Фиаското на Роналдо с Coca-Cola подчертава риска за марките в ерата на социалните медии

ЕС и Свят 18.06.2021 10:30 Снимка: ДНЕС+

Фиаското на Роналдо с Coca-Cola подчертава риска за марките в ерата на социалните медии

Решението на Кристиано Роналдо да премахне две бутилки Coca-Cola от полезрението на хората по време на пресконференция влоши стойността на производителя на газирани напитки за Европейското първенство. И още нещо - подчерта рисковете, пред които са изправени търговските марки в мощната ера на социалните медии.

Португалският капитан, известен със здравословния си начин на живот, който преди години се отказа от газирани напитки и алкохол, подчерта своето мнение, като предпочете да държи бутилка вода в ръце. Парадоксът е, че въпросната марка вода също се оказа собственост на Coca-Cola, но така или иначе щетите от голяма спортна звезда с 550 милиона последователи в социалните медии вече бяха нанесени.

"Очевидно за всяка една марка е голям проблем, когато най-следваният футболист в света в социалните медии прави нещо подобно", казва Тим Кроу, който е консултант по спортен маркетинг, който в продължение на две десетилетия съветва Coca-Cola за футболното спонсорство.

"Coca-Cola плаща десетки милиони, за да бъде спонсор на UEFA и като част от това има договорни задължения за федерации и отбори, включително участие в пресконференции с лога и продукти. Но винаги има рискове", допълва специалистът.

Големите марки никога не са били в състояние да контролират действията на техните звезди. Nike например реши стоически да застане на страната на Тайгър Уудс, когато голф звездата загуби спонсори, включително Gillette и Gatorade след секс скандал през 2009-а година.

Публичната демонстрация на Роналдо обаче означава различен вид заплаха за някогашния уютен търговски баланс на силите между звезди и марки, роден от ерата на социалните медии.

"Роналдо е фактор, защото точно той днес е на върха на печелившите социални медии", казва PR експертът Марк Борковски.

На 36 години, Роналдо е най-известният футболист в света и е изградил империя, която печели над 1 милиард долара от заплати, бонуси и търговски дейности. От решаващо значение е глобалната платформа, която социалните медии му дадоха - половин милиард последователи в Instagram, Twitter и Facebook, което го освободи от спазването на търговските правила на клубовете, турнирите и техните спонсори.

Роналдо е най-печелившият в Instagram, като държи първото място в света с 1 милион долара за платена публикация. Той печели над 40 милиона долара приходи само от платформата за социални медии годишн, което прави повече от заплатата му в Ювентус./money.bg

CHF CHF 1 1.99351
GBP GBP 1 2.28037
RON RON 10 3.93361
TRY TRY 100 5.60402
USD USD 1 1.80827