Червено море остава опасно, трафикът през най-прекия път от Азия за Европа се забавя

ЕС и Свят 11.03.2024 18:56 Снимка: АР/БТА

Червено море остава опасно, трафикът през най-прекия път от Азия за Европа се забавя

Нарушенията в транспорта се отразяват най-силно на северните европейски пристанища

Контейнеровозният трафик през Червено море и Суецкия канал отново е намалял заради конфликта в Близкия изток след известен период на нормализация, сочат данните на Института по световна икономика в Кил, цитирани от ДПА и БТА.

Около 40 контейнеровоза преминават дневно по маршрута, който е най-прекият път между Европа и Азия, докато преди година той е бил ползван от по около 100, се посочва в т. нар. търговски индикатор на института.

Трафикът спадна до най-ниското си ниво в средата на януари заради зачестилите атаки на хусите, след което се увеличи до около 50 дневно, но в началото на март спадна отново.

Нарушенията в трафика се отразиха сериозно на северните европейски пристанища през декември и януари, тъй като заобикалянето около Африка удължава пътуването с две седмици, но ситуацията вече се стабилизира.

В края на миналата и началото на настоящата година пристанищата в Хамбург, Бремерхафен, Ротердам и Антверпен регистрираха спад на пристигащите кораби с 25 на сто, което впоследствие намаля до 15 на сто, а Бремерхафен дори отчете ръст от 2 на сто.

Спот цената за стандартен контейнерен превоз от Китай до Северна Европа в момента е на цена от 4500 долара, след като през януари се беше повишила до 6000 долара.

Корабните компании пък опитват да решат проблема със забавянията като използват повече кораби. В момента плават около 5450, или с 0,3 на сто повече от януари.

CHF CHF 1 2.00003
GBP GBP 1 2.27277
RON RON 10 3.93068
TRY TRY 100 5.62941
USD USD 1 1.81448