
България 20.03.2025 17:52 Снимка: ДНЕС+
Шефът на АПИ: 50 млн. лв./км за магистралата Русе - Велико Търново е реална цена
Цената за новия участък от магистралата Русе - Велико Търново, е реална и напълно съпоставима с тази от предходния търг от 2020-а година. Оттогава насам инфлацията конкретно при строителните материали е 108%. Показателно за това са и минималните цени на сходни големи проекти в съседни страни, като в Румъния минимална цена на километър магистрала в момента е 55 млн. лв. Това коментира в студиото на Нова тв инж. Йордан Вълчев, председател на УС на Агенция “Пътна инфраструктура”. Според Вълчев критиките за корупционно завишаване на цената нямат основание.
Предходният участък на магистралата между Русе и Бяла е с дължина от близо 76 км., показва проверка в регистъра на обществените поръчки. Процедурата е открита през 2020 г., а договорът е сключен 2022 г. При провеждането на тази процедура прогнозната цена е надхвърлена с 68%, коментира пред Нова тв Вълчев. Справка в документацията потвърждава думите на шефа на АПИ. Процедурата е открита при прогнозна цена за целия участък в размер на 982 740 000 лв. без ДДС, а е възложена реално на цена от 1.53 млрд. лв. без ДДС.
Това е позволено от закона, като възможността предложените цени да надхвърлят прогнозните е била практика по това време, могат да се дадат и други такива примери, коментира Вълчев. Според Вълчев е неадекватно да се дава пример с остойностяването на идейния проект за втория участък на магистралата, правено през 2017 година, когато прогнозната цена е възлизала на 550 млн. лв. Нямам идея как е изчислявана цената, каза Вълчев. Той допълни, че цената на новия участък на магистралата е 42 млн. лв. на километър и е реална.
Вълчев изтъкна и по-голямата сложност на новия участък. Освен виадукти, по него има и тунели, каквито няма в проекта на първия участък, и пресичания магистрала с магистрала, коментира шефът на АПИ. Той определи като неточни и твърденията, че е поставен рекорд с цената, с аргумента, че само едното платно на магистрала “Струма” в района на Кресна излиза 40 млн. лв. на километър. С второто платно цената е 120 млн. лв. на километър.
Както “Сега” писа, търгът за нови 60 км. магистрала в участъка от Бяла до Велико Търново са с прогнозна цена от близо 3 млрд. лв. без ДДС или 50 млн. лв. на километър. Сравнението в параметрите на поръчките от 2020 и 2025 показва, че настоящият участък действително предвижда повече виадукти и тунели. /"Сега"
Още по темата
![]() |
1 | 2.0974 |
![]() |
1 | 2.30749 |
![]() |
10 | 3.82088 |
![]() |
100 | 4.4813 |
![]() |
1 | 1.73128 |
Последни новини
- 17:45 Пак е замърсена река Сливнишка на територията на община Костинброд
- 17:38 Агенцията за борба с градушките е обработила 242 градоопасни облака от април насам
- 17:29 ПКК обяви "исторически решения" след конгрес в Северен Ирак
- 17:22 Европа подкрепи създаването на специален трибунал за агресията срещу Украйна
- 17:12 Гранични полицаи откриха подготвена за разсад марихуана в Петричко
- 17:02 Джордже Симион предложи кабинет на националното единство
- 16:53 Депутатите попълниха и Комисията по защита на личните данни
- 16:44 Израел няма да участва в разпределението на хуманитарна помощ за Газа