Тричковски: В Македония осъзнават все повече, че по редица исторически теми България има право

Избрано 12.06.2020 15:00 Снимка: ДНЕС+

Тричковски: В Македония осъзнават все повече, че по редица исторически теми България има право

За разлика от всички, аз си мисля, че нещата се развиват положително. Гоце Делчев ще бъде обявен за българин, когото македонците възприемат като важен участник в историческата му реализация. Всички тези хора са се борили за освобождението на Македония като българска територия, но митът, който са оставили след себе си, е станал един от двигателите, благодарение на които Македония се е освободила и се е конституирала като македонска. Това е тази обща история, в която има много български пластове, довели до македонско произведение. Бих я сравнил с македонска пица, направена от български съставки.

Това казва в интервю за БГНЕС известният македонски публицист Бранко Тричковски, който бе и дългогодишен кореспондент от София през 90-те години на миналия век.

Агенция БГНЕС публикува пълния текст на интервюто с Бранко Тричковски:

БГНЕС: На какво се дължи „новата” разправия между София и Скопие?

Б.Т.: Новата разправия е за историческото наследство, за което и аз, и Уорън Бъфет не бихме дали и пет цента, ако Бойко Борисов и Зоран Заев решат да пуснат тази ценност на Нюйоркската борса, да речем. Но средностатистическият македонец и средностатистическият българин по-скоро ще се съгласят да им вземеш жените, отколкото Гоце Делчев и показните и облечени като за фотосесия чети на ВМРО. Тук важи обратната на правилата във финансовия свят логика: колкото е по-ниска стойността на историческия капитал, толкова по-голям е потенциалът за конфликт.

Аз твърдя, че всеки съвременен лекар, добър журналист или успешен футболист са по-важни за България и за Македония от всички изкуствено напомпани фигури и мероприятия, от всички фолклорни фигури, които гледат от Пазарджик чак до Охрид. Това са неграмотни хора – ако им отнемем мемоаристиката, всички заедно нямат написани и три изречения.

Днес всички тези хора биха били товарачи на камиони или крадци и контрабандисти на дребно – това е вдъхновението за кавгата. Добре, Сарафов вероятно би бил някакъв богаташ с „Мазерати” и толкова.

България използва позицията си в Европейския съюз, за да откъсне някое допълнително парче от това „богатство“, но не само от това наследство, а и от парите на Съюза за възстановяването на икономиката, пострадала от агресивния коронавирус. Даже си мисля, че за нея от по-голямо значение е вторият елемент – за инвестициите в енергетиката, например, затова държи отворен македонския въпрос.

В Македония осъзнават все повече, че по редица исторически теми България има право, но, разбира се, загубите от това трябва да са възможно най-малки.

За разлика от всички, аз си мисля, че нещата се развиват положително. Гоце ще бъде обявен за българин, когото македонците възприемат като важен участник в историческата му реализация. Всички тези хора са се борили за освобождението на Македония като българска територия, но митът, който са оставили след себе си, е станал един от двигателите, благодарение на които Македония се е освободила и се е конституирала като македонска.

Това е тази обща история, в която има много български пластове, довели до македонско произведение. Бих я сравнил с македонска пица, направена от български съставки.

БГНЕС: Защо историята е проблем за днешната политическа класа в Македония?

Б.Т.: Историята е проблем на няколко нива. Най-баналната причина е страхът, че загубата на исторически багаж, на един или няколко куфара, може да доведе до загуба на власт. Втората причина е, че с изгубването на този багаж може да се изгуби идентичността на нацията. А това са пълни глупости! Третата причина, чиято жертва стана Македония, е така нареченото амбициозно ниво на тежките идиоти, докопали се до властта. Те се амбицираха да поръчат нови камиони с още по-стара история – това направи екипът на бившия премиер Груевски и лунатиците от неговото ВМРО-ДПМНЕ. Спомняте си времето, когато македонците се вкараха (бяха вкарани) в цирка, че са потомци на Александър Македонски. Целият център на Скопие е свидетел, какво причини на Македония и на македонците тази престъпна групировка, която съществува до ден днешен и се бори за власт.

За мен най-важна е четвъртата причина, която се отнася до истината за историята. Или до историческата истина.

Македония е резултат повече на протичащите около нея историческите процеси, отколкото на собствената си борба. Както и всички балкански общности (ентитети). Нито борбата, нито жертвите, като изключим глобалните процеси, предизвикани от Втората световна война, нямаше да доведат до формирането на Македония като самостоятелна държава. Това е единствено процес на субективизация на Македония, който след войната приключи със създаването на македонска нация, според общоприетия модел, при който се подразбира и разработване на историческа легитимност.

И тук се случи онзи парадокс, чиито последици виждаме до днес: За противникова страна, по необходимост, беше избрана България, тъй като до края на войната тя беше на страната на загубилите [войната]. Поради липсата на други елементи на новата нация, която никога не потвърди нищо свое пред историческите нотариуси, тъй като не държавен и национален субект, коалицията от историци и политици избра левицата на ВМРО като македонистка опция на организацията, чиято десница беше обявена за върховистка или пробългарска.

Това е тежка, непоносима инфантилност, която би могла да функционира по времето на Югославия и блоковото разделение, но днес се пука по всички шевове.

Постоянно казвам на сънародниците си: не можете да бъдете и ВМРО-вци, и македонци.

ВМРО по дефиниция, а не като политическо решение, ще ви демонтира като македонска и държавна идентичност (реализация) и това се случва. ВМРО-ДПМНЕ е най-ясната илюстрация на македонистичните недъзи и на българските претенции.

През последните 2-3 десетилетия станахме жертва на политическата концептуалност на лъжливия мит за самите себе си. Този мит не е немакедонски, но в същността си е български. Няма хора, които са способни да пробият този фетиш и да поведат гражданите напред. Освен Заев. Той е нашата надежда.

БГНЕС: Къде е ключът за добрите отношения между България и Македония?

Б.Т.: Ключът е в способността на македонците да се освободят от Македония, особено от излишния македонизъм, и в способността на България да разбере, че днешна Македония е най-доброто или, от нейна гледна точка, вероятно най-малко лошото решение на балканската геополитикиа, което е от съществен интерес за София. Ние не сме българи, независимо дали някога сме били такива. Аз лично смятам, че преобладаващото чувство тук би било българско, но не виждам за какво им е на българите да поставят своя отпечатък върху такива кютуци.

БГНЕС: Каква е разликата между България през 90-те години и България през 2020 г.?

Б.Т.: Хм, нямам преки наблюдения, тъй като не съм бил в София поне от десет години, но чета, гледам и чувам от приятели, които ходят, че има драстична разлика и то към по-добро.

Всички ми казват: „Тричко, няма да познаеш София. И цяла България”.

Много се радвам на този невероятен напредък на държавата, на народа, на гражданите. България с немалко жертви успя да приключи с прехода. Преразпределянето на националното богатство, разбира се, не беше справедливо, но днес е функционираща и правно конституирана държава.

Индивидуализмът замени колективизма, Западът смени Изтока по отношение на геополитическата ориентация, сменени са инфраструктурата, културният модел. Браво!

Поздравявам господин Борисов! Той е уникално явление. В Европа виреят популисти, а той е народен трибун. Долавям това от дистанцията на Скопие. Историческа фигура с невероятен усет за ритъма на времето, на историята и на хората.

Българският език, безспорно, е по-богат във всяко едно отношение – лексикално, синтактично, фразеологически, интонационно, с мелодичен акцент. Той е продукт на българското общество. Македонският език е като двутактов двигател.

Кодификацията ни отведе в посока, която не беше най-добрата, но е отделна (самостоятелна). Гражданската култура, която върви ръка за ръка с езика, е слаба, осакатена. Не разбирам, какви са тези амбиции от македонския език да се прави диалектна форма на българския. Разбирам, да искахте да правите диалектна форма на френския език, но от тази бедност…/БГНЕС


68-годишният Бранко Тричковски е известен македонски журналист и публицист. Той е сред създателите на „Утрински вестник” и седмичника „Глобус” и един от собствениците на първото частно радио в РС Македония „Канал 4”. Бил е кореспондент на “Нова Македония” от София в периода 1992 -1996.

CHF CHF 1 2.00003
GBP GBP 1 2.2837
RON RON 10 3.93021
TRY TRY 100 5.61962
USD USD 1 1.82549