Система „Орел” спира измамите с коли на старо, сваля цените до 50%

България 10.10.2021 15:40 Снимка: ДНЕС+

Система „Орел” спира измамите с коли на старо, сваля цените до 50%

Всички страни от съюза да се присъединят към програмата, това ще повиши и сигурността по пътищата, призова евродепутатът Андрей Новаков, по чиято идея е създадена

Европейската комисия въвежда единна система за обмен на данни за пробега от годишните технически прегледи на леките автомобили. Тя е създадена по предложение на българския евродепутат от ГЕРБ (ЕНП) Андрей Новаков като мярка за подобряване на пътната безопасност в Европа, пише „24 часа“.

Единната безплатна система за обмен на данни от километражите на леките автомобили е разработена като негов пилотен проект пред Европейската комисия през 2018 г. и е финансирана от ЕС с 300 000 евро.

„Платформата вече функционира, казва се „Орел”. Тя е доброволна, безплатна и е отворена за подаване на информация от всички държави членки, за да бъде проследено техническото състояние на леките автомобили, които се препродават в ЕС”, казва българският евродепутат.

По време на пленарната сесия на Европейския парламент в Страсбург Новаков призова страните от ЕС, включително България, да се присъединят към системата за обмен на данни. Той цитира независими изследвания и анализи, според които средната възраст на леките коли в Европа е 11 г., а почти половината от продаваните коли втора употреба са с манипулирани данни за пробег.

По думите му техническата изправност на превозните средства е основен фактор за предотвратяване на пътно-транспортни произшествия и активното ползване на системата от всички държави членки ще спомогне за подобряване на пътната безопасност в целия Европейски съюз.

Данните в единната платформа са достъпни за властите и контролните органи в страните от ЕС, но амбицията е платформата да бъде надградена и с публичен потребителски модул, който да позволява на всеки човек да проверява в реално време дали данните от километража на автомобил, предложен за продажба, съответстват на информацията от проведените годишни технически прегледи в съответната държава.

„В момента се правят последни тестове на платформата. Засега в нея се включиха Франция, Унгария и Нидерландия, а от няколко дни и Хърватия. Надявам се до края на годината всички държави членки да го направят. В началото програмата ще работи само с достъп до Пътна полиция във всяка държава. Това означава, че всеки, който иска да провери дали дадена кола е с реален километраж, трябва да се обърне към местния КАТ, където да му съобщят на какъв пробег е бил автомобилът през последния технически преглед. В момента подобно запитване много клиенти правят в съответните представителства на марките в различните държави. Проверката ще става анонимно, без лични данни на потенциалния купувач, само с регистрационния номер на рамата на превозното средство”, уточни процедурата Новаков.

Амбицията на създателите е на по-късен етап, когато се докаже нейната ефективност, системата да работи така, че всеки желаещ да може да си провери чрез сайт на Европейската комисия с въвеждането на номера на рамата какъв е пробегът на предпочитаната от него кола.

Програмата „Орел” за предотвратяване на манипулациите на изминатите километри на автомобилите ще добавя данните от техническите прегледи всяка изминала година.

„В началото ще е само за последната, но с времето ще се добавя на всеки 12 месеца. Така ще се предотвратят и опитите да се сменят данните на километража от недобросъвестни продавачи преди последния технически преглед - ще може да се виждат данните за изминатия пробег години назад”, допълни Новаков.

BG системата „Орел” ще доведе и до драстичен спад на цените на употребяваните автомобили, твърдят създателите ѝ.

„Да вземем хипотетично един пример с даден автомобил с манипулиран пробег. Ако реалният километраж на автомобила е 400 000 км, а не както търговецът твърди - на 100 000 км, автоматично цената на тази кола трябва да падне много, дори наполовина. Реално е в някои случаи колите втора ръка да поевтинеят с 50%”, твърди Новаков.

Според него много от колите, които пристигат в България, вече са манипулирани още преди да се изнесат от тамошните търговци. Процедурата е евтина, става за броени минути, необходими са съответният софтуер и лаптоп.

„Знам какво е да събираш с години пари за употребяван автомобил и накрая да се окажеш измамен. Знам за случаи, на които на колата пише, че е на 80 000 километра, а реално е на 480 хиляди. Ремонтите на основните възли на автомобилите, произведени след 2010-а, са петцифрени суми в евро. Да не говорим каква е безопасността на такива автомобили”, заяви евродепутатът от ГЕРБ.

За Европарламента безопасността и животът на хората заема първостепенно значение. Затова ЕП прие резолюция с амбицията за постигане на нулева смъртност по пътищата до 2050 година.

През 2021 г. цените на употребяваните автомобили като цяло нарастват с 30%, показва сравнението, което направи „24 часа” по автоборсите в страната. Основната причина за поскъпването е, че в Западна Европа продължава да расте търсенето на возила втора ръка за сметка на новите, а оттам цените вървят нагоре.

На Стария континент тази година всеки трети купувач отлага покупка на нов автомобил. В Белгия например са регистрирани два пъти повече употребявани коли, отколкото нови и с 10 процента повече, отколкото през предпандемичната 2019 г. /24 часа

CHF CHF 1 1.81583
GBP GBP 1 2.29719
RON RON 10 3.97502
TRY TRY 10 1.95612
USD USD 1 1.6448