Предизборните компромати – любимата играчка (плачка) на политиците!

Избрано 22.05.2014 16:38

Постна, постна... така може да се нарече предизборната кампания за евровота от гледна точка на компроматите. А какво беше само преди година, спомнят си носталгично феновете на мръсните номера. Кеф ти СРС-та, кеф ти Костинбродска афера с уж фалшиви бюлетини в деня за размисъл... въобще, мръсотията бълваше всеки ден и от всякъде.

А сега – скука. Само недейте да бъркате нещата! Това, че е скука откъм бомбастични компромати съвсем не означава, че кампанията се води доблестно и честно. Напротив, подмолна е както винаги. Дори си позволиха да забъркат икона като Димитър Бербатов. Макар и смешен, този аматьорски компромат срещу ДПС получи голям отзвук. И няма как да е иначе, след като упражението стана на гърба (лика) на толкова голямо име. Дано поне политиците са си направили правилния извод – и авторите на компромата, и жертвите, и страничните наблюдатели. А той е, че никога няма да се докоснат дори и до малък процент от общественото одобрение, което има Бербатов. Той е харесван, не защото не се занимава с политика, а защото си изкарва парите (милионите) пред очите на всички.

Сега да върнем топката в полето на родната мръсотия, вместо да се занимаваме с цапането на една от малко останалите европейски величини с българска марка!

Забъркването на компромат не е никак лесна работа. Има си и златно правило! То гласи, че самият автор на компромата трябва да остане отвратен от крайния замисъл на плана си, за да разчита на успех. Макар и мръсно, правенето на компромати също е изкуство.

Така вчера цъфна предизборен плакат на Корман Исмаилов на... турски език. Призивите по него са изписани на турски с изключение на името на колацията – Реформаторски блок. Защо бе джанъм? Какво пречеше и то да бъде на турски. Не бива! Защото истинското послание не е насочено към българите от турски произход. Целта е избирателите, които си нямат и хабер от турски език, да видят, че Реформаторския блок агитира на турски. Естествено най-подходящ за това пък е ликът на Корман Исмаилов.

Плакатът може и да постигне целта си! Изборната практика у нас не веднъж и дваж, и триж е доказала, че гласоподавателите наивно залитат по какви ли не послания. А в този конкретен случай е кристално ясно, че става въпрос за подливане на вода. При толкова дебати и полемика относно агитацията на турски език и при положение, че реформаторите скандират по предизборните си концерти - „Долу БСП и ДПС!“, е изключено Исмаилов и Блокът да се забъркат сами в подобно нещо.

Тези детайли обаче остават на заден план, след като медиите, известни със симпатиите си към Николай Бареков, гръмнаха с новината, че реформаторите агитират с плакати на турски. После темата резонно получи марката „скандална“ и в ефира на националните телевизии. Тоест, акцентът в този компромат не толкова върху самия плакат, колкото върху раздухването на „скандалната новина“, че еди кой си агитира на турски език.

Много хора приеха със снизходителна усмивка твърденията на реформаторите, че големите партии и други нови формации с предизборни претенции се страхуват от тях. Но явно в това има нещо вярно! Ако бяха бита карта, никой нямаше да си прави труда да им спретва подобен компромат няколко дни преди вота. Кой е авторът ли? Казват, че бил Бареков! Айде стига бе, че той нали ще е следващия премиер. Ако това е вярно, реформаторите би трябвало да са му много ниска топка. Той нали се бори с големите, какво му пречи някакъв си Блок. Простата сметка обаче показва, че реформаторите са единствените на сцената, които могат да развалят пъзела на БСП и ДПС, като наклонят везните в дясно. Тогава и Бареков няма да може да им помогне, и пак ще трябва да се пазарят със Сидеров. А идеята им е точно обратната – да го изхвърлят зад борда на следващия парламент.

Толкова за пъклените компромати. Който се вързал – вързал. Който има глава - да мисли. Сега да обърнем внимание и на един друг вид компромати – весели и закачливи. Има и такива. Въпреки хумористичната форма, в която са издържани, те предават много силни политически послания. Справка – забавните тв предавания „Господари на ефира“ и „Шоуто на Слави“. Те формират общественото мнение чрез хумор и закачки, много по-успешно, от който и да е политически PR- агитатор.

В този контекст през последните дни във Варна цъфнаха плакати на... Веселин Марешки. За всеобща изненада вечният кандидат този път не участва в изборите. А дали е така наистина? Това, че не се е спрегнал в първо лице и единствено число, съвсем не означава, че е решил само да гледа сеир отстрани. Колкото до плакатите, лиричният герой в тях е Магарешки, тъй като върху главата на аптекарския бос са добавени магарешки уши. Има и закачлив надпис - „Дръж се Европа, аз идвам!!!“

Дали на някой просто му е домъчняло за Марешки и заради това е пръснал шепа пари за тези плакати? Няма начин! По-вероятно е те да са намигане към бизнесмена. Тоест – „знаем те какво правиш, знаем и за кого го правиш“. На всички е известно, че през годините назад Марешки разви много стройна система за постигане на числови изборни резултати. Политически резултати от това не последваха, никога. Първо му писна и сам напусна местния парламент във варна. Миналата година пък нареди на общинските съветници от партията си (поредната) да подадат оставки. Сега той не участва лично, но изборната му системата със сигурност се е завъртяла и в неделя ще калкулира резултати на пълни обороти.

Както е известно, Марешки на първо място е търговец и едва след това всичко останало. За един търговец с нюх не е никак трудно да се ориентира в настоящия предизборен пазар. Дори и за нас избирателите не е трудно. Просто трябва да се огледаме и да видим кой пръска най-много пари в тази кампания. Кой е най-активен, сиреч – най-разточителен. Кой е закичил най-много билбороде, кой хвърчи из страната като Крали Марко, кой има реклами във всички медии и всякакви сайтове... кой-кой-кой? Казват, че май бил Бареков!
CHF CHF 1 2.09943
GBP GBP 1 2.23728
RON RON 10 3.84401
TRY TRY 100 3.88992
USD USD 1 1.66524