Йонко Иванов: Младите шофьори правят 13% от катастрофите, а тях сочат за най-виновни

България 05.06.2024 10:04 Снимка: ДНЕС+

Йонко Иванов: Младите шофьори правят 13% от катастрофите, а тях сочат за най-виновни

Младите шофьори правят 13% от катастрофите, а тях сочат за най-виновни, коментира пред "Труд" Йонко Иванов, председател на Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка. По данни на организацията през миналата година са станали около 7000 катастрофи, от които 920 са причинени от нови млади водачи със стаж до 2 г.

"Това са 12-13 на сто от всички пътно-транспортни произшествия. В медиите се тиражира числото 20-25, а дори стигаме и до 30 процента. Второто нещо, което бие на очи е, че за 1 г. излизат някъде около 150 000 шофьори. За 2 г. те за 250-300 000 млади водачи. Ако ги разделим на всичките катастрофи, ще видите, че няма и 1 процент тяхно участие. Човек, който е взел книжка на 16 г. за А1 категория, а на 17 – за В1, той на 18-19 г. вече надхвърля този стаж от 2 години. Той нов водач ли се води? Този, който направи белята в Пловдив на 21 г., какъв водач се води", възмущава се Иванов. Той констатира, че няма към кого да зададе въпросите, защото министърът на транспорта и министърът на образованието не искат среща по темата.

"Проблемът, който стои пред цялото общество, е в обучението в училище и във възпитанието в семейството. Ние многократно залагахме идеята, която е в Европа – децата от детската градина, от училищата до средния курс на образование да могат да се запознаят с правилата на движение, защото в момента ние говорим за т.нар. споделено движение. От 20 г. такова слабо министерство на транспорта, когато става дума за обучението на шофьори, не е имало", отбелязва председателят на Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка. Той изтъква, че в момента има 4 електронни системи в министерството на транспорта, от които нито една не функционира нормално и всеки ден има сривове.

"Над 70 на сто е успеваемостта на изпита по теория и изпита по практика. Откакто се въведе така наречената електронна система за провеждане на изпита по практика, процентът е спаднал само с един, което означава, че курсистите са добре подготвени. Те какво искат – 10 процента ли да взимат шофьорска книжка? Още през 2015 г. се дадоха над 500 000 лв. за начина, по който се провежда психологическото изследване. Парите потънаха някъде, методика нова няма. Сега щели да правят електронизация на обучението. Ами то на половината от пътя няма интернет, какъв електронен картон, какви 5 лева? Ще чакаме да се появи интернет – тука има, тука няма. И друго – кой ще плати таблетите, интернета, времето на този, който е закъснял и онзи, който закъснява след него", недоумява инструкторът.

По думите му през миналата година загиналите при пътен инцидент са само 6 човека по-малко, въпреки по-високите глоби, конфискацията на автомобили или абсурдната идея да се ограничават шофьорските изпити, която също няма да повлияе на статистиката.

CHF CHF 1 2.07625
GBP GBP 1 2.34686
RON RON 10 3.93021
TRY TRY 100 5.12889
USD USD 1 1.75285