Д-р Митко Василев: COVID-19 ще остави дълбоки следи в икономиката на ЕС и България

Избрано 17.06.2020 16:05 Снимка: БГНЕС

Д-р Митко Василев: COVID-19 ще остави дълбоки следи в икономиката на ЕС и България

Приоритет за Германия е възстановяването на европейската икономика след пандемията от COVID-19. Икономическият спад във ФРГ ще се отрази на България, защото нашите икономики са като скачени съдове. Това заяви в интервю за БГНЕС д-р Митко Василев, главен управител на Германо-Българската индустриално-търговска камара.

БГНЕС публикува пълния текст на интервюто с него.

БГНЕС: От 1 юли Германия поема председателството на Съвета на ЕС за 6 месеца. Това съвпада с периода на възстановяване на страните от общността след пандемията от коронавирус. Какви са приоритетите на Берлин в икономическата област?

Д-р Митко Василев: Добре е, че Германия поема на ротационен принцип председателството на Съвета на ЕС, защото тя има опит, а ние се намираме в една трудна обстановка. До момента тя 12 пъти е водила това председателство. През 2018 г. България председателства за пръв път и нямаше опит, така че се наложи да го натрупваме в хода на подготовката и провеждането. Въпреки това се представихме нормално.
Сега предизвикателствата са твърде големи заради световната пандемия от COVID-19 и това ще постави неминуемо своя отпечатък върху провеждането на самото председателство. Германските партньори си дават ясна сметка, че отговорността им е голяма, тъй като те са най-мощната икономика. Импулсите, които ще бъдат зададени от това председателство, въпросите, които ще бъдат обсъждани, са от изключителна важност за Европа и за света. По тази причина очакванията са много големи.
Приоритетите скоро ще станат официално ясни, но отсега могат да се кажат някои основни моменти. На първо място това е възстановяването на европейската икономика след приключването на пандемията. Другият важен приоритет е бюджетът, който трябва да бъде разпределен. Този въпрос все още не е приключен. Една от важните точки ще бъде и Голямата зелена сделка, която не е оставена на заден план и където България също ще намери своето място. Очаква се да има приемственост и държавите, които ще поемат щафетата от Германия – Португалия и Словения, да продължат започнатото от нея. Германците са много дисциплинирани и организирани и ще подготвят и проведат председателството по много добър начин. Зарядът и очакванията в тази връзка са много големи.

БГНЕС: Как се промени светът и икономиката след пандемията от коронавирус. Готова ли е България за този нов свят? Даваме ли си ясно сметка за дълбочината на кризата, която предстои?

Д-р Митко Василев: COVID-19 промени много неща осезаемо, без да го очакваме. Никой не знаеше какво се задава и какво ще се случи. Дори и след тези няколко месеца, които изживяхме затворени, спазвайки определени ограничения, ние все още не си даваме сметка за дълбоките промени, които вече са настъпили и предстои да се случат в социалния и обществено-икономическия живот. Сянката на коронавируса не е отминала и се чертаят различни сценарии колко време ще продължи, дали ще имаме втора или трета вълна. Наскоро приключихме онлайн конференция с Германия, където представихме българския здравен туризъм – един от най-засегнатите от коронакризата браншове. Представихме курортите – какви мерки трябва да се спазват. Всичко това e в контекста на COVID-19. Дълбоки следи ще останат и след отшумяването на тази пандемия.
България достатъчно адекватно реагира, за да можем в момента да се гордеем, че не сме сред най-засегнатите. Същото се отнася и за Германия, която се представи много по-добре, отколкото останалите големи държави като Франция, Испания, Италия. Все още няма специалист, който да начертае цялостна стратегия и да каже това трябва да се направи. Ние като малка страна и икономика, трябва да се напасваме към новите реалности.
Започват да се случват интересни процеси. Имам предвид нарушаването на веригите на доставките. Германските фирми, с които контактуваме, са били много активни в Азия, но с момента на избухването на пандемията, това се оказа една далечна дестинация. Ако много фирми преосмислят своята бизнес дейност, връщайки се към Европа, България би била едно чудесно място за бизнес. Заедно с останалите смесени търговски камари и Агенцията за чуждестранни инвестиции подехме идеята за „ниършоринг“. Тук в България европейските фирми биха намерили добри бизнес възможности. Нашата задача е да популяризираме страната като такава дестинация. Откриват се нови ниши и перспективи. Ако погледнем нещата от двете страни, ще видим, че където има препятствия и трудности, неминуемо се крият и шансове. Медалът винаги има две страни.
Трябва да сме подготвени и да очакваме дълбока рецесия. През последните години бяхме свикнали да вървим напред и нагоре, да отчитаме ръст на търговския стокообмен и на БВП. Тези неща ще бъдат преосмислени, защото само за около 3 месеца спадът е значителен.„

БГНЕС: Как се отрази пандемията на българо-германските търговски отношения и инвестиции? Къде е България на икономическата карта на Германия?

Д-р Митко Василев: Досега Германия беше най-големият търговски партньор. През последната година постигнахме рекорд в стокообмена. Той нарасна с малко по-малко от 3%, достигнахме впечатляващите 8,5 милиарда евро, което никога не се е случвало в историята на нашите двустранни икономически отношения. Още по-радващото е, че за четвърти път българският износ изпреварваше вноса от Германия, което е рядкост дори в световен мащаб. ФРГ е един от световните шампиони по износ. Това има своето обяснение. В страната ни има много немски фирми, които произвеждат и изнасят своята продукция за Германия. Това се обхваща от статистиката като български износ. Фактът е факт: за четвърта година след промените от 1989 г. България изпреварва с износа. Такова нещо не се беше случвало от 1942 г., т.е. от разгара на Втората Световна война.
През последните години все повече нараства делът на стоките с по-висока добавена стойност. Ако в началото на прехода преобладаваха повече текстил и храни, сега изнасяме все повече преработени стоки у нас, като по този начин задълбочаваме веригата на производство. Това също е един допълнителен плюс. Германия е важен партньор и в областта на туризма. Тя е в топ 3.

Ако попитате обратно, какво е България за Германия. Нашата страна е на 20 място като партньор сред страните от ЕС и на 41 място в глобален мащаб от общо 234 държави и територии в света, с които фирмите в Германия търгуват, което не е лошо постижение. В Германия се следи и статистиката за Източна Европа, обхващаща 29 държави, където сме на 8 място, изпреварвайки Украйна, Хърватия, Сърбия и други сериозни икономики. Това са добри постижения в областта на търговията.
В областта на инвестициите имаме достатъчно на брой големи, средни и малки предприятия. Естествено, винаги би могло да бъде по-добре. Две години имахме отлив на инвестиции. Тогава си зададохме въпроса толкова непривлекателна ли е България. В действителност имаше други обяснения. По отношение на инвестициите можем да се постараем повече. Трите основни федерални провинции – Северен Рейн-Вестфалия, Баден-Вюртемберг и Бавария – са наши най-големи партньори. Тоест има потенциал за развитие на отношенията и с останалите 13 федерални провинции. Картината е пъстра. Резултатите ни в сравнение с предходните години са все по-добри, но сега ще настъпи период на отрезвяване, защото, ако има драстичен спад в германската икономика вследствие на коронавируса, това няма как да не се отрази и в двустранните ни икономически отношения. Ние сме като скачени съдове. Когато единият партньор се движи надолу, другият го последва. Вижте само какво се случва в производството на автомобилни части. У нас има много сериозно присъствие на фирми поддоставчици на автомобилни части, но след като автомобилният бранш в Германия е дълбоко засегнат и производството драстично намалява, това няма как да не се отрази и в България.

БГНЕС: Как трябва да изглежда планът за възстановяване на България и на какво трябва да заложим в икономически план след пандемията?

Д-р Митко Василев: Не бих искал да съм пророк в собствената си страна. Спасителните планове се пишат и от управляващи, и от опозиция, и от хора, които биха искали да помогнат добронамерено. При всички случаи е добре да имаме някаква стратегия, която се подкрепя от мнозинството български граждани. Ако нямаме път, по който искаме да вървим, ще бъдем като една лодка без гребла, която течението носи на някъде. Една такава стратегия ще ни помогне по-лесно да преодолеем предизвикателствата, които ни очакват. Ние все още не знаем какви ще са те, може би безработица, спад на производството и др. България има силни страни, добре е да се огледаме и да се опрем на тях, за да вървим напред. /БГНЕС

CHF CHF 1 2.00269
GBP GBP 1 2.28725
RON RON 10 3.9325
TRY TRY 100 5.59629
USD USD 1 1.80911