
Избрано 06.10.2024 08:28 Снимка: ДНЕС+
Ново дъно за ученето през целия живот в България
"Абсурдно е да мислим, че "ученето" е ограничено до формалното образование", Мъри Ротбард
Новите данни на Евростат за ученето през целия живот (УЦЖ) на възрастните хора (25-64 г.) показват, че и през 2023 г. България е на дъното в ЕС. Още по-смущаващ е фактът, че делът на хората, участвали в някаква форма на образование и обучение в страната, дори намалява спрямо проучването от предходната година. Той достига 1,4% и вече е почти десет пъти по-нисък от средния за ЕС и над двойно по-нисък от този в следващата най-зле представяща се държава - Гърция с 3,4%.
От данните за последното десетилетие се вижда, че в почти целия ЕС и след продължителен ръст през 2022 г. има спад на показателите за УЦЖ заради пандемията и свързаните с нея ограничения. След това, обаче, докато останалите държави бързо започват да се възстановяват до все по-високи нива на участия в обучения, в България спадът продължава, достигайки новото дъно от 1,4%. За сравнение - за това десетилетие делът на участието в УЦЖ в Швеция се е повишил с 10 пункта до 38,8% (почти 30 пъти повече от България) и с това тя заема челната позиция в класация за 2023 година. Поне всеки четвърти е участвал в обучение и в Дания, Нидерландия и Финландия.
На фона на това целите на стратегическите документи за УЦЖ не се постигат, а активната политика на пазара на труда продължава да залага на директно създаване на заетост.
В съчетание с тази статистика редица други данни показват множество свързани проблеми в страната - само 1/3 от населението покрива базовото ниво на цифрови умения (DESI Index), средният 15-годишен ученик е под линията на функционалната неграмотност по математика (PISA), в цели училища средният успех на зрелостниците по БЕЛ е под Среден "3,00" - 148 училища през 2024 г., а осем от тях са със средна оценка точно Слаб "2,00". Неграмотността и трудната квалификация и преквалификация не позволяват преодоляването на структурната безработица и поставят спирачка на трансформацията на икономиката и новите инвестиции.
Тези и много други интересни данни и факти могат да се видят в материала, представен от ИПИ тази седмица на събитието "Образование и умения - неизползван потенциал за икономически растеж", организирано от Българска Работодателска Асоциация Иновативни Технологии (БРАИТ).
*Зорница Славова е завършила бакалавърска и магистърска степен по специалност "Макроикономика" в УНСС. От 2007 г. е част от екипа на Института за пазарна икономика. Прави изследвания и анализи предимно в сферата на образованието, социалната политика, регионалното развитие, конкуренцията, пазара на труда. Автор е на статии в седмичния бюлетин на ИПИ "Преглед на стопанската политика", както и в редица печатни и електронни издания.
Анализът на ИПИ е публикуван ТУК >>
Още по темата
![]() |
1 | 2.10508 |
![]() |
1 | 2.27758 |
![]() |
10 | 3.92926 |
![]() |
100 | 4.52106 |
![]() |
1 | 1.72168 |
Последни новини
- 21:59 Питас и кошмарни грешки пратиха ЦСКА на финал за Купата
- 21:03 Хороскоп за сряда, 23 април 2025 г.
- 19:34 ЕК ще разгледа подаденото измение по ПВУ, поискано от България
- 19:26 Разярена съпруга намушка мъжа си с нож след скандал в Пазарджик
- 19:19 Принц Уилям и принцеса Кейт празнуват 14-ата годишнина от сватбата си в Шотландия
- 19:11 Гняв от няколко клуба в Италия след обърканата програма заради кончината на папата
- 19:03 Зверство: 54-годишен мъж простреля домашно куче на улицата
- 19:00 Уиткоф ще бъде отново на посещение в Москва тази седмица