СЕМ установи негативна практика да се излъчва реклама на бира в профилирани детски програми

България 23.01.2025 19:13 Снимка: ДНЕС+

СЕМ установи негативна практика да се излъчва реклама на бира в профилирани детски програми

Отчита се негативна практика да се излъчва реклама на бира в профилирани детски програми. Това се посочва в доклад на Съвета за електронни медии (СЕМ), който бе представен на днешно заседание на регулатора.

Документът е свързан с фокусирано наблюдение на търговски съобщения за храни и напитки в български и чуждестранни програми със специализиран профил - за детска аудитория. Мониторингът обхваща детските предавания в БНТ1, БНТ2, "Би Ти Ви", "Нова телевизия", "България он еър", българските детски програми "Е-кидс" и "Супертуунс", чуждестранните програми за деца "Картун нетуърк", "Картунито", "Никелодеон" и "Ник джуниър", както и филмовия "Би Ти Ви екшън", предаде БТА.

"Напомняме, че чл. 75, ал.7 от Закона за радиото и телевизията (ЗРТ) изрично подчертава, че търговските съобщения за алкохолни напитки не трябва да са насочени специално към деца. Също така националните етични правила за реклама и търговска комуникация в Република България, в чл. 17, т. 12 предвижда никаква търговска комуникация, свързана с хазарт, алкохол и тютюневи изделия няма да бъде предназначена или насочвана към деца и подрастващи", каза по време на заседанието Зорница Гюрова от дирекцията "Мониторинг и анализи" на СЕМ, която представи доклада от наблюдението.

"Прави впечатление тази голяма пакетна реклама на хранителна верига, която просто не е съобразена конкретно с детска аудитория и вътре, наред с множество други продукти, които се рекламират, е включена и слабоалкохолна напитка, бира, която по принцип не е забранена. Така че Съветът за електронни медии с този доклад би било добре да отправи едно послание да се обърне внимание, когато се специализират рекламите и се предоставят конкретно в тези програми, да се съобрази детската аудитория", каза изпълняващата длъжността председател на регулатора Симона Велева. Мисля, че със сигурност целта на е била реклама на бирата да достигне до детската аудитория, допълни тя.

В рамките на заседанието членовете на СЕМ - Симона Велева, Габриела Наплатанова, Галина Георгиева, Пролет Велкова и Къдринка Къдринова, взеха решение регулаторът да изпрати писма до чуждестранните доставчици на детски програми. По отношение на реклама на чипс с послание: "Когато ям този чипс, всичко се връща към нормалното", те приеха да бъде сезиран Националния съвет за саморегулация.

Доклад от мониторинг на предаването "Брандовете на България" по програма TV 1 също бе представен днес. Наблюдавани са общо девет негови издания от ноември и декември. "Експертната оценка на разпространеното съдържание отчита отклонение от нормата на чл. 84, ал.1, т. 2 и т. 3 от ЗРТ, съгласно която предаванията, които съдържат позициониране на продукти не трябва да насърчават пряко покупката или наемането на стоки или услуги, по-специално като рекламират изрично тези стоки и услуги, както и не трябва да изтъкват неоправдано съответния продукт", посочи Зорница Гюрова.

След зрителски сигнал мониторинг е направен още на предаването "На агората" в програма "Пловдивска телевизия Тракия". "Мониторингът констатира, че в разговор със зрителите водещият използва често обидни думи и изрази. Установено е, че водещият съобщава и на два пъти телефонен номер на зрител, с когото има противоречия", посочи експертът на СЕМ от дирекцията "Мониторинг и анализи". Експертната оценка, представена от Зорница Гюрова, е, че поведението на водещия е в нарушение на разпоредби от ЗРТ. Констатирано е също няколкоминутно съдържание на чужд език без превод на български език, което пък е нарушение на чл. 12, ал. 1 от ЗРТ, каза още Гюрова.

CHF CHF 1 2.06988
GBP GBP 1 2.31552
RON RON 10 3.92989
TRY TRY 100 5.2532
USD USD 1 1.87286