Ще направят ли китайските електромобили това, което направиха Honda и Toyota в САЩ

ЕС и Свят 21.05.2023 10:17 Снимка: ДНЕС+

Ще направят ли китайските електромобили това, което направиха Honda и Toyota в САЩ

След години на подготовка китайските автомобилни компании са готови да обърнат пазара на електрически превозни средства в САЩ. Наблюдатели от индустрията казват, че е само въпрос на време китайските автомобилни производители да донесат своите впечатляващи - и което е по-важно - евтини - електрически автомобили в САЩ.

След години на заплахи да създадат магазини в Америка, компаниите са по-близо от всякога до това.

На родния си терен китайските компании вече победиха американските си конкуренти, изяждайки пазарен дял от Ford и General Motors, като предлагат по-качествени и по-евтини електрически автомобили за купувачите. Те също започнаха да изнасят куп марки в Европа.

Тъй като китайските лидери в автомобилната индустрия като Nio и Geely обмислят преместване в Щатите, въпросът е дали те могат да преодолеят политическите търкания - и дали американските купувачи ще се съгласят с това?

"Ще бъдат интересни няколко години напред, за да видим дали Ford, GM и други подобни могат да предотвратят идващата китайска конкуренция", каза Мартин Френч, управляващ директор в консултантската компания Berylls. "От това, което видяхме на автомобилното изложение в Шанхай тази година, тази конкуренция е много, много реална."

Индустрията на EV в Китай експлодира през последните години. През 2022 г. продажбите на електромобили в САЩ достигнаха нов връх от 800 000, докато китайските купувачи купиха около 5 милиона електрически пътнически превозни средства.

След години безпрепятствена доминация, Tesla е на път да загуби короната си на най-големия производител на електромобили в света - и то от китайската компания BYD.

Toyota, Hyundai, а сега и BYD

През 70-те години на миналия век японски автомобилни компании като Toyota и Honda нахлуха с достъпни и икономични превозни средства, които удариха американските производители на автомобили. Съвсем наскоро Hyundai, Kia и други корейски марки ядяха обяда на Ford и GM със SUV-та.

Историята може да се повтори. Китайските производители на електромобили могат да се наложат в САЩ, като навлязат на бюджетна цена, казаха анализатори.

"Възможно ли е китайските компании да правят това, което другите са правили преди, само че сега с електрически превозни средства? Отговорът е категорично да", каза Бил Русо, бивш изпълнителен директор на Chrysler и главен изпълнителен директор на Automobility, базирана в Шанхай консултантска фирма, цитиран от Insider. "Кой не иска автомобили на достъпни цени?"

Но тъй като политическото напрежение между Китай и САЩ се засилва, навлизането на американския пазар може да бъде по-болезнено за Китай, отколкото беше за Япония или Корея. В допълнение към общото безпокойство на потребителите, които може да са по-малко склонни да подкрепят китайска марка, казаха анализатори, законодателите вероятно ще приложат повече контрол на всяка китайска компания, която планира да работи в САЩ.

Тарифата за внос от ерата на Тръмп от 27,5% остава в сила за китайските автомобили, докато новите данъчни кредити на администрацията на Байдън за покупки на електромобили са в полза на превозни средства, произведени в Северна Америка с компоненти за батерии, които не идват от Китай.

Китай печели от цените

Американските марки - включително Tesla - обещават EV опция за дълъг обхват на цена от или под $30 000 от години. Но напредъкът е бавен и понякога регресивен. GM планира да отмени Bolt EV, най-евтиното EV в Америка, до края на 2023 г. и вместо това да използва тази фабрика за производство на скъпи електрически пикапи.

Междувременно китайските марки са несравними по отношение на достъпността на родната си територия и в Европа.

Един от най-популярните електромобили в Китай е Wuling Hong Guang Mini, миниатюрен градски автомобил, който струва приблизително $5000. На автомобилното изложение в Шанхай миналия месец BYD пусна Seagull, стилен хечбек с приблизителен пробег от 290 мили.

Началната му цена? Под $11 000.

Ту Ле, управляващ директор на Sino Auto Insights, консултантска фирма, която е специализирана в китайската автомобилна индустрия, каза, че китайските фирми не пестят от качеството в името на достъпността.

"Те имат продуктите, за да го подкрепят", каза той. "Карал съм редица китайски марки електромобили и, Боже, европейците са в беда."

Китайското господство няма да се случи за една нощ

Дори когато китайските марки ударят американските брегове, това няма да се случи изведнъж. Тези компании вероятно ще тестват водите с пускания в малък обем и ще проучат пазара, преди да се гмурнат напълно. От десетките марки, които може да искат парче от пая, само няколко биха могли да продават в САЩ в значителни количества, каза Ле.

Производителите на автомобили с най-голяма вероятност да пробият първи ще бъдат тези, които вече имат глобално присъствие, каза Русо: Geely и BYD. (Главният изпълнителен директор на BYD наскоро каза, че компанията има малък отпечатък от търговски превозни средства в САЩ, но че в момента не гледа американския пазар на леки автомобили.)

Polestar, шведска марка за електромобили, собственост на Geely и Volvo, вече внася от Китай. EV стартъпът Nio обяви плановете си да навлезе в САЩ до 2025 г. Следващата стъпка: Създаване на производство в Северна Америка, което Ле каза, че китайските фирми могат да направят, след като стъпят на пазара.

Той каза, че самият размер на автомобилния пазар в САЩ означава, че новите участници ще трябва да строят на местно ниво, за да се конкурират сериозно в дългосрочен план.

"Американците смятат, че приливната вълна идва от Силиконовата долина. Не е така. Идва от две посоки", каза още Ле./money.bg

CHF CHF 1 2.01549
GBP GBP 1 2.2841
RON RON 10 3.93068
TRY TRY 100 5.63583
USD USD 1 1.83147