно също ще доведе до вдигане на тарифите.
...и за да не се чувстват изолирани производителите на автомобили, Пекин обяви, че обмисля налагане на допълнителни тарифи за "луксозни автомобили, както и такива, с обем на двигателя над 2500 куб. см" произведени в ЕС.
Колко по-хубав и ясен пример искате за това, как едно некадърно, неадекватно и най-вече недостатъчно обмислено решение на хора, живеещи в бюрократичния си балон и отдалечени на светлинни години от реалността, може да повлияе и съсипе цели сектори на икономиката?
Поне, след като не разбират и не могат да мислят в мащаб, да бяха питали преди да вършат глупости!
Още по темата
CHF | 1 | 2.09763 |
GBP | 1 | 2.34329 |
RON | 10 | 3.92997 |
TRY | 100 | 5.38766 |
USD | 1 | 1.86358 |
Последни новини
- 10:32 Изплатиха олимпийските премии Карлос Насар и Божидар Андреев
- 10:23 Безводието в Плевен: Ще бъде ли обявено бедствено положение?
- 10:18 Днес честваме Св. Стилиян - покровител на децата
- 10:14 Говори психологът Иван Игов: Имат ли място лица под 16 години в мола?
- 10:11 Две комисии от Прокурорската колегия заседават за избора на нов главен прокурор
- 10:06 Тръмп заяви, че ще наложи нови мита на Китай, Мексико и Канада
- 10:02 Йордан Цалов: Има данни, че Ружа Игнатова е жива
- 09:52 Фандъкова: Подготвя се една не съвсем естествена коалиция, но без ГЕРБ