Тъмната страна на автомобилния успех на Централна Европа

ЕС и Свят 22.11.2021 20:22 Снимка: ДНЕС+

Тъмната страна на автомобилния успех на Централна Европа

Пандемията донесе урок по диверсификация.

Недостигът на полупроводници в световен мащаб ще донесе €200 млрд. загубени продажби само през 2021 г. Клиентите чакат дълго за поръчаните нови автомобили, а цените растат. Но най-големият губещ вероятно ще е Централна Европа, пише Deutsche Welle.

Производството на автомобили в Чехия ще намалее с 13 процента през тази година до около един милион, според Automotive Industry Association (Autosap). Големите производители в страната бяха принудени да забавят производството или дори да затварят заводи изцяло през последните месеци, след като паркингите около тях се напълниха с автомобили с липсващи функционалности.

В Словения заводите също спряха. Словашката асоциация на автомобилната индустрия заяви, че след 11 процента спад през 2020 г. производството няма да се завърне на предпандемични нива и през тази година.

"Това е класически пример за външен шок и за икономики, които зависят твърде много от автомобилите като Словакия и Чехия, които страдат заради липсата на диверсификация", казва Ричард Грийвсън от Vienna Institute for International Economic Studies (wiiw).

Нивата на производство сред основните автомобилни производители в Централна Европа спадат с 20 процента от януари до август, според Capital Economics, която предупреждава, че "ситуацията ще се влоши още преди да започне да се оправя". Те предупреждават, че недостигът на чипове ще намали БВП с 0,6 пр. п. тази година и с 1,2 пр. п. догодина.

Това е много лоша новина за икономиките, които тежко зависят от автомобилния сектор.

Автоиндустрията отговаря за около 9% от БВП на Чехия. И икономистите на Komercni Bank, хвърляйки вината именно върху нея, намалиха прогнозата си за икономическа експанзия през 2021 г. от 4 процента на едва 19, процента.

Словакия ще пострада още повече. В страната има четири завода — на Jaguar Range Rover, Kia, PSA Peugeot Citroen и Volkswagen — и е страната с най-много произведени автомобили в света на глава от населението. В държавата живеят едва 5 млн. души, но през 2019 г. са произведени над 1 млн. автомобили. Там автопроизводителите отговарят за 13 процента от БВП, за почти половината от индустриалното производство и за 46 процента от износа.

Не е съвпадение, че съседката Полша преминава през кризата в полупроводниците далеч по-леко: МВФ дори повиши прогнозата си до 5,1 процента.

"Специализацията е хубаво нещо, може да помогне за привличане на инвестиции. Но може да се превърне в заплаха, ако се появят проблеми", казва експертът Дори Ханцл-Вайс.

Евтина работна ръка и инфраструктура

След края на комунизма Чехия и Словакия започнаха да привличат големите автомобилни производители и техните доставчици с евтина работна ръка и добра инфраструктура. Стратегията помогна на двете държави да запишат отличен икономически прогрес и да настигнат западните икономики.

Трансформацията на Полша бе малко по-бавна, но държавата също разполага с огромен автомобилен сектор. Все пак сектор услуги е най-голям там, а значително присъствие имат и производители на бяла техника и мебели. Една от причините е размерът на страната. В Полша живеят 38 млн. души, така че инвеститорите не просто изграждат заводи, в които да се произвежда за износ, но и се прицелват към местния пазар, което създава по-диверсифицирана икономика — огромно предимство днес.

Червен флаг

Надеждите са, че доставките на полупроводници ще се нормализират до средата на 2022 г. Но някои наблюдатели предполагат, че настоящата предизвикателна среда трябва да послужи като предупреждение за малките и отворени икономики от Централна Европа.

Износът, който движи над 80% от БВП и на Чехия, и на Словакия, се свива драматично насред недостига на полупроводници. Skoda пък държи 5% от износа на Чехия. "Когато Volkswagen кихне, цялата страна се разболява", казва Митна Кюрекова.

Разрешението на проблема с недостига може и да не възстанови обичайния търговски излишък на двете държави — анализатори посочват растящ списък от предизвикателства, включително демографски, екологични, както и промяната в световната търговия и настъпването на автоматизацията. Преходът към електромобили — които изискват по-малко компоненти и човешки труд — също ще е предизвикателство.

Моделът на Чехия и Словакия трябва да бъде променен, категорични са наблюдатели. Предимството от евтиния труд намалява. И ключът към продължаващ икономически растеж и в повишението на дела на операциите с по-висока добавена стойност: развойна дейност, маркетинг и услуги./money.bg

CHF CHF 1 1.99351
GBP GBP 1 2.28037
RON RON 10 3.93361
TRY TRY 100 5.60402
USD USD 1 1.80827